2026-07-24, 13:20
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag ska väl egentligen inte ge mig in i den här debatten eftersom jag är heterosexuell, men jag har snappat upp ifrån kvinnor som kan sånt där hur de gör. Och regeln är att de aldrig sprejar PÅ sig. De sprejar i luften framför sig och sedan går de in i parfymmolnet. Tydligen ska det göra att det blir lagom.

Det där med att spraya ett moln och gå igenom det är egentligen en gammal metod. Parfymexperter idag rekommenderar att man sprayar direkt på huden i stället. Då hamnar parfymen där den ska, utvecklas bättre med kroppsvärmen och man slipper att halva dosen försvinner ut i luften. Att gå genom ett parfymmoln ser kanske elegant ut, men det är mest slöseri med parfym.
Citera
2026-07-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det är inte sexigt. Vi vill känna doften av er, inte er äckliga parfym som alla använder.

Kom på tanken nu när jag satte mig på bussen och en kille satte sig framför mig, och det stinker parfym och liksom sticker i näsan på mig. Jag hade inte velat dejta en person som luktar parfym. Jag vill att han ska lukta naturligt gott, precis som jag gör. Duscha varje dag och använd deodorant, det är tusen gånger fräschare än att duscha ibland och maxa med parfym.

Jag älskar män som luktar ren hud. Håller sig fräscha och bär nytvättade kläder. Hur svårt ska det vara?

Det är bara fjortisar som tycker att parfym är sexigt. Kvinnor över 20 tycker inte om det. Eller så är jag ensam om detta, men snälla - vem vill INTE kunna lukta på varandra och känna varandras genuina doft? Skärp er.

Dumheter.

Killar ska visst använda parfym.

Problemet är att 9/10 använder på tok för mycket. De sprayar ju fan halva flaskan varje gång de ska ut 😂
Citera
2026-07-24, 13:24
Medlem
jag älskar doft.

nån fick nyligen ligga för att jag insåg "herregud, vad gott du luktar..."
Senast redigerad av MSJACKSON 2026-07-24 kl. 13:26.
Citera
2026-07-24, 13:26
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Jag var tonåring på 90 talet
Intressant. Det kan inte ha varit så att det var en lokal grej där just du gick i skolan då?
Citera
2026-07-24, 13:28
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPerfectionist
Dumheter.

Killar ska visst använda parfym.

Problemet är att 9/10 använder på tok för mycket. De sprayar ju fan halva flaskan varje gång de ska ut 😂
Och noppa ögonbryn, raka ben, färga håret, hår gele och jox, smink, hudvårds produkter och måla naglar också?
Citera
2026-07-24, 13:31
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Intressant. Det kan inte ha varit så att det var en lokal grej där just du gick i skolan då?
Jo så kan det vara men det pågick ju under högstadiet och sen även under gymnasiet och där var man ju elever ifrån flera olika kommuner på gymnasiet alltså.
Citera
2026-07-24, 13:33
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Jo så kan det vara men det pågick ju under högstadiet och sen även under gymnasiet och där var man ju elever ifrån flera olika kommuner på gymnasiet alltså.
Det var som sagt inget som pågick där jag gick i skolan i alla fall. Har faktiskt inte ens hört att det skulle ha varit förekommande i kommunerna runt om heller.
Citera
2026-07-24, 13:39
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det var som sagt inget som pågick där jag gick i skolan i alla fall. Har faktiskt inte ens hört att det skulle ha varit förekommande i kommunerna runt om heller.

Vet inte hur det uppstod men minns att det började om det var i 6:an eller 7:an och höll i sig genom gymnasiet
Citera
2026-07-24, 13:51
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det är inte sexigt. Vi vill känna doften av er, inte er äckliga parfym som alla använder.

Kom på tanken nu när jag satte mig på bussen och en kille satte sig framför mig, och det stinker parfym och liksom sticker i näsan på mig. Jag hade inte velat dejta en person som luktar parfym. Jag vill att han ska lukta naturligt gott, precis som jag gör. Duscha varje dag och använd deodorant, det är tusen gånger fräschare än att duscha ibland och maxa med parfym.

Jag älskar män som luktar ren hud. Håller sig fräscha och bär nytvättade kläder. Hur svårt ska det vara?

Det är bara fjortisar som tycker att parfym är sexigt. Kvinnor över 20 tycker inte om det. Eller så är jag ensam om detta, men snälla - vem vill INTE kunna lukta på varandra och känna varandras genuina doft? Skärp er.

Hej, jag förstår helt och hållet vad du menar. Men alla " killar " / pojkar är inte friska, man kanske behöver parfym är att man har en underliggande sjukdom som gör att man stinker. Säger inte att detta gäller alla. Precis som när våra damer är i klimakteriet. Tjena tjena..
Citera
2026-07-24, 13:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
De flesta parfymexperter verkar vara ganska överens att det finns ingen magisk siffra, men ungefär så här brukar de rekommendera:

EDT: 4–6 sprays

EDP: 2–4 sprays

Parfum/Extrait: 1–3 sprays

Sen beror det såklart på hur stark parfymen är, om du är inne eller ute och hur varmt det är. Många U.A.E parfymer är rejält potenta, så där räcker ofta 2–4 sprays gott och väl. Allt som allt är 3 sprays sweet spot.
Det där låter som blattedosering, hälften av vad du föreslår är rimligare.
Citera
2026-07-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Och noppa ögonbryn, raka ben, färga håret, hår gele och jox, smink, hudvårds produkter och måla naglar också?

Ja beror väl på om du vill se ut som en pissluffare eller inte. Men du verkar vara en sån som inte attraherar det motsatta könet, och sådana använder inte parfym heller.

En elegant attraktiv man eller kvinna använder parfym. Gör man inte det så är man inte normal i huvudet om man vet att det är mer attraktivt/fräscht, eller så bryr man sig inte och vill vara en neutral och tråkig/ej utstickande individ.
Senast redigerad av testingxrat3d 2026-07-24 kl. 14:03.
Citera
2026-07-24, 14:04
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Du förstår nog den dagen du växer upp och själv blir en riktig man...tills dess får du grubbla vidare...tjingeling.
Om du tycker man måste vara slätrakad och använda doftämnen för att kunna kalla sig riktig man, så får det stå för dig

Vill någon annan svara på om man kan ha rakvatten utan parfym, eller om det bara är ett annat namn på parfymen för att män ska känna sig manligare, är jag fortfarande nyfiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När ni kvinnor slutar med smink så ska jag sluta helt med parfym.
Att måla sig i hela ansiktet gör inte att ni ser snyggare eller fräschare ut utan resultatet blir ofta att ni ser ut som horor.
Att se en kvinnas ansikte krackelera när puder och skit torkat ser för jävligt ut.
Jag har mest varit med osminkade tjejer. Smink är ok, dömer inte dem som pysslar med det, men tror det oftast är bättre utan.
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Självklart ska man sköta sin hygien i övrigt.
Jag har torr hud så jag måste smörja in mig med lotion efter dusch. Men det absorberas av huden med tiden.

Parfym ska vara kvalitetsparfym så det räcker med 2 sprut på halsen.
Har absolut respekt för att det kan behövas ibland.

Säger inte att det gäller dig, men jag tror många med torr hud duschar för ofta, för varmt eller med för mycket tvål. Jag använder oftast bara tvål under armarna och mellan benen. Och till handtvätt, förstås. Ljummet eller svalt vatten är snällare mot huden också.

Upprepar att jag inte påstår att du duschar fel. Ibland får folk torr hud ändå, och då får man ju göra vad man kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in