Citat:
Ursprungligen postat av
Medicum
Detta är din politiska åsikt. Finns ingen evidens för att det är så. Tvärtom visar forskningen inom beteendegenetik att det inte har något med saken att göra. Identiska tvillingar är extremt lika varandra oavsett hur och vem de har växt upp med. De saker som skiljer sig beror oftast antingen på slumpen eller helt andra saker.
Jag känner också till tvillingstudier osv. Jag har sett Hjernevask för 15 år sen. Detta är ingen politisk åsikt från min sida, det är sunt förnuft och självupplevt. Till en viss del stämmer det du säger men det är inte binärt, 1 eller 0.
Ja, när man ser ungarna i grannhuset eller på förskolegården redan vid 2, 4, 6 års ålder så kan man tidigt se många personlighetsdrag. Det går att se vilka ungar som är med och vilka som är tröga intellektuellt.
Men man kan också se om föräldrarna är totalt hopplösa miffon eller om de vet hur man uppfostrar. Och den biten är apart från det nedärvda. Det är, i min värld, helt befängt att hävda att du kan kan låta en unge växa upp i en trygg miljö med läxläsning och tandborstning medan den andra växer upp hos Knarkar Kenta bland kanyler och kola och förvänta dig samma resultat. Vissa ungar ifrån den ordnade uppväxten går ändå åt helvete. Vissa maskrosbarn blir hjärnkirurger. Men det är på marginalen. I det flesta fall slutar det med att Kentas unge som aldrig hållit i en tandborste får fler hål i tänderna.
Väldigt få på jorden tror att vi kan sätta barnen till världen, slänga ut dem i djungeln som Mowgli, och ändå 20 år senare förvänta oss en juriststudent. Det funkar helt enkelt inte så. Tvärtom, de föräldrarna som har det förhållningssättet råkar tyvärr oftast vara de som "
får" svinjobbiga ungar vilka alla andra ungar och vuxna snabbt lär sig att undvika. Ingen gillar en unge som apar sig överallt utan någon som helst hyfs som kommer från uppfostran.