2026-07-23, 22:11
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Det du beskriver är hur en individ KAN lyckas i ett sånt system. Det jag diskuterar är hur det systemet ser ut just nu, och en undran över planen för hur det då ska se ut för nästkommande generationer.. Alla kan inte samtidigt vara den mest eftertraktade resursen på hela arbetsmarknaden.. Och vägen dit måste kunna börja någonstans..
Redan idag kräver varje arbetsplats att man har jobbat med det förr..
Frågan är alltså vilka realistiska möjligheter och villkor som finns för en 19 åring idag för att ens kunna ta sig in...

Genom att börja någonstans istället för hitta ursäkter till varför det inte ska kunna gå.

Hur går jobbsökandet? Hur länge har du nu varit arbetslös? Hur många jobb söker du per vecka?
Citera
2026-07-23, 22:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Genom att börja någonstans istället för hitta ursäkter till varför det inte ska kunna gå.

Hur går jobbsökandet? Hur länge har du nu varit arbetslös? Hur många jobb söker du per vecka?

Du återgår ännu en gång till individen. Frågan jag ställer handlar inte om huruvida en person ska försöka ännu mera, utan om vilka förutsättningar som finns för unga att lyckas i ett system där fler jobb flyttas ut, instegsjobben förändras och kraven alltjämnt höjs.
Citera
2026-07-23, 22:22
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Du återgår ännu en gång till individen. Frågan jag ställer handlar inte om huruvida en person ska försöka ännu mera, utan om vilka förutsättningar som finns för unga att lyckas i ett system där fler jobb flyttas ut, instegsjobben förändras och kraven alltjämnt höjs.

Ja, för det är DITT liv och DITT ansvar. Inte alla andras ansvar att hjälpa dig - för då blir du en sådan gnällspik som säger "Berätta för mig vad ni kan göra för mig när ni anställer mig till en fet lön"

Jobben flyttar till Rumänien för det är billigare. Men där är också resurserna hungrigare för de vet att de måste ta alla chanser de får. I Sverige tycker resurserna synd om sig själv i stället.
Citera
2026-07-23, 22:33
Avstängd
Citat:
Ja, för det är DITT liv och DITT ansvar. Inte alla andras ansvar att hjälpa dig - för då blir du en sådan gnällspik som säger "Berätta för mig vad ni kan göra för mig när ni anställer mig till en fet lön"

Jobben flyttar till Rumänien för det är billigare. Men där är också resurserna hungrigare för de vet att de måste ta alla chanser de får. I Sverige tycker resurserna synd om sig själv i stället.

Att företag flyttar jobben utomlands för att minska sina egna kostnader handlar om att optimera företagets egen ekonomi... Så frågan kvarstår: vad händer med vägen in på arbetsmarknaden för unga i Sverige när fler möjligheter sen försvinner?

Att peka på individens ansvar besvarar inte denna frågan i överhuvudtaget..
Senast redigerad av Kanonen56 2026-07-23 kl. 22:35.
Citera
2026-07-23, 22:38
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Att företag flyttar jobben utomlands för att minska sina egna kostnader handlar om att optimera företagets egen ekonomi... Så frågan kvarstår: vad händer med vägen in på arbetsmarknaden för unga i Sverige när fler möjligheter sen försvinner?

Att peka på individens ansvar besvarar inte denna frågan i överhuvudtaget..

Det är överhuvudtaget inte mitt ansvar att reflektera över. Även om du känner det är orättvist och vill bara ha svar som du kan acceptera.
Citera
2026-07-23, 22:41
Medlem
Heter man Viggo är man född till lallare och loser.
Citera
2026-07-23, 22:47
Avstängd
Citat:
Det är överhuvudtaget inte mitt ansvar att reflektera över. Även om du känner det är orättvist och vill bara ha svar som du kan acceptera.

Och det är kanske just den inställningen som är en del av problemet... Om alla utbildade aktörer bara ser sitt eget ansvar och säger att konsekvenserna för nästa generation inte angår dem.

Då är det kanske inte 19-årige Viggos fel när de instegsjobb som tidigare gav unga en väg in på arbetsmarknaden inte finns något mer i Sverige..
Senast redigerad av Kanonen56 2026-07-23 kl. 22:49.
Citera
2026-07-23, 22:55
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Och det är kanske just den inställningen som är en del av problemet... Om alla utbildade aktörer bara ser sitt eget ansvar och säger att konsekvenserna för nästa generation inte angår dem.

Då är det kanske inte 19-årige Viggos fel när de instegsjobb som tidigare gav unga en väg in på arbetsmarknaden inte finns något mer i Sverige..

Det är du som är arbetslös och inte jag. Så det är ditt ansvar att se till att skaffa dig en egen försörjning och inte leva på bidrag. Sluta tyck synd om dig själv och arbete hårt för att ta dig någon vart i stället.

Finns massa jobb. Ta ett jobb där du behöver skura toaletterna om det krävs.
Citera
2026-07-23, 23:05
Medlem
Är ju ganska anmärkningsvärt att han avstått från att söka jobb som Personlig Assistent för att han inte tror "det är något för honom" när den branschen fullständigt skriker efter personal. Visst att man kanske inte tror det är ens favorityrke (jag tror nog faktiskt det inte är någons favorityrke alls) men har man gått ett år utan arbete så söker man väl det man tror man klarar av så att man åtminstone får ett arbete? Det måste ju vara bättre än alternativet att drälla hemma, eller? Det är ju inte direkt som att alla som arbetar som Personlig Assistent gör det resten av livet heller, utan mer som att få foten in på arbetsmarknaden medan man söker sig vidare.
Citera
2026-07-23, 23:07
Avstängd
Citat:
Det är du som är arbetslös och inte jag. Så det är ditt ansvar att se till att skaffa dig en egen försörjning och inte leva på bidrag. Sluta tyck synd om dig själv och arbete hårt för att ta dig någon vart i stället.

Finns massa jobb. Ta ett jobb där du behöver skura toaletterna om det krävs.

Du återkommer hela tiden till att individen har ett större ansvar, men samma resonemang borde väl gälla åt andra hållet också. Om en verksamhet är beroende av stöd och förutsättningar från samhället för att fungera, följer det väl också ett ansvar att bidra tillbaka genom att skapa möjligheter för människor att komma in på arbetsmarknaden?
Citera
2026-07-23, 23:09
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Du återkommer hela tiden till att individen har ett större ansvar, men samma resonemang borde väl gälla åt andra hållet också. Om en verksamhet är beroende av stöd och förutsättningar från samhället för att fungera, följer det väl också ett ansvar att bidra tillbaka genom att skapa möjligheter för människor att komma in på arbetsmarknaden?

Vi betalar all skatt vi ska, följer alla lager som vi ska, vi har öppna roller för nya och seniora personer.

Men jag skulle aldrig anställa en gnällspik som dig som tycker man ska ta "lojalitetsplikten" och köra upp den. Du tror inte att du själv bär ett ansvar för att du går på bidrag?
Citera
2026-07-23, 23:12
Avstängd
Citat:
Vi betalar all skatt vi ska, följer alla lager som vi ska, vi har öppna roller för nya och seniora personer.

Men jag skulle aldrig anställa en gnällspik som dig som tycker man ska ta "lojalitetsplikten" och köra upp den. Du tror inte att du själv bär ett ansvar för att du går på bidrag?

Det är intressant hur du pratar om individens ansvar, men samtidigt verkar glömma att företag också verkar inom ett system som finansieras och stöds av samhället.. Om man tar emot stöd och förmåner från det systemet är det märkligt att samtidigt hävda att konsekvenserna för nästa generation inte angår er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in