2026-07-24, 15:08
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Jag kör MC sedan nästan 20 år. Varje dag läser jag också om mc-olyckor, liksom jag varje dag när jag är ute och kör får väja för bilförare som skiter i väjningsplikten, trycker sig in den sista biten på 2-1-väg för att sedan bromsa ner kraftigt för det blir ju smalt och är "läskigt" att hålla hastigheten då, kör ut i rondeller mitt framför mig, missar mig i döda vinkeln osv.

De flesta mc-förare kör med insidan av hjälmen, de flesta bilförare kör med utsidan av sin kaross.
De flesta mc-olyckor beror väl på att föraren har hållit för hög hastighet utifrån förutsättningarna vilket tyder på nedsatt tankeförmåga och dåligt konsekvenstänk.
Dessutom, utifrån min erfarenhet kör säkert 50% av motorcyklisterna över hastighetsgränsen, det verkar vara en principsak att köra om bilister så fort tillfälle bjuds, det är som att det bjuder emot att ligga och puttra bakom en bil som håller den tillåtna hastigheten.
När det gäller den här olyckan verkar det vara båda parterna som har lite otur när de tänker.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-07-24 kl. 15:12.
Citera
2026-07-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Nja, polisen får jaga vem som helst, men de väljer att inte jaga tvåhjulingar (alltså ej heller motorcyklar) om den som kör inte begått ett grovt brott. Olovlig körning räknas inte som grovt brott. Men grov olovlig körning gör det. Grov olovlig körning är t.ex. om man kör medan man har ett återkallat körkort från en tidigare olovlig körning.

Så polisen kan fortfarande jaga mopedister, men inte om det enbart gäller olovlig körning eller vårdslöshet i trafik av normalgraden.

Dock har polisen ett antal trick och knep för att få tag på mopedisterna utan att behöva ägna sig åt regelrätt jakt.

Ja det är väl det som de vet, därför fler och fler kör trimmat i väldigt höga hastigheter.
Då hoppas jag att poliserna snart börjar använda sig av sina trick och knep i den här kommunen :-)
Citera
2026-07-24, 16:31
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
Förolyckad = död, omkommen...så om de i Partille är ok, är de inte förolyckade.
Efter 5 påpekanden om mitt ordval, så ber jag om ursäkt för att jag använde det ordet. Skulle kanske använt något mer tydligare. De 2 som small på Parallellvägen med en bil körde på bakhjulen.

Citat:
samband med att två förare ”stegrar” med sina motorcyklar så kör en utav dem in i ett framförvarande fordon vilket leder till att båda motorcyklarna välter. De båda förarna, två män i 20-årsåldern, avförs med ambulans till sjukhus.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/juli/20/20-juli-16.26-trafikolycka-personskada-partille/

Är det konstaterat att den avlidne kört som en idiot på bakhjulet eller är det en trådsanning?
Citera
2026-07-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin-123
Ja det är väl det som de vet, därför fler och fler kör trimmat i väldigt höga hastigheter.
Då hoppas jag att poliserna snart börjar använda sig av sina trick och knep i den här kommunen :-)

För någon månad sedan var det en stor snackis bland moppekidsen på tiktok att polisen använde drönare för att spana/jaga trimmade mopeder.

Men det behöver inte vara mer avancerat än att vänta utanför en högstadieskola.
Citera
2026-07-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Efter 5 påpekanden om mitt ordval, så ber jag om ursäkt för att jag använde det ordet. Skulle kanske använt något mer tydligare. De 2 som small på Parallellvägen med en bil körde på bakhjulen.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/juli/20/20-juli-16.26-trafikolycka-personskada-partille/

Är det konstaterat att den avlidne kört som en idiot på bakhjulet eller är det en trådsanning?

Det är lika lite konstaterat som att föraren till bilen körde i 200, dock vet vi att offret hade för vana att leka på allmän väg (detta pga hans filmer på TikTok/insta) , gjorde han det vid olyckstillfället ? Vem vet…
Citera
2026-07-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
De flesta mc-olyckor beror väl på att föraren har hållit för hög hastighet utifrån förutsättningarna vilket tyder på nedsatt tankeförmåga och dåligt konsekvenstänk.
Dessutom, utifrån min erfarenhet kör säkert 50% av motorcyklisterna över hastighetsgränsen, det verkar vara en principsak att köra om bilister så fort tillfälle bjuds, det är som att det bjuder emot att ligga och puttra bakom en bil som håller den tillåtna hastigheten.
När det gäller den här olyckan verkar det vara båda parterna som har lite otur när de tänker.

