2026-07-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Lol det ere ju visst det.
Finns hur många sköna låtar som helst från Tyskland, av alla genrer.
Sen så är det väl viktigare att vara PRAKTISK än COOL ??
Eller vill du åka till regniga, fula, slitna, musliminfesterade UK varje gång du vill göra internationella affärer?

Yes, håller med angående musiken. Otroligt mycket bra låtar och artister i alla genrer i de tyskspråkiga länderna.
Citera
2026-07-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det spelar ju absolut ingen roll.

Engelskan är lingua franca, så man kör på det.

Och UK ligger inte långt från oss heller.

Till Tyskland kan man t o m cykla.
Till UK måste man flyga, ta båt eller den där vidriga tunneln under kanalen. Jobbigt.
Citera
2026-07-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Varje dag då det mesta inom it är på engelska även på tv är många bra program just på engelska så där slipper jag svensk text!

Engelskan är alltså ett virtualspråk, så att säga medans tyskan hade gått att använda i praktiken i Tyskland, som ligger skitnära.
Citera
2026-07-24, 17:30
Medlem
Zhanlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så vilket är världens enklaste språk enligt dig? Nu när vi är inne på frågan. Jag kan inte alla världens språk men engelska är min självklara killgissning.

Om engelskan är enklast så är det rimligt att den vinner över andra språk och vi behöver bara ha engelska kvar på jorden på 100 års sikt.

Engelska är ett notoriskt svårt språk för alla andra än de som redan talar ett annat germanskt språk.

I take it you already know
Of tough and bough and cough and dough
Others may stumble, but not you
On hiccough, thorough, laugh, and through.

And cork and work and card and ward
And font and front and word and sword
Well done! And now if you wish, perhaps
To learn of less familiar traps,

Beware of heard, a dreadful word
That looks like beard and sounds like bird.
And dead: it’s said like bed, not bead–
For goodness sakes don’t call it deed.

Watch out for meat and great and threat,
They rhyme with suite and straight and debt.
A moth is not a moth in mother,
Nor both in bother, broth in brother.

And here is not a match for there,
And dear and fear for bear and pear.
And then there’s dose and rose and lose–
Just look them up–and goose and choose,

And do and go, then thwart and cart.
Come, come, I’ve hardly made a start!
A dreadful language? Man alive!
I’d mastered it when I was five.

Exempelvis mandarin är mycket enklare. Språket saknar numerus (uppdelning i singular och plural), kasus (subjekts- och objektsformer jämte ackusativ, dativ, genitiv med mera) och all annan slags morfologi (böjning) i verbformer, kongruens i adjektiv med mera.

Spanskan har nästan perfekt ortografi, det vill säga överensstämmelse mellan skrift och uttal, medan engelskan har motsatt ordning (se ovan).

Koreanskan har ett skriftspråk som ansluter till talapparatens fysiska konfiguration…

Nej, engelska finns inte på kartan över enklaste språk i någon som helst bemärkelse. Det är ett monstruöst svårt språk.
Citera
2026-07-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Microdargent
Yes, håller med angående musiken. Otroligt mycket bra låtar och artister i alla genrer i de tyskspråkiga länderna.

Jawohl, och tusentals artister och band.
Man skulle fan inte ens hinna med Usa-musik i de länderna.
Citera
2026-07-24, 17:33
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhanlang
Engelska är ett notoriskt svårt språk för alla andra än de som redan talar ett annat germanskt språk.

I take it you already know
Of tough and bough and cough and dough
Others may stumble, but not you
On hiccough, thorough, laugh, and through.

And cork and work and card and ward
And font and front and word and sword
Well done! And now if you wish, perhaps
To learn of less familiar traps,

Beware of heard, a dreadful word
That looks like beard and sounds like bird.
And dead: it’s said like bed, not bead–
For goodness sakes don’t call it deed.

Watch out for meat and great and threat,
They rhyme with suite and straight and debt.
A moth is not a moth in mother,
Nor both in bother, broth in brother.

And here is not a match for there,
And dear and fear for bear and pear.
And then there’s dose and rose and lose–
Just look them up–and goose and choose,

And do and go, then thwart and cart.
Come, come, I’ve hardly made a start!
A dreadful language? Man alive!
I’d mastered it when I was five.

Exempelvis mandarin är mycket enklare. Språket saknar numerus (uppdelning i singular och plural), kasus (subjekts- och objektsformer jämte ackusativ, dativ, genitiv med mera) och all annan slags morfologi (böjning) i verbformer, kongruens i adjektiv med mera.

