2026-07-23, 20:02
Medlem
Lassekkongos avatar
Hej!

Jag har gått runt och stört mig på detta som vi svenskar oftast är urusla på, konfrontera människor som gör fel, då menar jag okända,kollegor,sambos,kompisar osv.

Jag skulle gärna vilja ha tips hur man blir bättre på detta och inte fegar ur? jag förstår att samhället idag är riktigt farligt då folk faktiskt blir grovt misshandlade eller till och med dödade på badplatser....

Jag har 2 händelseförlopp som hänt mig sista veckan, vilket gör mig nedstämd.

Händelseförlopp 1.

Kör bil där jag behöver tuta på en annan bil som är påväg ut i min fil då personen missbedömer avståndet helt, hade jag inte tutat så hade vi krockat. Jag tutar och personen stannar bilen, problemet är att personen följer sedan efter mig i 5minuter och upp till mitt garage! jag kliver ut bilen och ser att det är ju han som jag tutade på, jag gav en mördarblick medans jag öppnade garagedörren, och när jag hade kört in bilen så hade han lämnat platsen.,

Här hade jag velat gå fram och frågat vad fan hans problem är? men jag tänker alltid på riskerna nu för tiden, bilen var en bmw, https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/bmw/hmm491/

Händelseförlopp 2

Jag simmar 4 gånger i veckan och köpte nyligen nya simbrillor för 1000kr, idag så glömmde jag dem på toaletten i 1-2minuter, så jag gick dit direkt, tar 10sekunder, tyvärr var just denna toalett av 5 upptagen, jag star utanför och väntar och väntar, personen tar otroligt lång tid på sig, jag står säkert utanför i 4-5minuter.

Ut kommer en svensk snorunge 12-13år med väska, jag frågar direkt, Hej! hänger mina simbrillor där inne? han tittar på mig lite skumt och nästan bara går förbi mig, chockad. Jag får puls och följer efter där jag möter hans kompis och kompisens pappa, jag ställer återigen frågan, har du tagit mina brillor? öppna din väska!, kompisens pappa ber han öppna väskan och vips så ligger mina brillor gömda bakom hans handuk, jag kokar och tar brillorna och bara går och slår till ett skåp ganska nära.

Hur hade ni gjort i dessa situationer? det tar på mitt psyke att jag inte konfronterar dessa typer av människor!

Lasse
Citera
2026-07-23, 20:14
Avstängd
Börja ta testo
Citera
2026-07-23, 20:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Börja ta testo
Rullatorn har talat!
Väx ut ett par ballar.
Det gör ont när knoppar brister skaldade en känd lesbisk poet, men hon hade fan rätt!

Hade du sparkat på toadörren tills tonåringen kom ut hade du fått dina simglasögon eller tonåringen tre blåögon, valfritt, jävla simp!
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-23 kl. 20:24.
Citera
2026-07-23, 20:27
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Händelseförlopp 1.

Kör bil där jag behöver tuta på en annan bil som är påväg ut i min fil då personen missbedömer avståndet helt, hade jag inte tutat så hade vi krockat. Jag tutar och personen stannar bilen, problemet är att personen följer sedan efter mig i 5minuter och upp till mitt garage! jag kliver ut bilen och ser att det är ju han som jag tutade på, jag gav en mördarblick medans jag öppnade garagedörren, och när jag hade kört in bilen så hade han lämnat platsen.,

Här hade jag velat gå fram och frågat vad fan hans problem är? men jag tänker alltid på riskerna nu för tiden, bilen var en bmw, https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/bmw/hmm491/

Låter som att du träffade på en särskilt knepig människa, men här har du ett klipp där självaste Russel Crowe visar dig hur man kan tuta på olika sätt:
https://youtu.be/QnOGLiDMSwM?si=oMtpSVkWoMFBXVSU&t=85

Citat:
Händelseförlopp 2

Jag simmar 4 gånger i veckan och köpte nyligen nya simbrillor för 1000kr, idag så glömmde jag dem på toaletten i 1-2minuter, så jag gick dit direkt, tar 10sekunder, tyvärr var just denna toalett av 5 upptagen, jag star utanför och väntar och väntar, personen tar otroligt lång tid på sig, jag står säkert utanför i 4-5minuter.

Ut kommer en svensk snorunge 12-13år med väska, jag frågar direkt, Hej! hänger mina simbrillor där inne? han tittar på mig lite skumt och nästan bara går förbi mig, chockad. Jag får puls och följer efter där jag möter hans kompis och kompisens pappa, jag ställer återigen frågan, har du tagit mina brillor? öppna din väska!, kompisens pappa ber han öppna väskan och vips så ligger mina brillor gömda bakom hans handuk, jag kokar och tar brillorna och bara går och slår till ett skåp ganska nära.

Hur hade ni gjort i dessa situationer? det tar på mitt psyke att jag inte konfronterar dessa typer av människor!

Ser inte hur du agerade fel i den här situationen.
Citera
2026-07-23, 20:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Låter som att du träffade på en särskilt knepig människa, men här har du ett klipp där självaste Russel Crowe visar dig hur man kan tuta på olika sätt:

Avsaknad av ballar, det är felet.
Citera
2026-07-23, 20:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield

Avsaknad av ballar, det är felet.