Jag vet inte exakt vad för motorcyklister du stöter på men min erfarenhet är att det är svårt att köra säkert som motorcyklist om man lägger sig bakom bilar och puttrar.

Det finns en hel del orsaker till det.

En är att man inte syns bakom en bil och därför jobba mycket med placeringen och ”visa sig” så ingen kör ut rätt framför en bakom bilen som ligger framför eller mötande som går ut för att köra om för de inte ser en bakom bilen.

En annan sak är att man ser sämre när en bil är framför. Som motorcyklist har man ganska överlägsen möjlighet till sikt och att använda den är viktig för att köra säkert.

Bilister kan helt ignorera grejer på vägen, grus, hål, brunnslock, spill, småvilt och annat och man vill se detta så snart det går.

Och då kan man ju hålla rejält avstånd men då kommer vi in på att bilister ofta har svårt med avståndsbedömning och utan att tänka sig för hamnar väldigt nära (eftersom de fixerar på bilen framför motorcyklisten). Ökar man då avståndet för att trygga för sig själv blir det ett problem.

Jag kör om när jag kan bara av de skälen ovan.

Den genomsnittliga motorcykeln accelererar mycket snabbare än vad bilar gör och motorbromsar hårdare än vad bilarna gör när de bromsar så det blir väldigt svårt att få nåt flyt i körningen. Bilar hindrar mig även när jag kör moped som toppar max 45 ….

Som motorcyklist måste man variera sin fart, jobba med placering och riskmedvetande och köra långsamt där det är riskfyllt och fort där det går. Som bilist kan man bara sätta farthållaren och vänta på att man kommer fram.

Även om många motorcyklister kör som stollar håller det inte särskilt länge. Jag är feg och försiktig och skulle nog verka som en stolle om du bara upplever mig köra om dig utan att veta att jag är i kontexten ovan.

Sen är det minst sagt tråkigt.
Citera
2026-07-24, 17:24
Medlem
Citat:

Det är inte konstaterat från någon icke-anonym källa. Det har inte stått i media, offentliggjord polisutredning eller liknande.
Citera
2026-07-24, 17:26
Medlem
Citat:
Jaså? Det filmades? Du syftar inte på den andra mc-olyckan som skedde på Paralellvägen i Partille intill E20 igår? De som förolyckades då är ok.

OK när man förolyckas ???
Citera
2026-07-24, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det här osar katt. Två unga män på MC som gör konster, kör på bakhjulet o.s.v. på trafikerad väg och filmar varandra, men allt är bilens fel?

Mje...

Jag blir gärna överbevisad om att allt var bilens fel, men lite mer information om vad som faktiskt hänt här är nog på sin plats.

Om nu allt är filmat blir det ju en smal sak.

Inte säkert eftersom filmer inte alltid visar hela förloppet. Men jag tror det blir svårt för bilisten att komma undan om han kört på MC:n bakifrån. Det är ganska enkelt oftast vem som är vållande vid den typen av olyckor. Finns ju skäl till att körskolor lär ut 3 sekunders regeln bla.
Citera
2026-07-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja det låter ju rimligt. Not.

Så jag kan bara tvärbromsa framför andra trafikanter hipp som happ, eller slå av alla ljus i tjock dimma och ligga i 20 på 100-väg, det är fortfarande den som kommer bakom som är att beskylla för den oundvikliga krocken?

Nu tramsar ni bara.

Ja så är det anpassa farten till de förhållande som råder! Kanske du skall lämna in ditt körkort på närmaste polisstation då du inte verkar ha koll på gällande lagstiftning
Citera
2026-07-24, 19:22
Medlem
Sander-Luciopercas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Inte säkert eftersom filmer inte alltid visar hela förloppet. Men jag tror det blir svårt för bilisten att komma undan om han kört på MC:n bakifrån. Det är ganska enkelt oftast vem som är vållande vid den typen av olyckor. Finns ju skäl till att körskolor lär ut 3 sekunders regeln bla.

Jag fick detta förklarat för mig av en polis en gång. När man utreder en trafikolycka tittar man inte bara på vem som formellt brutit mot en trafikregel, utan man väger in olika grader av vållande och framför allt vad som faktiskt orsakade olyckan.

