I ett uppmärksammat tweet menar socialförsäkringsministern att om Magdalena Andersson vinner valet kommer "rabbatter" införas på allt ovanstående:
Hallads Nyheters ledare är en av de som reagerat på Tenjes påstående:
Med Ulf Kristersson som statsminister blir det rabatt på drivmedel, mat och tandvård för äldre.Vad menar ministern? De uppräknade handlingarna är brott och inte prissatta varor eller tjänster. Hur ska de kunna rabatteras? Har Tenje en poäng eller handlar det om att ösa skit på oppositionen?
Med Magdalena Andersson som statsminister blir det rabatt på våldtäkter, förnedringsrån och bedrägerier mot äldre.
https://x.com/Anna_Tenje/status/2079624893662953788
Hallads Nyheters ledare är en av de som reagerat på Tenjes påstående:
Katarina Erlingson: Nu räcker det, ModeraternaJonas Sjöstedt (v) skriver:
Det fanns en tid när svenska politiker på hög nivå hade gott omdöme, oavsett kön hade de en statsmannamässighet, man kunde känna förtroende fast man inte röstade på det partiet. Det är oklart när det försvann, men jag kan med sorg konstatera att all värdighet hos de styrande politikerna har försvunnit inför höstens val. [...]
Hon delar en debattartikel [...] Och lägger en egen kommentar: "Med Ulf Kristersson som statsminister blir det rabatt på drivmedel, mat och tandvård för äldre. Med Magdalena Andersson som statsminister blir det rabatt på våldtäkter, förnedringsrån och bedrägerier mot äldre. Vad väljer du?"
Ja, med den nivån på argumenten från en minister väljer man knappast Moderaterna. Desperationen över opinionsmätningarna lyser i ögonen på ministrarna i Tidöregeringen, men det borde finnas en lägsta gräns för hur så höga partiföreträdare uttrycker sig.
https://www.hn.se/asikter/ledare/nu-racker-det-moderaterna.b3264bd8-e14b-4d36-8e0a-3c791343476f
Först trodde jag att det var fejk. Men det här inlägget är faktiskt skrivet av en moderat minister i Sveriges regering. Så otroligt osmakligt och osakligt, det går inte längre att skilja moderata ministrars retorik från SD-svansen. Jag förstår att Moderaterna känner desperation inför valet, men försök att ändå hålla stilen så ni kan se er själva i spegeln efter valdagen.Vad säger Flashback? Stärker Anna Tenjes typ av retorik det offentliga samtalet? Är det den här nivån vi kan förvänta oss av Moderaterna?