2026-07-24, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Eller bli sedd som tysk i länder där man inte gillar dem.

Men flytta till Tyskland så får du som du vill ha det. För här duger det inte till så mycket.

Men om vi tänker på hela Europa, har länderna verkligen mer nytta av the UK än av Tyskland?
Citera
2026-07-24, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Kulturen kommer många och mycket frå USA numera, och vi masskonsumerar den så att barn och ungdomar får den i grunden.

Kan tänka mig att det i Argentina fortfarande finns en liten klick som pratar tyska av någon anledning...

Är det verkligen bra att svenskarna är värsta
jävla USA-fansen?
Ett skitland på andra sidan Jorden.
Tyskland har en rejäl industri och det ligger här i krokarna.
Citera
2026-07-24, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Gör inte misstaget att missta ett "bör" med ett "är".

Du kan ju ge dig ut och prata tyska i världen och testa hur bra det går jämfört med engelska.

De som hatar USA har ju redan uppfunnit ett eget "världsspråk" - esperanto. Duger inte det nu längre?

Ut i världen, på vilket sätt, menar du ?
Solsemester?
Citera
2026-07-24, 04:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Gör inte misstaget att missta ett "bör" med ett "är".

Du kan ju ge dig ut och prata tyska i världen och testa hur bra det går jämfört med engelska.

De som hatar USA har ju redan uppfunnit ett eget "världsspråk" - esperanto. Duger inte det nu längre?

Esperanto var ett jättearbete - Hut ab för dem som konstruerade det! Det är logiskt och lätt att förstå och lära sig om man kan ett par europeiska språk innan. Men problemet är att tiden är ändlig för de flesta av oss, och personligen vill jag hellre lägga den tiden som det skulle ta att lära mig esperanto, på att lära mig språk där det följer med en hel kultur. Och så verkar många människor tänka, eftersom esperanto - och andra nykonstruerade språk - aldrig har slagit igenom.
Citera
2026-07-24, 04:46
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Så vi gör mer affärer med folk som kan English än med folk som kan Deutsch?

Kan du definiera vilka affärer, hur viktiga dom är, på vilket sätt dom är viktiga, och omfånget av dom?

Personligen, när jag pluggade tyska på gymnasiet så sas det att tyskan skulle vara bra att kunna i arbetslivet. Jag blev ingenjör, har jobbat internationellt (om än begränsat) och än så länge är fördelen med att kunnat engelska jämfört med tyska nästan inte ens värd att nämna.

Att kunna engelska har varit nästan lika viktigt som att kunna svenska, och att kunna tyska nästan lika viktigt som att kunna franska.
Citera
2026-07-24, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Kan du definiera vilka affärer, hur viktiga dom är, på vilket sätt dom är viktiga, och omfånget av dom?

Personligen, när jag pluggade tyska på gymnasiet så sas det att tyskan skulle vara bra att kunna i arbetslivet. Jag blev ingenjör, har jobbat internationellt (om än begränsat) och än så länge är fördelen med att kunnat engelska jämfört med tyska nästan inte ens värd att nämna.

Att kunna engelska har varit nästan lika viktigt som att kunna svenska, och att kunna tyska nästan lika viktigt som att kunna franska.

Vilka länder har du fått samarbete med då ?
Citera
2026-07-24, 05:27
Medlem
Belters avatar
Citat:
Känner du att du har 100% nytta av engelskan i ditt liv?
Absolut, varje dag i mitt arbete.
Citera
2026-07-24, 05:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Känner du att du har 100% nytta av engelskan i ditt liv?

Jag har i alla fall nytta av engelskan varje dag. Det är ju i princip ingen mening med att googla på svenska (om det inte rör någon typiskt svensk företeelse, historisk person eller inrikespolitik), eftersom det finns SÅ mycket mer information på engelska. Man skulle bli hemskt inskränkt om man var hänvisad enbart till de svenska källorna.
Citera
2026-07-24, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Absolut, varje dag i mitt arbete.

Vilka kommunicerar du med ?
Citera
2026-07-24, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har i alla fall nytta av engelskan varje dag. Det är ju i princip ingen mening med att googla på svenska (om det inte rör någon typiskt svensk företeelse, historisk person eller inrikespolitik), eftersom det finns SÅ mycket mer information på engelska. Man skulle bli hemskt inskränkt om man var hänvisad enbart till de svenska källorna.

Skulle det vara negativt om tyskan hade engelskans ställning i Europa?
Citera
2026-07-24, 05:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Skulle det vara negativt om tyskan hade engelskans ställning i Europa?

Då blir det ju bara i Europa. Vi skulle missa information från hela den stora världen utanför Europa, om vi inte skulle förstå engelska. (Jag menar "våra efterkommande" - VI kan ju redan engelska.)
Citera
2026-07-24, 06:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Tvärtom väl? Vi använder oss av engelska ord? Vi är ju ändå en del i den indoeuropeiska språkgruppen?
Tänkte mer på att angler, saxare och vikingar har påverkat språket där, speciellt när det gäller vad saker heter. Men visst, de har påverkat vårt också under nittonhundratalet och nu, speciellt när det gäller tekniska termer men även annat, vilket även gör att engelskan är mer naturlig för oss idag än tyskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in