I det här fallet finns, om uppgifterna stämmer, flera omständigheter som måste vägas mot varandra. Bilen uppges ha kört över 200 km/h, vilket i sig kan utgöra grov vårdslöshet i trafik. Samtidigt finns uppgifter om att den 16-årige motorcyklisten körde på bakhjulet mellan körfälten, i omkring 60–70 km/h på en väg där övrig trafik kunde förväntas hålla betydligt högre fart. Att utföra akrobatiska konster på allmän väg kan också bedömas som vårdslöshet i trafik. Om baklyktan dessutom pekade ned i marken under wheelien och det var mörkt utan vägbelysning påverkar även det hur synlig motorcykeln varit.

Det innebär inte att någon är fri från ansvar eller automatiskt skyldig. Frågan är hur stor betydelse varje omständighet haft för att olyckan inträffade. Juridiskt handlar det om orsakssamband och graden av oaktsamhet, inte om att en enda regelöverträdelse automatiskt avgör vem som bär ansvaret.

Sedan ska man också komma ihåg att det här rör sig om en trafikolycka, inte en uppsåtlig våldshandling. Därför prövas sådana här fall utifrån brott som grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död, där man bedömer om någon varit oaktsam och i vilken grad.

Jag tycker därför inte att det är ett glasklart fall åt något håll. Det kräver en ordentlig teknisk utredning där man tittar på hastigheter, sikt, reaktionstider, placering på vägen och övriga omständigheter innan man kan dra några säkra juridiska slutsatser. Det är också viktigt att inte låta känslor eller lojalitet till ett visst fordonsslag styra bedömningen, utan att låta utredningen avgöra vilket ansvar var och en faktiskt haft.

En annan aspekt är att den avlidne motorcyklisten aldrig kan ställas till svars rättsligt, eftersom brottsmisstankar mot en avliden person inte kan leda till åtal. Däremot kommer hans agerande sannolikt ändå att utredas, eftersom det är nödvändigt för att bedöma händelseförloppet och om någon annan kan hållas straffrättsligt ansvarig.

Om det exempelvis finns film eller annan teknisk bevisning som visar att bilen framfördes i över 200 km/h kan det i sig utgöra grund för misstanke om grov vårdslöshet i trafik. Sedan blir den avgörande frågan om den körningen också haft ett sådant orsakssamband med dödsolyckan att den kan ligga till grund för ett ansvar för vållande till annans död.
Citera
2026-07-24, 19:36
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidledes
Jag vet inte exakt vad för motorcyklister du stöter på men min erfarenhet är att det är svårt att köra säkert som motorcyklist om man lägger sig bakom bilar och puttrar.

Det finns en hel del orsaker till det.

En är att man inte syns bakom en bil och därför jobba mycket med placeringen och ”visa sig” så ingen kör ut rätt framför en bakom bilen som ligger framför eller mötande som går ut för att köra om för de inte ser en bakom bilen.

En annan sak är att man ser sämre när en bil är framför. Som motorcyklist har man ganska överlägsen möjlighet till sikt och att använda den är viktig för att köra säkert.

Bilister kan helt ignorera grejer på vägen, grus, hål, brunnslock, spill, småvilt och annat och man vill se detta så snart det går.

Och då kan man ju hålla rejält avstånd men då kommer vi in på att bilister ofta har svårt med avståndsbedömning och utan att tänka sig för hamnar väldigt nära (eftersom de fixerar på bilen framför motorcyklisten). Ökar man då avståndet för att trygga för sig själv blir det ett problem.

Jag kör om när jag kan bara av de skälen ovan.

Den genomsnittliga motorcykeln accelererar mycket snabbare än vad bilar gör och motorbromsar hårdare än vad bilarna gör när de bromsar så det blir väldigt svårt att få nåt flyt i körningen. Bilar hindrar mig även när jag kör moped som toppar max 45 ….

Som motorcyklist måste man variera sin fart, jobba med placering och riskmedvetande och köra långsamt där det är riskfyllt och fort där det går. Som bilist kan man bara sätta farthållaren och vänta på att man kommer fram.

Även om många motorcyklister kör som stollar håller det inte särskilt länge. Jag är feg och försiktig och skulle nog verka som en stolle om du bara upplever mig köra om dig utan att veta att jag är i kontexten ovan.

Sen är det minst sagt tråkigt.
Problemet är ju att när det är en bilkö så kommer det hela tiden nya bilar som man ligger bakom hur mycket man än kör om så resonemanget med att man inte syns ger jag inte mycket för, då är det väl enklare och säkrare att hålla avståndet till bilen framför istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in