2026-07-24, 14:21
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Så din tolking är alltså den enda rätta?

Enligt mig handlar sensmoralen mer om vikten av att tålamod, lojalitet och respekt, speciellt för gästfriheten (tänker på bla. historien med Xenia).
Odysséen visar även tydligt att högmod alltid straffas, att list och klokhet vinner över rå styrka, och att uthållighet till slut leder dig i mål.

Så jag håller verkligen inte med dig om att Odysséen endast har en enda mänsklig moralpredikan; att de val vi gör förändrar oss som personer, men vi är ju alla fria att tolka verket som vi vill.

Xenia, som koncept, är framträdande i Homers verk av den enkla anledningen att detta var en viktig tradition att hålla på under den tiden. Filmen tycker jag försöker trycka för mycket på "Zeus law" och göra det till mer av en grej än vad det förmodligen faktiskt var. Det är ett tema i linje med "behandla andra så som du själv vill bli behandlad" och jag känner inte att det är en sensmoral i originalverket, bara ett återkommande tema för det var så man tänkte på den tiden.

Det är lite som att en film om hundra år görs om svenskar och dom trycker på att man tar av sig skorna när man besöker någon och folk försöker se det som sedeslärande medan i själva fallet så är det bara så vi gör för att inte dra in skit i andras eller det egna hemmet. Lika mycket "hyfs" som Xenia var på den tiden, förmodligen.

Sen har du rätt i att man kan tolka moral olika i historier och jag har inte mer rätt än någon annan, jag svarade bara på din grovt missriktade slutsats.
Citera
2026-07-24, 14:33
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det några svenskar med i filmen så man orkar masa sig till bion?
Tydligen en del av roddarna: https://www.gp.se/kultur/goteborgarna-rodde-med-matt-damon-i-the-odyssey.31e057a0-cdb5-43e7-9c44-edcd0dc4d84d
Citera
2026-07-24, 15:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Tydligen en del av roddarna: https://www.gp.se/kultur/goteborgarna-rodde-med-matt-damon-i-the-odyssey.31e057a0-cdb5-43e7-9c44-edcd0dc4d84d
Var de vita transor eller såg grekiska ut, är frågan?
Citera
2026-07-24, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Jag förstår verkligen inte varför filmen måste heta "The Odyssey" på svenska biografer. Känner folk inte till "Odysséen" sedan tidigare?

Ja, det är fruktansvärt irriterande. Men fördumning och amerikanisering går hand i hand.

Nästan inga filmtitlar översätts längre. Några barnfilmer samt ytterligare något enstaka undantag. Trist.
Citera
2026-07-24, 15:29
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Var de vita transor eller såg grekiska ut, är frågan?
De var Pyttar, så svartmuskiga va de iaf.
Citera
2026-07-24, 15:37
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Jag har 1000. Du kan få En, säg till om vill ha fler. Valde att länka just denna då den är perfekt för tråden, då vi nämnt Denzel Washington som exempel många av oss och hur tokigt det vore om han exempelvis spelar Ragnar Lodbrok.

Och vad han tycker personligen tycker ifall någon vit hade spelat en svart karaktär från en bok eller liknande.

https://x.com/HomerPavlos/status/2079281385450143869

Kolla igenom hans posts och kommentarer från greker i övrigt och hur många likes dom får.
Grekerna är förbannade, med all rätt.

Känsliga jäklar, klagade även på petitesser i 300.
Citera
2026-07-24, 16:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
De var Pyttar, så svartmuskiga va de iaf.
Kanske Små-länningar?
Citera
2026-07-24, 16:28
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Nja.

Det är väl snarare så att det är dåligt med grekisk representation.

Det är en historia om greker, om deras kultur och historia.

Representation är en stor grej i Hollywood, men inte när det kommer till vita etniciteter.

Eller menar du att greker är samma som svenskar? Fråga en grek som kom till Sverige på 70talet om den hopklumpningen.

Du drar alla vita över en kam, som om de vore samma. Vita är inte en homogen grupp.

Precis som att en svart man från Afrika och en svart man från Amerika mest har en hudpigmentering gemensamt.

