2026-05-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Primaliv69
E.B. upprepar sitt ”vet bäst”-beteende. Det var gått ett kort tag sen hon fick besvär av sin diabetes men redan är hon såklart expert på både maten och värdena och allt annat. Och ges passivt aggressiva svar på mycket och kallar andra okunniga.

Hon har haft diabetes flera år men först nu har hon drabbats av den plötsliga uppenbarelsen att kost och hälsa faktiskt hänger ihop.
Citera
2026-05-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfensi
Hon har haft diabetes flera år men först nu har hon drabbats av den plötsliga uppenbarelsen att kost och hälsa faktiskt hänger ihop.
Och fortsätter hävda att familjen äter bra.
Citera
2026-05-21, 11:59
Medlem
Mrsmupps avatar
Warrior hade sminklive inför besöket hos sin dementa mamma på äldreboende.
Vikten verkar stå still men hon själv hävdar ha gått ner över 26 kg.

Plantanerd Emma fortsätter sin kamp mot hemtjänsten och har fått nytt jobb som kommunikatör för funkis toaletter.
Citera
2026-05-22, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsmupp
Warrior hade sminklive inför besöket hos sin dementa mamma på äldreboende.
Vikten verkar stå still men hon själv hävdar ha gått ner över 26 kg.

Plantanerd Emma fortsätter sin kamp mot hemtjänsten och har fått nytt jobb som kommunikatör för funkis toaletter.
Är man så stor syns 26 kg inte så mycket om inte det mesta försvunnit från samma ställe
Citera
2026-06-16, 12:43
Medlem
lillesnigelns avatar
Nu har inte detta ämne varit aktivt på ett tag men jag gör ett försök. En profil som tidigare varit uppe för diskussion i tråden använder numera vit käpp och säger att hen har en synnedsättning. Jag har följt den här profilen en längre tid och ser förvånansvärt få kritiska eller ifrågasättande kommentarer. Under tiden jag har följt denna människa har hen hävdat alltifrån ME, POTS, celiaki, numera syn- och hörselnedsättning (!). Varför reagerar ingen?
Citera
2026-06-16, 12:51
Medlem
lillesnigelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Herregud vad denhär NPF-Elba gör sig till. Märks ju tydligt
Har du sett att hon numera är blind och använder vit käpp?
Citera
2026-06-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillesnigeln
Nu har inte detta ämne varit aktivt på ett tag men jag gör ett försök. En profil som tidigare varit uppe för diskussion i tråden använder numera vit käpp och säger att hen har en synnedsättning. Jag har följt den här profilen en längre tid och ser förvånansvärt få kritiska eller ifrågasättande kommentarer. Under tiden jag har följt denna människa har hen hävdat alltifrån ME, POTS, celiaki, numera syn- och hörselnedsättning (!). Varför reagerar ingen?

Tidigare var hon självständig, pluggade till lärare på universitetet och klarade tom åka buss själv.
​Idag har allt vänt. Nu är hon i behov av rullstol, vit käpp och bildstöd för basala saker som toalettbesök och hur man äter /klär på sig. Hon äter mosad bebismat med babybestick och dricker ur vippmugg.
​Det syns att frun/hennes sambo styr allt ,paret strider hårt för att sambon ska beviljas rollen som hennes personliga assistent. Lägg därtill ett hem fullt av djur (hundar, katter, kaniner, hamstrar) i en redan övermäktig tillvaro.
​Hur kan en sådan här extrem förändring ske utan att föräldrar eller andra anhöriga reagerar, ifrågasätter och försöker hjälpa dem att hitta rätt?
Senast redigerad av Wolfensi 2026-06-18 kl. 12:25.
Citera
2026-06-19, 09:26
Medlem
lillesnigelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfensi
Tidigare var hon självständig, pluggade till lärare på universitetet och klarade tom åka buss själv.
​Idag har allt vänt. Nu är hon i behov av rullstol, vit käpp och bildstöd för basala saker som toalettbesök och hur man äter /klär på sig. Hon äter mosad bebismat med babybestick och dricker ur vippmugg.
​Det syns att frun/hennes sambo styr allt ,paret strider hårt för att sambon ska beviljas rollen som hennes personliga assistent. Lägg därtill ett hem fullt av djur (hundar, katter, kaniner, hamstrar) i en redan övermäktig tillvaro.
​Hur kan en sådan här extrem förändring ske utan att föräldrar eller andra anhöriga reagerar, ifrågasätter och försöker hjälpa dem att hitta rätt?
Det är tragiskt på alla sätt. Men utifrån lives och så vidare verkar ändå partnern vara ”normal” men samtidigt köpa allt som L hittar på. Jag får känslan av att L är den som är drivande och har allt för mycket fritid när det gäller att läsa på om olika diagnoser.