Spanskan har nästan perfekt ortografi, det vill säga överensstämmelse mellan skrift och uttal, medan engelskan har motsatt ordning (se ovan).

Koreanskan har ett skriftspråk som ansluter till talapparatens fysiska konfiguration…

Nej, engelska finns inte på kartan över enklaste språk i någon som helst bemärkelse. Det är ett monstruöst svårt språk.
Finns många sajter som listar språk i svårighetsgrad och i princip alla listar engelska spanska svenska bland de 10 lättaste och t.ex mandarin japanska persiska bland de 10 svåraste.

https://verbalicity.com/easiest-hardest-language-to-learn/
https://languagestreets.com/the-worlds-easiest-languages-to-learn-and-why/

Så, nej, googla lite till.
Citera
2026-07-24, 17:35
Medlem
Innan tråden åldras vill jag passa på att säga att vi får fan skärpa oss och alliera oss starkare med Tyskland.
Jänkarna och engelsmännen får fan lära sig tyska.
Citera
2026-07-24, 17:37
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Microdargent
Tyska är ett umpa-bumpa-achtung-språk och deras musik känns 1970-tal och det är naturligtvis omöjligt att sjunga en kärlekssång på tyska Ich liebe dich.

Hårdrock fungerar rätt bra men de brukar ändå sjunga på engelska som är världens bästa pop/rock-musik-språk. Svenska och tyska är inte i närheten.

Ska man ha en Führer i sitt land eller prata illa om något folkslag så är tyska utmärkt.

Filmer på tyska är inte heller särskilt bra, mycket kärlek på film, men undantag finns t.ex kärva deckare eller mustiga skådisar som Klaus Kinski. När han skäller ut indianer i amazonas på tyska så spottet flyger så skakar skådisarna.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-24 kl. 17:41.
Citera
2026-07-24, 17:39
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Engelskan är alltså ett virtualspråk, så att säga medans tyskan hade gått att använda i praktiken i Tyskland, som ligger skitnära.

Nej, jag använder det mer när jag ska prata med människor som inte är bra på svenska de kan ofta lite engelska! Nu är jag sällan i Tyskland så jag har ingen nytta av tyskan fast jag tyckte det var roligt att lära mig språket i skolan, engelskan var man ju tvungen att lära sig för det var obligatoriskt!
Citera
2026-07-24, 17:41
Medlem
Zhanlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Finns många sajter som listar språk i svårighetsgrad och i princip alla listar engelska spanska svenska bland de 10 lättaste och t.ex mandarin japanska persiska bland de 10 svåraste.

https://verbalicity.com/easiest-hardest-language-to-learn/
https://languagestreets.com/the-worlds-easiest-languages-to-learn-and-why/

Så, nej, googla lite till.

Såg du det där i rubriken:

Ranked: 28 Easiest and Hardest
Languages to Learn for
Native English Speakers

Jag upprepar: for Native English Speakers. Gäller alltså INTE övriga världen. Vilket är kontexten här.

För kineser är japanska ett MYCKET lättare språk att lära än engelska och vice versa.
Citera
2026-07-24, 17:42
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhanlang
Såg du det där i rubriken:

Ranked: 28 Easiest and Hardest
Languages to Learn for
Native English Speakers

Jag upprepar: for Native English Speakers. Gäller alltså INTE övriga världen. Vilket är kontexten här.

För kineser är japanska ett MYCKET lättare språk att lära än engelska och vice versa.
Det finns ingen kontext "världen" här. Ingen som skriver i tråden vet någonting alls om var 1.4 miljarder kineser tycker. Och det är inte heller intressant.

Nu är vi ju i Sverige och jag tänker "för svenskar" när jag skriver, men om du i varje inlägg även väger in "kineser" så kan du komma lite vilse i ett svenskt forum.

Själva tanken att göra en hemsida som "listar världens svåraste språk för alla människor på jorden" är absurd. Sidan är på engelska och vänder sig enbart till de som kan engelska.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-24 kl. 17:46.
Citera
2026-07-24, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej, jag använder det mer när jag ska prata med människor som inte är bra på svenska de kan ofta lite engelska! Nu är jag sällan i Tyskland så jag har ingen nytta av tyskan fast jag tyckte det var roligt att lära mig språket i skolan, engelskan var man ju tvungen att lära sig för det var obligatoriskt!

Folk får fan lära sig de lokala språken asså.
Den här anglofilismen har ju gått för långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in