2026-07-23, 21:59
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Vad betyder det? Förklara, hur ser ett drägligt liv ut vardagsmässigt? Hur snabbt bredband är "drägligt"?

Jag har 100/100 och det duger bra! Men jag förstår vad du menar - vad är en skälig levnadsstandard? Jag kan bara utgå från mig själv och eftersom min arbetslöshet inte är självvald, utan en konsekvens av nedskärningar i offentlig sektor (politiska beslut) så har jag inte varit beredd att kompromissa det minsta med min livskvalitet. Jag bor i en nyproducerad hyresrätt med hög standard och hyra, tränar och tar hand om min hälsa om dagarna, är mycket ute med min hund, har fyra streamingtjänster, jobbar en del ideellt åt en förening, hjälper gamla föräldrar, är en god granne och en fin medmänniska i allmänhet. Saknar att jobba och hade gärna gjort det igen, men accepterar också om det inte blir så. Ska börja en YH-utbildning i augusti och tar examen om två år, så vi får se vad det landar.

Men för att återgå till Laila så förtjänar hon bättre. Enligt artikeln så hjälper hon kyrkan att dela ut matkassar till andra behövande, så hon gör också en del samhällsnytta. Kanske mer än de flesta kritiker i den här tråden. Hon förtjänar bättre förutsättningar att ta sig vidare i livet - till jobb eller studier, eller vad det än må vara, och en grundläggande inkomst som täcker hyra, räkningar och mat åt sig själv och sina fem barn under tiden. Hon är ett typexempel på varför socialförsäkringarna behöver förstärkas.
Citera
2026-07-23, 22:03
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Så det vi har att vänta oss vid en eventuell röd/grön valvinst är återigen arbetsmarknadspolitiska åtgärder och andra sisyfosarbete, så att även Marco kan få jobb?

Om du mot all förmodan någon skulle få ett jobb, hade du då gladeligen betalat din skatt till alla Leilas runt om i Sverige? Eller gäller bara din solidaritet så länge du själv är oattraktiv för arbetsmarknaden?

Jag tror på den svenska principen om skatt efter bärkraft och välfärd efter behov. Det har jag alltid gjort, oavsett om jag jobbar eller inte.

Nu söker jag inte jobb längre, eftersom jag börjar en YH i höst som kommer pågå i två år, men sen får vi se vad det landar i.
Citera
2026-07-23, 22:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det är det inte. Det är en fet myt att skräpmat är billigare än hälsosam mat. Ris, Potatis, grönsaker, böner, billigt kött på rea kommer alltid vara billigare än skräpmat du köper i frysdisken eller det du köper från McDonalds. Skräpmat är extremt dyrt idag beroende på vad för skräpmat du ska ha.

Alltså, jag blir GALEN. Vad är ni för folk som använder ordet rea om MAT? Det kallas extrapriser. Rea, då är det gamla sortiment som går ut, t ex kläder. Ni är flera om detta otyg här på Flashback.

Beror ju på om hon hamnat på den riktiga fattiggränsen. Där man bara äter pasta. Finns många som gör det. De äter vare sig skräp eller bra mat. Barnen äter i skolan och den vuxne äter pasta. Blir felnärd och sjuk. De som har det värst kan aldrig ladda upp med bönor och linser och än mindre med kryddor man behöver. Vissa har det helt tomt i skåpen. Men de som har så hemskt brukar aldrig klaga, de skäms för mycket.
Citera
2026-07-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag var och handlade i dag: Två ekologiska paprikor 45 kr, kalkonbröstfilé 279 kr kilot, en ask Proactiv-margarin 70 kr, fullkornsbröd 40 kr, avokado 15 kr styck... Näringsrik mat helt enkelt. Två rör Ballerinakex hade man fått för en tjuga. Nej, jag vidhåller nog att näringsrik mat är betydligt dyrare.
Det finns oekologisk paprika också.
Kycklingfile gå att få för 100 kr kilot. Max 120 kr kilot.
Proactiv margarin inte nyttigt någonstans. Bunker olja med plastkulor och massa härdat fet.
Bröd kan tjockisen baka själv eftersom hon är sysslolös ändå på dagarna plus utbildad kock för storkök.
För 20 kr får man väldigt mycket havregryn eller torkade linser och bönor
Citera
2026-07-23, 22:12
Medlem
Proras avatar
Valrörelsen är i gång. Gravt överviktiga Laila i Perstorp kan inte hantera sin vardag. Hon har fem barn med -- här sätter matematiken gränser -- en till fem män. Hon ser ärligt talat groteskt fet och ful ut, så frågan om hennes hushållsekonomi är egentligen sekundär. Den egentliga frågan är vilka perversa typer det är som gjort henne med barn. Men livet i Perstorp går sin gilla gång. När hyran är betald har hon ynka 15000 att leva på, med sina barn. Det är inte pengar hon själv tjänat in. Men klaga går ju, eller är i vissa kretsar kutym. Jag ser fram emot artikeln i samma tidning som dokumenterar när Laila svultit ihjäl utan att vårt skitsamhälle har ingripit.
Citera
2026-07-23, 22:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Mobil