Edit. Mitt ilägg är angående simglasögonen, inte tutande. Sånt skiter man i.
Citera
2026-07-23, 20:47
Medlem
Du har agerat rätt i båda situationerna, finns inte så mycket mer du kan göra. Idioten du tutade på lär vara extra försiktig trafiken framöver då han inser att hans medtrafikanter också kan vara hans granne, och skitungen som stal dina brillor lär aldrig stjäla igen i sit liv. Han måste ha blivit vettskrämd av konfrontationen där du visar att du vet om att han stulit från dig.

Hade nån börjat slåss, så hade du också behövt bruka våld, men det är bara babbar som beter sig så och de ger sig bara på folk som är mindre än dem själva.
Citera
2026-07-23, 20:49
Medlem
Ser ingen poäng med att börja konfrontera folk till höger och vänster. Däremot ska man ha tydliga gränser. Men i de flesta situationer kan dessa gränser enkelt sättas genom att avlägsna sig från en person eller plats.

Tycker inte heller att vi svenskar ska "lära oss att bli mer konfrontativa". Finns många fördelar med att vi inte är det, bl.a. ett lugnare och trevligare samhällsklimat. Däremot ska vi inte fega ur när vi röstar i höst. Det är där problemet ligger.
Citera
2026-07-23, 20:53
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Hej!

Jag har gått runt och stört mig på detta som vi svenskar oftast är urusla på, konfrontera människor som gör fel, då menar jag okända,kollegor,sambos,kompisar osv.

Jag skulle gärna vilja ha tips hur man blir bättre på detta och inte fegar ur? jag förstår att samhället idag är riktigt farligt då folk faktiskt blir grovt misshandlade eller till och med dödade på badplatser....

Jag har 2 händelseförlopp som hänt mig sista veckan, vilket gör mig nedstämd.

Händelseförlopp 1.

Händelseförlopp 2

Lasse

Vad skulle du ha gjort annorlunda i glasögonen historien?
Slagit pojken framför pappan?

Du gjorde de rätt är där i mitt tycke.

Tutan
Den andra bilföraren har nå problem i huvudet. Tutan är till för att varna, förstår han inte det och tar det som hot

Men där skulle jag gå fram direkt och fråga vad fan är problemet

Har gjort det tidigare flertalet gånger, senast var det nån som tutade när jag backade ut från p rutan
Han kom i så hög fart på parkeringen, vanliga bilister väntar tills nån som har påbörjat sin utkörning tar inte många sekunder
Hur jag vet att han inte redan var nära mig när jag påbörjade
Han stod snett emot mig , och raden var lång
av bilar (han väg runt till min bil är mot 70m

När han hade backat ut och började köra
Börjar jag min backning, jag var typ klar när idiot men tutade och pressade sig förbi

Där tappade jag allt, jagade han tutade
Han tvärnitar jag ut han ut
Sa nog tre ord sen kröp han in i bilen
Och där hade han tur, i mitt sinne då så hade han åkt tut tut bil efter

Vänder mig om där sitter familjen 🤣
Barnen med stora ögon
Pappa vad hände ?
Citera
2026-07-23, 22:02
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:

Du måste ju förfan säga till på skarpen när småglinen bär sig illa åt. De tänjer nått förbaskatt på gränser om du inte antar ansvaret som ledare och uppvisar ett starkt uppfodrande motstånd. Annars tycker ju de små djävlarna att du bara är en beskedlig stackare man bara kan trampa över utan påföljder.

Så här bör du vara nästa gång. Jävlar i hellsike. Jag vet inte vad som gjorde den här herrn så arg men något gav honom fnatt iallfall. https://youtu.be/-fomQVVUIZc Bloodclaaat!

Det bästa man kan göra är att dra uppmärksamhet till oförätten. Om du går iväg och tiger i tystnad och slår till ett skåp är det välldigt oklart vad som har hänt för en åskådare. Använd din retorik för att dra till uppmärksamhet, det kommer bli sjukt obehagligt för honom då när alla ser på och folk kanske t.o.m tar din sida. För småglinet kommer 2-3 minuter kännas som en evighet och han kommer alldrig glömma det i alla sina dar.

Jag behöver att du inte har någon skam i kroppen. För en gångs skull. Jag vet inte om det är din uppfostran eller dina gener och personlighet men låt huset sätta fyr i helvete och luta dig in i besvikelsen.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-23 kl. 22:21.
Citera
2026-07-23, 22:17
Medlem
a-mortals avatar
Känner igen mig.
När sambon haft sönder en säkring, går och köper nya 15A-säkringar för att koppla in 24A-maskinen igen och sedan komma med de mest fantasifulla förklaring varför säkringen gick ännu en gång.
Grejen är ju att det är bara en av 100 fel på ett år.
Jag vill bara slippa människor.

Mitt råd är bara att undvika människor när du kan.
Citera
2026-07-23, 22:27
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Här hade jag velat gå fram och frågat vad fan hans problem är? men jag tänker alltid på riskerna nu för tiden...
Låt dig inte kuvas. Kliv fram och fråga ut honom. "Hallå, var det inte du jag tutade mot. Vafan följer du efter mig för?

Vad ska han göra liksom, han kan mucka gräl och hota. Då säger du lugnt "gör det".

Så där, hans bluff är synad.

Eller är det en riktig toking som ger sig på folk för småsaker. Men då gör du samhället en tjänst att strida mot den dåren. Se till bara att inte han skadar någon och se till att han får skaka galler. Han har ju följt efter dig och angripit dig på din bostad så det är klart att du vinner i domstol.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-23 kl. 22:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in