Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
Eftersom jag inte bor i Sverige så har jag inga problem med elen. Du och och andra svennebananer kan nog däremot få problem med allt vad bränsle-och energiförsörjning heter framöver tack vare EU och Trump. Vad ska du göra då när du inte längre kan sitta och knattra fram dina små debila etablissemangssykofantiska alster?
Här fungerar det rätt bra, tackar som frågar. Du får allt svårare med energiförsörjningen och nu även med postorderbeställningar, har jag förstått.
Citat:
Harris liksom Biden var helt besatt av att bråka med Ryssland. Det borde du känna till om du inte har minne som en guldfisk. Och sluta för bövelen upp med att ljuga nu. Du har uttryckligen sagt att din syn på Trumps Iranäventyr är ”balanserad”. Nu har ju Irankriget tagit fart igen och det finns inget slut på det som gynnar vare sig amerikaner eller européer. Men det kanske är så att det nu äntligen börjat gå upp för dig?
Harris hade nog inte så mycket aning, men Biden försökte i alla fall upprätthålla USA:s åtaganden för Europas säkerhet. Trump har självklart inga sådana skrupler. Han saknar både förmoga i, och moral för utrikespolitiken.
Hur det går i Irankriget får vi väl se, men emedan det är nu Trump som är inblandad, så är det sannolikt att det kommer att gå ganska illa.
Citat:
Kanada är ungefär lika vänstervridet som Sverige. Men jag har aldrig sett någon från M göra annat än kasta skit på Trump. Så återigen franstår det som obegripligt varför Tidöregeringen låtit Trumps kompis Peter Thiel nästla sig in i hela myndighetssverige med sitt vidriga palantir. Varför vill du inte svara på det?
Jag trodde att jag svarade på det...
M är USA-glada som få, även om de inte särdeles uppskattar Trump, så gillar de USA; politiskt, ekonomiskt, säkerhetspolitiskt, kulturellt. Det är länge sedan M gillade Sverige.
Citat:
Du är totalt skamlös. Ditt motargument när jag tog upp judar som grupp var ju att du bara ser individer men om du nu även kan beakta det kollektiva perspektivet, varför är just judar undantagna från det när det kommer till kritik? Judar ska ha rätt till en egen etnisk stat tycker du men judar anser inte att vita européer har den rätten. Judar som David Schwarz var explicit både motståndare till svensk nationalism och anhängare av judisk nationalism i Israel. Ta av dig skygglapparna vet jag och ta del av artikeln nedan som bl.a bygger på en studie av Henrik Román vid Uppsala universitet från 1994 och en doktorsavhandling av Lars-Erik Hansen vid Stockholms universitet från 2001.
https://www.friatider.se/han-forvandlade-sverige-till-en-mangkultur
David Schwarz var tvivelsutan en motståndare till ett svenskt Sverige - av det följer inte att "judar som..." är en grupp eller att det funnits något sådant. Det har inte behövts. Vi har S, som länge lierat sig med islamister m fl för att undergräva den svenska nationen.
Citat:
Du är precis lika galen och ignorant som de liberala koryféerna i Bryssel och London. Vare sig Ukraina eller väst förfogar över några tvångsmedel som funkar på Ryssland. Det enda som händer när civila ryssar dödas är att ryssarna blir än mer beslutsamma och går betydligt hårdare fram i Ukraina. Vilket är exakt det som sker just nu. Ryssland är redo för storkrig nu mot Europa om det krävs. Det skulle sluta väldigt illa för Europa.
Moskovitien är inte det minsta redo för ett storkrig med Europa. De var uppenbarligen inte ens redo för ett krig med Ukraina 2022. Hade Ryssland haft sådana resurser, så hade Ukraina varit besegrat vid det här laget.
Citat:
Vilken lögnhals du är. Det var du själv som länkade till den FN-rapport som visade att totalt 2500 civila dött i Ukraina 2025. Av både rysk och ukrainsk eld. Jag fylls av äckel och vämjelse varje gång du försöker åberopa moralisk överhöghet eftersom du stödjer Israels riktade massmord på civila palestinier i Gaza. Hade ryssarna inriktat sig på att döda civila i Ukraina så skulle minst 100k civila ha dött 2025.
Det räcker att sätta sig på en moralisk Shetlandsruss för att ändå sitta högre än Moskva. De ryska bombningarna av civila, det totala förtrycket av ukrainare på ockuperat område, det ständiga systematiska övergreppen mot folkrätten - orcherna är verkligen vidriga.
Citat:
Det går väldigt bra för Ryssland på slagfältet eftersom det ena starka ukrainska fästet efter det andra faller. Just nu faller Krasny-Liman och strax innan dess föll Konstantinovka. Är du medveten om att bara Slavyansk och Kramatorsk återstår sen? Ukraina har inga fler starkt befästa städer utan bara öppen stäpp.
