En jävla massa turkar* menar du. Tyskland är ett land i fritt fall, allt man hatar med svensk mångkultur finns i Tyskland på steroider. Vi behöver inte ha med dem att göra mer än nödvändigt. Det enda positiva med Tyskland är deras mat.
Ska vi satsa på Europa ska vi satsa på Polen. Polen är Europas framtid.
Var på semester i Berlin förra sommaren total katastrof, men maten var 10 av 10. Det bästa var att de hade våtservetter som man fick spola ner i toan. Gatan bredvid min lägenhet jag hyrde låg det 9mm hylsor överallt, trevligt?
Stavning är enklare på tyska än men man läser ju antagligen 100 gånger mer än man skriver på internet så det spelar minimal roll. En engelsk skolgrammatik är antagligen bara 25% av en tysk och jag minns fortfarande an auf hinter in gegen uber unter vor zwischen efter 50 år och svenskan är bra mycket enklare än tyskan, och engelskan är ännu lättare.
I själva verket skulle jag nog säga att engelska är världens enklaste språk, så kom inte och klaga att det är svårt!
De flesta språk är absurt svåra t.ex japanska, arabiska, kinesiska, koreanska, ukrainska, georgiska, tjeckiska, rumänska, ungerska, och det finns extremt roliga filmer på youtube som visar hur svåra de är. Men som engelsk-talande svenskar känner vi inte till detta och lika bra det.
Fast nu påstod jag inte att alla de där språken du listade nederst skulle vara lättare än engelska att lära sig...
Fast nu påstod jag inte att alla de där språken du listade nederst skulle vara lättare än engelska att lära sig...
Så vilket är världens enklaste språk enligt dig? Nu när vi är inne på frågan. Jag kan inte alla världens språk men engelska är min självklara killgissning.
Om engelskan är enklast så är det rimligt att den vinner över andra språk och vi behöver bara ha engelska kvar på jorden på 100 års sikt.
Så vilket är världens enklaste språk enligt dig? Nu när vi är inne på frågan. Jag kan inte alla världens språk men engelska är min självklara killgissning.
Om engelskan är enklast så är det rimligt att den vinner över andra språk och vi behöver bara ha engelska kvar på jorden på 100 års sikt.
Jag vet inte, men indonesiska brukar ibland lyftas fram som det "objektivt" enklaste språket att lära sig.
Min farmor kunde flytande tyska men nära noll engelska. Engelska var inte ett grundämne under hennes skoltid utan tyska (byttes ut på 50-talet mot engelska har jag för mig).
Visst, hon höll tyskan vid liv via tyska brevvänner och väninnor, men om du har närstående födda på 20- eller 30-talet kvar i livet så kan de sannolikt fler tyska fraser än engelska (om de levt ett vanligt "arbetareliv")
On topic: engelska mer internationellt relevant än tyska. Lingua franca.
Engelska blev ett obligatoriskt ämne i den svenska skolan 1946.
Enda gångerna jag har haft nytta av alla tysklektioner är på resa genom Tyskland och tyskar som turistar eller har sommarstugor i Sverige och är dåliga på engelska!
Enda gångerna jag har haft nytta av alla tysklektioner är på resa genom Tyskland och tyskar som turistar eller har sommarstugor i Sverige och är dåliga på engelska!