Citat:
Ursprungligen postat av
Cremefraiched
Vad betyder det? Förklara, hur ser ett drägligt liv ut vardagsmässigt? Hur snabbt bredband är "drägligt"?
Jag har 100/100 och det duger bra! Men jag förstår vad du menar - vad är en skälig levnadsstandard? Jag kan bara utgå från mig själv och eftersom min arbetslöshet inte är självvald, utan en konsekvens av nedskärningar i offentlig sektor (politiska beslut) så har jag inte varit beredd att kompromissa det minsta med min livskvalitet. Jag bor i en nyproducerad hyresrätt med hög standard och hyra, tränar och tar hand om min hälsa om dagarna, är mycket ute med min hund, har fyra streamingtjänster, jobbar en del ideellt åt en förening, hjälper gamla föräldrar, är en god granne och en fin medmänniska i allmänhet. Saknar att jobba och hade gärna gjort det igen, men accepterar också om det inte blir så. Ska börja en YH-utbildning i augusti och tar examen om två år, så vi får se vad det landar.
Men för att återgå till Laila så förtjänar hon bättre. Enligt artikeln så hjälper hon kyrkan att dela ut matkassar till andra behövande, så hon gör också en del samhällsnytta. Kanske mer än de flesta kritiker i den här tråden. Hon förtjänar bättre förutsättningar att ta sig vidare i livet - till jobb eller studier, eller vad det än må vara, och en grundläggande inkomst som täcker hyra, räkningar och mat åt sig själv och sina fem barn under tiden. Hon är ett typexempel på varför socialförsäkringarna behöver förstärkas.