2026-07-23, 23:13
Medlem
Vitiss avatar
Jag har haft 2 fristående, friköpta hus.
Och jag hade inte hört talas om byggnadsförsäkring förrän jag läste denna artikel.

Webbsökte, tänkte att det kanske bara gäller för Norge (eftersom artikeln handlar om branden i Drammen), men nix.
Även i Sverige.

Ni som äger hus; har ni en byggnadsförsäkring?

Paret trodde sig vara fullt försäkrade. Förvisso hade de hem-, liv- och reseförsäkring. Men chocken kom när insåg att de saknade byggnadsförsäkring.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/de-lever-med-miljonskulder-efter-branden-i-drammen
Citera
2026-07-23, 23:17
Medlem
Resplendents avatar
Skicka gärna en länk angående vad du hittade om byggnadsförsäkringar i Sverige.
Citera
2026-07-23, 23:22
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resplendent
Skicka gärna en länk angående vad du hittade om byggnadsförsäkringar i Sverige.

AI:

En byggnadsförsäkring – ofta kallad villaförsäkring eller fastighetsförsäkring – skyddar själva byggnaden och tomtmarken mot plötsliga och oförutsedda skador. Den täcker exempelvis brand-, vatten- och stormskador. Bor du i villa bör du teckna en Villabyggnadsförsäkring hos If eller kika på en Trygg-Hansas Villaförsäkring för att få utökat skydd.
Citera
2026-07-23, 23:25
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag har haft 2 fristående, friköpta hus.
Och jag hade inte hört talas om byggnadsförsäkring förrän jag läste denna artikel.

Webbsökte, tänkte att det kanske bara gäller för Norge (eftersom artikeln handlar om branden i Drammen), men nix.
Även i Sverige.

Ni som äger hus; har ni en byggnadsförsäkring?

Paret trodde sig vara fullt försäkrade. Förvisso hade de hem-, liv- och reseförsäkring. Men chocken kom när insåg att de saknade byggnadsförsäkring.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/de-lever-med-miljonskulder-efter-branden-i-drammen

Har aldrig hört talas om någon byggnadsförsäkring och jag har bott minst 30 år i mitt hus, har bara den vanliga hemförsäkringen!
Citera
2026-07-23, 23:37
Medlem
RiMaXs avatar
Fullvärdesförsäkring på bostadshus, andra byggnader och tomt.
Citera
2026-07-24, 05:36
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Fullvärdesförsäkring på bostadshus, andra byggnader och tomt.

Det är alltså en försäkring utöver hemförsäkringen?
När man tecknar en hemförsäkring anger man ju för vilken typ av bostad försäkringen ska ska gälla.
Tecknar man då för hus tror man - åtminstone jag - ju att försäkringen täcker även vid brand t.ex.
Citera
2026-07-24, 08:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Det är alltså en försäkring utöver hemförsäkringen?
När man tecknar en hemförsäkring anger man ju för vilken typ av bostad försäkringen ska ska gälla.
Tecknar man då för hus tror man - åtminstone jag - ju att försäkringen täcker även vid brand t.ex.

Tror?

Det står i villkoren vad försäkringen gäller för. Ordet hemförsäkring är ett vitt begrepp.
Citera
2026-07-25, 14:07
Medlem
I Sverige benämns en kombinerad byggnads- och hemförsäkring oftast som ”Villa-/Hemförsäkring”.

Jag tror att det även finns enbart hemförsäkring för villor, t ex om man hyr en villa. Då står ägaren för byggnadsförsäkringen.
Citera
2026-07-25, 16:50
Medlem
TeEsErs avatar
Detta gäller ju branden i Norge och där är hemförsäkring och byggnadsförsäkring två olika försäkringar.

Jag tycker att det borde vara självklart att både försäkringsbolag och kunden försäkrar sig om (höhö) om att det blir rätt försäkring men i Norge är det tydligen inte så.
Citera
2026-07-26, 08:57
Moderator
Tystnads avatar
Större fastighetsägare av flerfamiljshus har denna byggnadsförsäkring vad jag vet , täcker om det blir totalskador i lgh efter brand etc oftast väldigt hög självrisk , sist jag hörde så låg det på över 50t

Sedan får ju fastighetsägarens försäkringsbolag driva detta mot hyresgästens hemförsäkring (ansvarsdelen i hemförsäkringen)

Troligen många både villa-hus och hyresgäster som har dålig koll på sina försäkringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in