Jag har också sett att Ukraina har tagit några mindre orter under de senare veckorna. Ingendera sidan tycker emellertid få några operativt betydelsefulla genombrott just nu. Ryssland däremot förlorar stort just nu i andra domäner; energisystemet skadas allt mer, skuggflottan sjunker bokstavligen och förmågan till kontroll över eget luftrum minskar - och därmed det lilla anseende man möjligen hade angående egen luftvärnsförmåga.
Citat:
Hahaha. Ja, det måste gå otroligt bra för Ukraina strategiskt eftersom Zelensky bara för några dar sen sparkade sin försvarsminister, Fedorov. Sluta fantisera. Ukraina får tokspö och Kievjuntans dagar är räknade. Ukrainas få drönare som träffar i Ryssland har i princip ingen verkan på vare sig rysk ekonomi eller något annat. Rysslands förödande missil-och drönarattacker mot ukrainsk energiinfrastruktur och militära fabriker slår däremot stenhårt.
Det är inte strategi - det är politik. Jag vet att Du inte förstår skillnaden...
I princip en enad internationell analytikerkår ser att Ryssland just nu är på defensiven i luftdomänen. Jag påstår ingenting om framtiden, men här och nu ser det inte bra ut för Ryssland.
Exempelvis:
https://www.youtube.com/watch?v=tF-DIS5BIlY
Citat:
Du är en total sopa på allt vad militära spörsmål heter. Av typ 500 drönare som Ukraina skickar mot Ryssland så skjuts alla utom en handfull ned. Rysk luftvärn är överlägset allt som väst har. Ta t.ex patriotsystem som bara har en aktionsradie på 90 grader och jämför med ryska S-400 med en aktionsradie på 360 grader. Iran har bevisat vilket såll västs luftvärnsförsvar är.
Vad i all världen har gradtalet med något att göra om man inte träffar? Att ryska luftvärnsrobotar missar i alla riktningar är inte beröm - det är ett gapskratt.
Citat:
Eftersom det varit fotbolls-VM så har vi tydligt kunnat se hur korrupt och ruttet USA är. Fotbolls-VM i Ryssland 2018 var det renhårigaste någonsin. Men du vet ju hur människor överallt i världen funkar. De tyr sig till vinnare. Därav att Ryssland välkomnas tillbaka in i idrottsvärmen.
Att Trump saknar moral även i dessa avseenden stämmer utmärkt med mina övriga omdömen tråden igenom. Den internationella idrotten är också korrumperad, annars hade givetvis inte IOK släppt in Ryssland igen. Man kan undra hur mycket rubel det har kostat.
Citat:
Jag vet inte vilken gång i ordning du för fram ditt efterblivna argument om varför Ryssland inte vunnit i Ukraina för länge sen. Svaret är detsamma som förut. Ryssland vill minimera civila offer, egna förluster och överhuvudtaget hushålla med militära resurser. Till det ska läggas modern drönarkrigföring. Därav utnötningskrig som tar längre tid. Önsketänk så mycket du vill men sanningen är att Ukrainas förluster är typ 10x Rysslands. Europa skulle aldrig i helvete kunna mobilisera ens i närheten så många ukrainska soldater som redan dött(närmare 2 miljoner). Ryssland kan mobilisera 32 miljoner som redan genomgått GMU.
Utnötningskriget tycks ta litet längre än tre dagar, tre veckor, tre månader, tre år - eller vad nu målsättningar var inledningsvis. Men, kan och kan. Nu när Putin medger att hans invasionskrig är ett krig, så kanske han faktiskt mobiliserar. Om han nu har kläder, vapen, fordon och annan utrustning till tiotusentals soldater. Kanske har den korrumperade ryska militären redan sålt sådan materiel, eller så fanns den aldrig. Vi får väl se. Fler ryssar till köttkvarnen gör Ryssland ändå svagare och mer beroende av Kina. Så, snart får Du kanske propagera för Peking istället.
Citat:
Runka till dina antiryska våldsfantasier bäst du vill men sanningen är att västs maktelit ligger ytterst pyrt till. Putins drag att utöka kriget i Ukraina och justera målet till upprättandet av Novorussija är genialiskt och troligen orsaken till att Zelensky nu sparkade sin försvarsminister. Planen att reta upp ryssarna och få Putin att slå till mot NATO-länder sket sig. När proxyn Ukraina försvinner från spelbrädet tvingas väst att själva agera. Något Ryssland är redo för.
Vem vet? Kanske är Ryssland redan så svagt att de inte4 kan slå till västerut. Eller så dröjer det till fram på hösten. Nu vet vi förstås hur det går om Ryssland går i krig för långt fram på hösten, men kanske måste en desperat Putin försöka i alla fall. Han kanske kan få ett Lycka-till-kort från Trump.