Citat:
Så din tolking är alltså den enda rätta?
Enligt mig handlar sensmoralen mer om vikten av att tålamod, lojalitet och respekt, speciellt för gästfriheten (tänker på bla. historien med Xenia).
Odysséen visar även tydligt att högmod alltid straffas, att list och klokhet vinner över rå styrka, och att uthållighet till slut leder dig i mål.
Så jag håller verkligen inte med dig om att Odysséen endast har en enda mänsklig moralpredikan; att de val vi gör förändrar oss som personer, men vi är ju alla fria att tolka verket som vi vill.
Enligt mig handlar sensmoralen mer om vikten av att tålamod, lojalitet och respekt, speciellt för gästfriheten (tänker på bla. historien med Xenia).
Odysséen visar även tydligt att högmod alltid straffas, att list och klokhet vinner över rå styrka, och att uthållighet till slut leder dig i mål.
Så jag håller verkligen inte med dig om att Odysséen endast har en enda mänsklig moralpredikan; att de val vi gör förändrar oss som personer, men vi är ju alla fria att tolka verket som vi vill.
Xenia, som koncept, är framträdande i Homers verk av den enkla anledningen att detta var en viktig tradition att hålla på under den tiden. Filmen tycker jag försöker trycka för mycket på "Zeus law" och göra det till mer av en grej än vad det förmodligen faktiskt var. Det är ett tema i linje med "behandla andra så som du själv vill bli behandlad" och jag känner inte att det är en sensmoral i originalverket, bara ett återkommande tema för det var så man tänkte på den tiden.
Det är lite som att en film om hundra år görs om svenskar och dom trycker på att man tar av sig skorna när man besöker någon och folk försöker se det som sedeslärande medan i själva fallet så är det bara så vi gör för att inte dra in skit i andras eller det egna hemmet. Lika mycket "hyfs" som Xenia var på den tiden, förmodligen.
Sen har du rätt i att man kan tolka moral olika i historier och jag har inte mer rätt än någon annan, jag svarade bara på din grovt missriktade slutsats.