2026-07-24, 00:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Någonstans måste det väl ändå finnas helt vanliga trappor?

Annars kan jag inte alls förstå hur det skulle vara tillåtet ur en ren säkerhetsvinkel. Om det t.ex. börjar brinna, sker en olycka, terrordåd eller vad som så kan det aldrig vara så att folk ska behöva stå i tur och ordning för att utrymma stationen.

Det finns arbetstunnlar man gå, köra i.
Citera
2026-07-24, 00:58
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Stockholm stad försöker verkligen sälja in de här snabbhissarna som om de vore världens bästa uppfinning. De pratar om hur snabbt det går, att man kan bygga på fler platser och hur modernt allting är.

Pratet om "snabbhissar" är bara ett sätt att prata bort att de tänker bygga tunnelbanan så djupt att det tar lång tid att komma ner till den.

De jämför med rulltrappor och säger att deras fantastiska "snabbhiss" är snabbare, och det låter ju bra. Men hissar måste man ju vänta på, ibland mer än en minut. Vi pratar ett väldigt djup om en rulltrappa inte går snabbare än hissteknik. En genomsnittlig rulltrappa är på 2-3 våningar och på det djupet är rulltrappa snabbare med tanke på hur länge man måste vänta på hissar.

Så istället för att tänka "oj vilka coola hissar" bör vi tänka "hur långt från gatunivå tänker de bygga den där tunnelbanan egentligen"?

Den egentliga agendan här är såklart att islam inte vet hur man åker rulltrappa. Därför måste svenskarna ändra på sitt sätt att resa.
Senast redigerad av Skattebrott 2026-07-24 kl. 01:01.
Citera
2026-07-24, 01:06
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Kommer inte bli roligt när någon MENA ungdom kastar in en bengal precis då hissdörrarna stängs.
.eller när Åsa Romsonsons elsparkcykelväljares Kinaimporterade sparkcykels batteripack fattar eld.
Citera
2026-07-24, 01:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Pratet om "snabbhissar" är bara ett sätt att prata bort att de tänker bygga tunnelbanan så djupt att det tar lång tid att komma ner till den.

De jämför med rulltrappor och säger att deras fantastiska "snabbhiss" är snabbare, och det låter ju bra. Men hissar måste man ju vänta på, ibland mer än en minut. Vi pratar ett väldigt djup om en rulltrappa inte går snabbare än hissteknik. En genomsnittlig rulltrappa är på 2-3 våningar och på det djupet är rulltrappa snabbare med tanke på hur länge man måste vänta på hissar.

Så istället för att tänka "oj vilka coola hissar" bör vi tänka "hur långt från gatunivå tänker de bygga den där tunnelbanan egentligen"?

Den egentliga agendan här är såklart att islam inte vet hur man åker rulltrappa. Därför måste svenskarna ändra på sitt sätt att resa.
Till och med stockholmare bör lyckas med att fixa ett effektivt hissystem som endast gåt mellan två våningar utan väntetider.

Här handlar det om motsvarande 30+ vanliga våningar i de extremaste fallen.
Citera
2026-07-24, 01:13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Kommer inte bli roligt när någon MENA ungdom kastar in en bengal precis då hissdörrarna stängs.
.eller när Åsa Romsonsons elsparkcykelväljares Kinaimporterade sparkcykels batteripack fattar eld.
Händer sådant ofta i tunnelbanetågen?
Citera
2026-07-24, 01:34
Medlem
Finns en hel del som har hissfobi, men det skiter man antagligen i.
Citera
2026-07-24, 01:47
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Händer sådant ofta i tunnelbanetågen?

Oftare än vad man tror. Idrottsfans bränner av och batterier börja brinna. En tunnelbaneväktare som jag känner säger att det är minst 10 incidenter i veckan med batterier både sparkcykel, mobiler men media tystar ner detta. Kommer säkert tystas ner tillvdenvdag då den riktigt otäcka olyckan sker
Citera
2026-07-24, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Finns en hel del som har hissfobi, men det skiter man antagligen i.
Hissarna ska tydligen rymma 40 personer. Tänker mig att de är så stora så att man inte kommer att uppleva dem som vanliga hissar.

Mer att man går in i ett stort rum och sedan är man framme.

Kanske som att gå in i en tunnelbanevagn?
Citera
2026-07-24, 02:01
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Oftare än vad man tror. Idrottsfans bränner av och batterier börja brinna. En tunnelbaneväktare som jag känner säger att det är minst 10 incidenter i veckan med batterier både sparkcykel, mobiler men media tystar ner detta. Kommer säkert tystas ner tillvdenvdag då den riktigt otäcka olyckan sker
Det bör vara säkrare om sådant sker i en hiss, som väldigt snart är framme vid nästa "station", än om det sker i ett tunnelbanetåg. Att det tystas ner av media är inte bra, jag anar en koppling mellan public service, Sveavägen 68 och de senaste årens import av valboskap.
Citera
2026-07-24, 02:06
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Till och med stockholmare bör lyckas med att fixa ett effektivt hissystem som endast gåt mellan två våningar utan väntetider.

Här handlar det om motsvarande 30+ vanliga våningar i de extremaste fallen.

Med kollektivtrafik är det ju så att resenärerna kommer i skurar.
Den ena timmen är det kanske bara 10 resenärer.
Nästa timme är det 10000 resenärer som alla ska hem från någon fotbollscup.
Hissar klarar inte sådan ojämn belastning.
Citera
2026-07-24, 02:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hissarna ska tydligen rymma 40 personer. Tänker mig att de är så stora så att man inte kommer att uppleva dem som vanliga hissar.

Mer att man går in i ett stort rum och sedan är man framme.

Kanske som att gå in i en tunnelbanevagn?
Det där är ju inget problem alls. Hissfobi bör vara ungefär lika farligt och vanligt som tunnelbanefobi, den stora skillnaden är att röret man färdas i lutar olika. Fast nu har vi tydligen statsråd med bananfobi, så den sista dåren är nog inte född. Jag tror jag ska försöka få diagnosen rulltrappsfobi.
Citera
2026-07-24, 02:16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Med kollektivtrafik är det ju så att resenärerna kommer i skurar.
Den ena timmen är det kanske bara 10 resenärer.
Nästa timme är det 10000 resenärer som alla ska hem från någon fotbollscup.
Hissar klarar inte sådan ojämn belastning.
Londons tunnelbana är av annan åsikt.

Jag läste något i tråden om 40 personer per hiss, de innebär att 10000 personer behöver 250 hissturer, låt os avrunda till 240, alltså fyra turer per minut. Det bör inte vara några större problem, det handlar inte om en enda hiss.
Sedan ska de finnas plats på tågen för de passagerarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in