2026-07-23, 22:05
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Aa men vill man smälta in bättre så är det ju lokalspråket som gäller, precis som svenska i Sverige.
Eller bli sedd som tysk i länder där man inte gillar dem.

Men flytta till Tyskland så får du som du vill ha det. För här duger det inte till så mycket.
Citera
2026-07-23, 22:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Knappast där heller. Tyska är så lik engelska att kan man det ena, så kan man det andra. Franska och spanska förstås av stora delar av världen så det ligger närmare till hands. Ryska är också ett världsspråk.
Kan lite italienska och kan göra mig förstådd i Spanien (likheten finns), men Frankrike där går jag bet. Många fransmän förstår spanska och även engelska men låtsas som de inte gör det. Förmodligen någon stolthetsgrej, trevliga om man lär känna, men de är svårare att lära känna.

Engelska är världsspråket, även det man pratar på nätet, oberoende på var man är ifrån.

Som du säger är både engelskan och tyskan germanska språk, men olikheterna är fler än likheterna.

Italienska och spanska, portugisiska har betydligt fler likheter och man förstår oftast. Gemensamma nämnaren är latin.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-23 kl. 22:10.
Citera
2026-07-23, 23:00
Avslutad
Så var det innan andra världskriget.

Sverige såg upp till Tyskland och många talade Tyska.
Citera
2026-07-23, 23:11
Medlem
Zhanlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Engelska är världsspråket, även det man pratar på nätet, oberoende på var man är ifrån.

Typ som här? https://www.youku.com/ku/webhome

26 % av världens befolkning pratar engelska.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_English-speaking_population

0.7 % i Kina, 3.7 % i Ryssland, 5.5 % i Brasilien, 19 % i Indien (där engelska är ett nationalspråk). Man kommer inte långt på engelska utanför västvärlden, man måste kunna fler språk.

För att täcka så gott som hela världen behöver man kunna

1. mandarin (988 miljoner)
2. spanska (487 miljoner)
3. engelska (450 miljoner)
4. hindi (347 miljoner)
5. portugisiska (252 miljoner)
6. ryska (133 miljoner)
Citera
2026-07-23, 23:21
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Om vi nu MÅSTE kunna ett stort utländskt språk från ett stort land,
varför inte är inte tyskan lika stor i Sverige som engelskan???

Grannland, för helvete. Lättillgängligt.
Tyskan talas i Tyskland, Luxemburg, Schweiz och Österrike.
Närmaste land för att på fullt allvar använda engelskan är UK och seriöst, vem fan vill dit ?

As fun as I have had with all the entertainment in English,
men är det inte dags att vi säger åt engelskan att gå fuck itself,
och så ersätter vi den med tyskan istället ?

Fördelar och nackdelar, gott folk, tack.
Själv ser jag bara fördelar !!

Kulturen kommer många och mycket frå USA numera, och vi masskonsumerar den så att barn och ungdomar får den i grunden.

Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Du kan ju testa att åka till valfritt land i sydamerika, asien eller afrika och försöka göra dig förstådd på tyska.

Engelskan är världsspråket som alla behöver kunna. Case closed.

Kan tänka mig att det i Argentina fortfarande finns en liten klick som pratar tyska av någon anledning...
Citera
2026-07-23, 23:25
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Om vi nu MÅSTE kunna ett stort utländskt språk från ett stort land,
varför inte är inte tyskan lika stor i Sverige som engelskan???

Grannland, för helvete. Lättillgängligt.
Tyskan talas i Tyskland, Luxemburg, Schweiz och Österrike.
Närmaste land för att på fullt allvar använda engelskan är UK och seriöst, vem fan vill dit ?

As fun as I have had with all the entertainment in English,
men är det inte dags att vi säger åt engelskan att gå fuck itself,
och så ersätter vi den med tyskan istället ?

Fördelar och nackdelar, gott folk, tack.
Själv ser jag bara fördelar !!

Gör inte misstaget att missta ett "bör" med ett "är".

Du kan ju ge dig ut och prata tyska i världen och testa hur bra det går jämfört med engelska.

De som hatar USA har ju redan uppfunnit ett eget "världsspråk" - esperanto. Duger inte det nu längre?
Citera
2026-07-23, 23:33
Medlem
För att Tyskland förlorade WW2
Citera
2026-07-24, 00:20
Medlem
Engelska talas av cirka 1,5 miljarder människor medans tyskan talas av ungefär 130 miljoner människor över hela världen.
Engelskan är ett världsspråk. Mycket forskning, affärer, politik och kultur förs på engelska. Det är mer rimligt att man lär sig engelska i första hand.

Med det sagt, man kan bli flerspråkig; det ena behöver inte utesluta det andra.
Citera
2026-07-24, 01:52
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Engelska är världsspråket idag. Tyska är lokalt.

Vårat språk har mycket med engelskan att göra faktiskt, då de använder många skandinaviska ord och är därmed lätt för oss att lära sig.
Jag kan använda engelska, även med tyskar, när det gäller affärer, tvärtom fungerar väldigt dåligt.

Ibland måste man acceptera hur saker faktiskt är.

Tvärtom väl? Vi använder oss av engelska ord? Vi är ju ändå en del i den indoeuropeiska språkgruppen?
Citera
2026-07-24, 03:25
Medlem
Merwinnas avatar
Jag älskar det tyska språket - arbetar även professionellt med det sedan några år tillbaka - och jag tycker självklart att så många som möjligt här uppe i de germanska länderna ska lära sig det!

Men det första främmande språket för alla i hela världen borde ändå vara engelska, p.g.a. att det redan har kommit så långt som världsspråk. Det är enormt viktigt att vi kan kommunicera med varandra över hela världen, och att nu disruptera den processen genom att byta ut det första främmande språket skulle inte vara vettigt. Tänk även på, att de allra flesta aldrig kommer så långt som till att tala sitt andra främmande språk flytande, eller ens hjälpligt.

Tvärtom så borde det satsas mer på engelskan, och tidigare i åldrarna, samt att det borde finnas gratis kvällskurser i engelska för vuxna som missat tåget - på Komvux eller på studieförbund spelar ingen roll, bara de är gratis.
Citera
2026-07-24, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Du kan ju testa att åka till valfritt land i sydamerika, asien eller afrika och försöka göra dig förstådd på tyska.

Engelskan är världsspråket som alla behöver kunna. Case closed.

Inga pratar engelska i Sydamerika, kanske några i Argentina.
Citera
2026-07-24, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saksi
Nej. Väldigt lokalt, ja. Så det är ingen dum idé att kunna. Men i ett större perpektiv - nej. Absolut nej.

Personligen så tror jag att jag har lite fallenhet för tyskan, att gymnasietyskan skulle kunna fräschas upp rätt bra om tillfälle gavs, men det finns andra språk jag hellre ger mig på i annat fall.

Så vi gör mer affärer med folk som kan English än med folk som kan Deutsch?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in