Det är konstigt och lite respektlös när en judisk kvinna representerar åskguden Tor i Marvel, jag tycker man ska vara lite försiktig när man försöker tjäna pengar på andras kultur. Även om det är rolig action.
Greker är inte samma som greker under antiken.

https://x.com/i/status/2080406314652450898

Den påminner mig om några i den här tråden. För de som inte har X. De var alltså närmare besläktade med kelter, germaner och vikingar än folk från östra medelhavet. Innan Osmanska riket styrde Grekland under 400 år. På samma sätt som romarna under romarriket var närmare fransmän från södra Frankrike än dagens Italienare i södra och mellersta Italien.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-07-24 kl. 16:30.
Citera
2026-07-24, 16:51
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Greker är inte samma som greker under antiken.

https://x.com/i/status/2080406314652450898

Den påminner mig om några i den här tråden. För de som inte har X. De var alltså närmare besläktade med kelter, germaner och vikingar än folk från östra medelhavet. Innan Osmanska riket styrde Grekland under 400 år. På samma sätt som romarna under romarriket var närmare fransmän från södra Frankrike än dagens Italienare i södra och mellersta Italien.

OK så greker är inte greker, har du berättat det för dem?
Citera
2026-07-24, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Känsliga jäklar, klagade även på petitesser i 300.

Nej varför skulle vi göra det? 300 var en fenomenal video.

Vår ända issue är att en av dom störa kvinnorna i filmen är svart och det passar inte in och 100% så är damen kvoterad.

Det är allt.

Svarta personer i all äro men men hon skulle inte ha varit där. Hela filmen handlar om Grekisk kultur.
Citera
2026-07-24, 17:56
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
OK så greker är inte greker, har du berättat det för dem?

Men Sebastian har ju rätt. Grekerna på Homeros tid var ju inte blattar. Det har t.o.m. Kalifatides medgett även om det inte är han själv som tagit upp det - utan han återger det i en kommentar till de som besviket konstaterar just detta att de är som vilka blattar som helst. Något tillspetsat kanske. Men dock. Mycket uppblandat där från Osmanska riket och andra omgivande länder i syd och i öst.

Samma gäller förresten italienarna i Syditalien och på Sicilien. Mycket afrikanskt blod där. Men den romerske fältherren Scipio africanus var inte svart, trots att det finns byster som avbildar honom som svart. Det var helt enkelt bara ett materialval i svart sten. Scipio var av romersk patriciersläkt.
Senast redigerad av Comitium 2026-07-24 kl. 18:08.
Citera
2026-07-24, 18:28
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Men Sebastian har ju rätt. Grekerna på Homeros tid var ju inte blattar. Det har t.o.m. Kalifatides medgett även om det inte är han själv som tagit upp det - utan han återger det i en kommentar till de som besviket konstaterar just detta att de är som vilka blattar som helst. Något tillspetsat kanske. Men dock. Mycket uppblandat där från Osmanska riket och andra omgivande länder i syd och i öst.

Samma gäller förresten italienarna i Syditalien och på Sicilien. Mycket afrikanskt blod där. Men den romerske fältherren Scipio africanus var inte svart, trots att det finns byster som avbildar honom som svart. Det var helt enkelt bara ett materialval i svart sten. Scipio var av romersk patriciersläkt.

Så greker är inte greker. Du måste berätta det för dem så de inte får för sig att de har någonting med sin kultur att göra och att one drop rule är ditt rättesnöre i detta.

Har du sett true romance föresten? Finns en bra scen i den om det du berättar om. Jättetrolligt.

Men jag tycker vi fortsätter på din tankegång och ersätter alla afrikaner i Black Panther med minstrels i blackface i framtiden eftersom amerikanska negrer inte är riktiga negrer ändå.

Själv älskar jag amerikanska judar som spelar nazister och fejkbryter på tyska. Det är humor.

Redigering: kan du berätta hur en jude ser ut btw? De kan tydligen ha vilket utseende som helst, men deras kultur är no joking matter att skoja om.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-07-24 kl. 18:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in