Citat:
Ursprungligen postat av
Pust
Jag betvivlar faktiskt att engelska är objektivt enklare än tyska att lära sig. Tyskan har tre kasus, men engelskans grammatik är full av undantag som bryter mot sina egna regler och man måste memorera innantill. Sedan har vi engelskans efterblivna stavning som till och med är jobbig för en icke-dyslektiker. Det var väl någon studie som kom fram till att dyslektikerna var dubbelt så många i engelsktalande länder jämfört med italienskspråkiga.
Däremot blir engelskan enklare på så sätt att språket i egenskap av att vara västvärldens andra modersmål är mitt framför näsan överallt och man lär sig i det undermedvetna.
Stavning är enklare på tyska än men man läser ju antagligen 100 gånger mer än man skriver på internet så det spelar minimal roll. En engelsk skolgrammatik är antagligen bara 25% av en tysk och jag minns fortfarande an auf hinter in gegen uber unter vor zwischen efter 50 år och svenskan är bra mycket enklare än tyskan, och engelskan är ännu lättare.
I själva verket skulle jag nog säga att engelska är världens enklaste språk, så kom inte och klaga att det är svårt!
De flesta språk är absurt svåra t.ex japanska, arabiska, kinesiska, koreanska, ukrainska, georgiska, tjeckiska, rumänska, ungerska, och det finns extremt roliga filmer på youtube som visar hur svåra de är. Men som engelsk-talande svenskar känner vi inte till detta och lika bra det.