2026-07-24, 18:39
Medlem
Borde vara allas män förebild! Förutom att vara vacker var han bildad, vältalig och ödmjuk.
Citera
2026-07-24, 19:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag känner inte igen ansiktet, hur "känd" är han egentligen utanför de närmaste sörjande?

Inte alls. Känd bland de som debatterar Ryssland men i övrigt inte mycket.

Träligt vilket som. Den där cancerformen är bland de absolut jävligaste.
Citera
2026-07-24, 21:10
Medlem
Han såg inte sjuk ut på bilderna. Inte alls som en svårt cancersjuk.

Som vissa här är inne på, den riktiga orsaken får vi nog inte veta.
Citera
2026-07-24, 21:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Varför skulle det publiceras? Läs lite sannolikhetsteori

Troligtvis det mest långsamtverkande någonsin då eftersom han gick ut med sin cancerdiagnos redan 2022...

Läs lite sannolikhetsteori och räkna ut oddsen för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Inte alls. Känd bland de som debatterar Ryssland men i övrigt inte mycket.

Träligt vilket som. Den där cancerformen är bland de absolut jävligaste.

Jag debatterar inte Ryssland men är väl insatt i nutidsorientering och en hel del annat för mig är han mer än känd; han är till och med välkänd.

Om man menar att en person som regelbundet varit med i nyhetssändningar både på TV och radio likväl som i dagspressen de senaste fyra åren inte alls är känd, då ska man nog ta sig en ordentlig funderare på om man förstått vad begreppet "känd" faktiskt innebär...
Citera
2026-07-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Oj, den såg man inte komma! Har inte lagt märke till att såg tärd eller sliten ut i TV. Tråkigt.

Läste hans bok om Putin, märktes att Kragh kunde sitt ämne. Boken var kritisk men faktabaserad och helt fri från tröttsamma floskler typ "blodtörstig diktator".
How many books have been written about Putin around the world?
AI-svar: While there is no official or exact global count of every single book written about Vladimir Putin, estimates suggest that hundreds, if not thousands, of books have been published about him globally.
A search on major global book repositories like Google Books or Worldcat under the subject "Vladimir Putin" yields thousands of entries, including academic texts, political thrillers, and foreign-language biographies published across Europe, Asia, and the Americas.

Nåväl. Det har skrivits tusentals böcker om Putin. Hur lyckades då Martin Kraghs bok överraska världen?
Citera
2026-07-24, 23:02
Medlem
Jag hade honom som föreläsare för ca. tio år sedan. För mig var han kollega till en senior akademiker på UI, samt knuten till UU. Han gjorde ett ytterst svagt intryck, rent intellektuellt. Däremot uppfattade jag honom som mediatränad. Tydliga narcissistiska drag. Därefter försvann han ifrån min radar. Jag följer inte statsmedia och hade ingen aning om att statsmedia och andra intressen sedan dess skapat en kult kring denne man. Kopplingen till LSE förklarar mycket, precis som hans släktband gör. Jag tror det var förra året som jag råkade se honom i ett utvik för Cancerfonden, som ju är ett kapitel för sig. Likt några påpekat, såg han allt annat än cancersjuk ut. Särskilt inte drabbad i bukspottskörteln.
Citera
2026-07-24, 23:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DonnaT
Borde vara allas män förebild! Förutom att vara vacker var han bildad, vältalig och ödmjuk.
Okej men nu svävar folk iväg lite.
Såå undebar var han inte ofta ganska sur
Citera
2026-07-25, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Sorgligt i trippel bemärkelse. Verkade vara en både klok och skön person (lite kul med kombon rysslandsexpert och DJ). Men också trist att förlora en kunnig och sansad röst i samtidsanalysen. Han var en motvikt mot alla självförhärligande experter/medieapor. Men såklart tråkigast av allt för de närstående.

Han var väl ganska köpt av Nato innan Sverige blev Nato-medlem.
Citera
2026-07-25, 09:25
Medlem
Comitiums avatar
Martin Kraghs död är en stor förlust. Han stod ut som den mest kompetente bland Rysslandskännarna med sina ingående kunskapeer om rysk historia och rysk säkerhets- och geopolitik.

Man måste känna sina siender och Matin Kragh hade en enastående förmåga att förklara det ryska tänkandet och agerandet.

Jag brukar lyssna på John Mersheimer som oftast har knivskarpa analyser av utvecklingen i Mellanöstern.
Men när det gäller kriget i Ukraina tycks det uppenbart att han inte alls har de kunskaper som Kragh hade om Ryssland, bl.a. när han ironiserar över anklagelserna om den ryska expansionismen o.s.v. som han tycks förneka. Hans analys av Rysslands anfallskrig mot Ukraina är definitivt inte bra. Den insikt om Ryssland som Matin Kragh hade verka Mersheimer helt sakna.

Martin Kragh var en lysande stjärna bland Rysslandskännarna.

Det är med verklig sorg som jag hörde om Martin Kraghs tidiga bortgång.
Citera
2026-07-25, 09:39
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Det påminner om det där tv-programmet - "Vilket liv!" - på Oscarsteatern, i vilket Lasse Berghagen deltog, blott elva dagar innan sitt frånfälle. Troligen hans sista tv-framträdande. Ibland tycks vissa känna på sig eller veta mer om vissa andras hälsotillstånd och tar då tillfället i akt (sic!) att bjuda in dem hit eller dit, inte minst för att slå mynt av det. Cyniskt så det förslår.

Berghagens program var inspelat i Maj månad 2023. Han avled 19 oktober 2023.
Citera
2026-07-25, 11:07
Medlem
heliotrops avatar
Kompetent, intellektuell (han läste Shakespeare för sin fru varje kväll ❤️), vältalig, sympatisk och dessutom en vacker man

Så jävla trist detta
Vila i frid 💔
Citera
2026-07-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej men nu svävar folk iväg lite.
Såå undebar var han inte ofta ganska sur

Som de flesta av oss, tänker jag. Allt är inte fantastiskt och kul hela tiden. Man går runt och tänker i sin egna lilla värld. Men han hade väl sin familj som han älskade. De flesta jobbar och lever sedan sitt liv i sin lilla krets. ♥️🌷
Senast redigerad av Tissetiss 2026-07-25 kl. 12:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in