Inte ett dugg onödigt. Man behöver telefon i dagens samhälle, du klarar dig inte utan den. Men klart att man kan ha en begagnad med kontantkort och bara så mycket surf som man behöver för saker som inte är underhållning. Kör själv 85 kr kontantkort per månad.
Citera
2026-07-23, 22:15
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det finns oekologisk paprika också.
Kycklingfile gå att få för 100 kr kilot. Max 120 kr kilot.
Proactiv margarin inte nyttigt någonstans. Bunker olja med plastkulor och massa härdat fet.
Bröd kan tjockisen baka själv eftersom hon är sysslolös ändå på dagarna plus utbildad kock för storkök.
För 20 kr får man väldigt mycket havregryn eller torkade linser och bönor

Paprika ligger tyvärr högt på besprutningstoppen, så vi som inte vill äta insektsmedel undviker gärna den oekologiska. Jag gillar funktionella livsmedel och Proactiv är det enda som innehåller växtsteroler, som håller nere kolesterolet och dessutom är fleromättat och bra för hjärthälsan. Men du ska förstås äta det du vill och mår bra av - det skulle jag aldrig få för mig att kritisera.
Citera
2026-07-23, 22:16
Medlem
Citat:
Så jobba alla nätter i vecka plus två extra dag/kvällspass är ditt förslag för att ändra hennes situation.
Låter som ett helt realistiskt förslag
Skrev att hon hade kunnat göra det, eller åtminstone hälften.
En annan kombo vore 4+3,10h nattpass 3000 o övertidspasset 3000 så har hon åtminstone 21000 i veckan, oavsett så skrev jag att hon hade kunnat göra det.

Behövs bara ett tag, sen kan man leva på 80% av detta så länge man har ersättningsdagar, då kanske hon får ihop kontantinsats och kan kapa sina boendekostnader ordentligt, kanske t.o.m. hyra ut rum. Sen så blir behovet av pengar mindre o hon kan jobba mer vanligt.

Egentligen borde hon hyra ut huset till nån i liknande sits som hyr likvärdigt hus av henne för lika mycket, om hon tjänar mindre igen, detta för att ej gå miste om bostadsbidraget.
Citera
2026-07-23, 22:17
Medlem
Citat:
Nej, det var ett exempel på mat jag själv handlar. Ärtsoppa är säkert näringsrikt, men det är väl mer nåt som hör hemma i beredskapslagret om det blir krig och inget man äter till vardags 2026.
Du är ett praktexempel på hur generösa bidrag vi har i Sverige tröts Tidöregeringen.
Arbetslös men kan ändå lägga 280 kr kilo för kycklingfile
Citera
2026-07-23, 22:20
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Du är ett praktexempel på hur generösa bidrag vi har i Sverige tröts Tidöregeringen. Arbetslös men kan ändå lägga 280 kr kilo för kycklingfile

Kalkonbröstfilé var det.

Jag har en annan ekonomisk trygghet som inte kommer från bidrag, så ditt resonemang är inte relevant för min del.
Citera
2026-07-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ja, det är därför butiksstölderna i Sverige nu uppgår till 11,3 miljarder om året (!!) och störst ökning av barnmat och välling.

Stölder av barnmat ökar – butikschefen Jakob: ”Skär i hjärtat” >>
Stölder har inget med fattigdom att göra.
Det är oviljan att betala för sig och politisk övertygelse.
Övertygelsen att S-V-MP har den bästa politiken.
Citera
2026-07-23, 22:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag gissar att barnen får lite mat och "mellis" i förskola och skola också.

Vi vet inte än om hon också har soc, men har hon det så dras pengar av om barnet äter på föris eller i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in