När det gäller att ha en anhörig som assistent borde väl aktivitet på sociala medier vara till ens nackdel? Dvs om man klarar av att driva ett TikTokkonto kan man klara av att ”arbeta” eller iallafall arbetsträna/daglig verksamhet.

Det intressanta är att alla misstänka diagnoser sen ”försvinner” när något nytt är huvudfokus. Det var länge sedan jag såg någon uppdatering kring epilepsin, glutenallergin eller POTS.
Citera
2026-06-20, 09:25
Medlem
Citat:
Det är tragiskt på alla sätt. Men utifrån lives och så vidare verkar ändå partnern vara ”normal” men samtidigt köpa allt som L hittar på. Jag får känslan av att L är den som är drivande och har allt för mycket fritid när det gäller att läsa på om olika diagnoser.

När det gäller att ha en anhörig som assistent borde väl aktivitet på sociala medier vara till ens nackdel? Dvs om man klarar av att driva ett TikTokkonto kan man klara av att ”arbeta” eller iallafall arbetsträna/daglig verksamhet.

Det intressanta är att alla misstänka diagnoser sen ”försvinner” när något nytt är huvudfokus. Det var länge sedan jag såg någon uppdatering kring epilepsin, glutenallergin eller POTS.

​Ja, hon byter verkligen fokus snabbt när det gäller diagnoser. Just nu är det fullt fokus på "hjärnblindhet". Samtidigt rimmar det lite illa med att hon kan rida och träna hunden som vanligt , göra TikTok/Youtube, det borde inte fungera om synen var så dålig som hon säger.
​Daglig verksamhet går ju aldrig att tvinga på någon, men arbetsträning skulle vara något båda tjejerna skulle må bra av .Det behövs något som bryter det dåliga mönster de har skapat tillsammans.
Citera
2026-07-16, 22:05
Medlem
Citat:
Det är tragiskt på alla sätt. Men utifrån lives och så vidare verkar ändå partnern vara ”normal” men samtidigt köpa allt som L hittar på.

Det sorgliga är att partnern troligen har det värre än L. L har hävdat EDS, POTS osv men det är partnern som har det. C är enormt hjulbent och uppebart autistisk och troligen för lågbegåvad för att förstå att L bara hittar på. I detta förhållandet får C känna sig viktig och behövd och enablear L omedvetet för att hon tror att det är på riktigt.

Pappan däremot förstår jag inte hur han kan gå på allt det här och betala hundratusentals kronor hit och dit för nya hjälpmedel och en hund som numera också är i för dåligt skick för att jobba tydligen.

För någon månad sedan kunde L inte vara ensam ens en sekund då hon bara skulle rymma eller lägga handen på spisplattan då hon var så gravt handikappad att hon inte förstod vad som är farligt, men nu är hon hundpsykolog och kan på små små subtila uttryck från hunden se att den inte kan jobba som assistanshund längre, och nu kommer hennes pappa istället behöva ge henne en valp.
Citera
2026-07-24, 01:01
Medlem
lillesnigelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crimefighter94
Det sorgliga är att partnern troligen har det värre än L. L har hävdat EDS, POTS osv men det är partnern som har det. C är enormt hjulbent och uppebart autistisk och troligen för lågbegåvad för att förstå att L bara hittar på. I detta förhållandet får C känna sig viktig och behövd och enablear L omedvetet för att hon tror att det är på riktigt.

Pappan däremot förstår jag inte hur han kan gå på allt det här och betala hundratusentals kronor hit och dit för nya hjälpmedel och en hund som numera också är i för dåligt skick för att jobba tydligen.

För någon månad sedan kunde L inte vara ensam ens en sekund då hon bara skulle rymma eller lägga handen på spisplattan då hon var så gravt handikappad att hon inte förstod vad som är farligt, men nu är hon hundpsykolog och kan på små små subtila uttryck från hunden se att den inte kan jobba som assistanshund längre, och nu kommer hennes pappa istället behöva ge henne en valp.

Ja det är en minst sagt spännande utveckling. Men på något vis skadar det väl inte hunden att inte längre behöva arbeta? Eller vad vet jag.

Vi får se vad nästa grej är.

C är minst sagt speciell och tar nog mycket ansvar hemma tillsammans med pappan, nog mer än vad hen klarar av.
Citera
2026-07-29, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crimefighter94

Elba lever under en enorm stress .
Hunden köptes från början som en helt vanlig assistanshund till L med NPF. Men kraven har spårat ur fullständigt. Nu förväntas stackars Elba helt plötsligt fungera som ledarhund och samtidigt kunna varna för allt ifrån olika typer av anfall till matallergier.
​Att konstant behöva vara på helspänn under en sådan psykisk press är inte rimligt för någon hund. Elba måste även ständigt hantera L :s "meltdowns" och möts nu av negativ inställning och besvikelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in