2026-07-23, 19:25
Medlem
GammalTantSkanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det stämmer inte heller. Namn på minderåriga maskas inte i bevistalan. Se bl a detta fall.

(FB) Kvinna i 55-årsåldern på hundpromenad attackerad med vasst föremål Borås (2025-01-04)

Namnet på pojken i Helsingborg är som sagt inte maskat i LVU-målet. Alla gissningar i tråden har hängt ut fel namn. Uppgiften är offentlig.

Vem är han?
Citera
2026-07-23, 20:07
Medlem
Jag har inget intresse av att hänga ut barn. Pojken har inte ens nått tonåren. Jag tänker heller inte bli utnyttjad av de som gör politik av våldsbrott. Mitt intresse är brotten och juridiken.

Det som skulle kunna vara intressant är om det tidsmässigt går att koppla ouppklarade våldsbrott på pojkens tidigare adresser runt om Helsingborg, till honom. Vid sökning verkar det finnas många ouppklarade brott runt Helsingborgs järnvägsstation och i Sofieberg, där han bott de senaste åren. Det är ett stort steg att gå från noll till att sätta en kniv i halsen på en okänd flicka i förskoleåldern.

Han omhändertogs f ö även för brister i hemmiljön, och inte bara eget beteende.

Tänk om människor kunde sluta hänga ut oskyldiga, och sluta tro att skyldiga måste bo där de setts gripas.
Citera
2026-07-23, 20:10
Medlem
Citat:
Det stämmer inte heller. Namn på minderåriga maskas inte i bevistalan. Se bl a detta fall.

(FB) Kvinna i 55-årsåldern på hundpromenad attackerad med vasst föremål Borås (2025-01-04)

Namnet på pojken i Helsingborg är som sagt inte maskat i LVU-målet. Alla gissningar i tråden har hängt ut fel namn. Uppgiften är offentlig.

om du nu vet vem det är och inte vill dela namnet kan du väl åtminstone bidra med:

- är det ett ensambarn
- är namnet svenskt
- förekommer föräldrarna på krimfup
Citera
2026-07-23, 20:21
Medlem
Citat:
Jag har inget intresse av att hänga ut barn. Pojken har inte ens nått tonåren. Jag tänker heller inte bli utnyttjad av de som gör politik av våldsbrott. Mitt intresse är brotten och juridiken.

Det som skulle kunna vara intressant är om det tidsmässigt går att koppla ouppklarade våldsbrott på pojkens tidigare adresser runt om Helsingborg, till honom. Vid sökning verkar det finnas många ouppklarade brott runt Helsingborgs järnvägsstation och i Sofieberg, där han bott de senaste åren. Det är ett stort steg att gå från noll till att sätta en kniv i halsen på en okänd flicka i förskoleåldern.

Tänk om människor kunde sluta hänga ut oskyldiga, och sluta tro att skyldiga måste bo där de setts gripas.

Vilka brott tänker du på
Citera
2026-07-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
om du nu vet vem det är och inte vill dela namnet kan du väl åtminstone bidra med:

- är det ett ensambarn
- är namnet svenskt
- förekommer föräldrarna på krimfup

Pojken har inte syskon, han kom med sin mamma från Ukraina efter invasionen. Det finns ingen pappafigur. Det finns inga bilder eller någonting om dem.
Citera
2026-07-23, 20:35
Medlem
Citat:
Pojken har inte syskon, han kom med sin mamma från Ukraina efter invasionen. Det finns ingen pappafigur. Det finns inga bilder eller någonting om dem.

På vilket sätt har mamman misskött hemmet? Alkoholmissbruk? Lämnat honom själv när Jon jobbat el vad handlar det om?
Citera
2026-07-23, 20:41
Medlem
Citat:

Vad är ditt problem? Tror du i din enfald att du gör honom eller någon annan en tjänst genom att undanhålla fakta som kan rädda andra? Bryr du dig om det? Som jag ser det gör du dig själv till en framtida medbrottsling för denna grabb lär göra det igen. Garanterat.
Citera
2026-07-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Vad är ditt problem? Tror du i din enfald att du gör honom eller någon annan en tjänst genom att undanhålla fakta som kan rädda andra? Bryr du dig om det? Som jag ser det gör du dig själv till en framtida medbrottsling för denna grabb lär göra det igen. Garanterat.
Skulle ett namn här hindra honom att göra brott i framtiden?
Citera
2026-07-23, 21:24
Medlem
GammalTantSkanes avatar
Citat:

Om de som sitter på info (du) bidrar så slipper det skapas spekulationer.
Citera
2026-07-23, 21:35
Medlem
Finns bara ett ukrainskt kvinnonamn på håkan Lundbergsgata och det är Vir@ Y@nkevych
Citera
2026-07-23, 22:32
Medlem
Svikenavfakta på Instagram har skrivit följande:

Många vet fortfarande inte vad som faktiskt hände i Helsingborg.

En femårig flicka blev knivhuggen i halsen. Hon överlevde bara för att kniven satt kvar i halsen tills hon fick vård. Ett mirakel.

Precis som många andra trodde jag först på de rykten som spreds, att det handlade om ett familjedrama där en storebror attackerat sin lillasyster. Den bilden spreds snabbt och även medier rapporterade tidigt i den riktningen.

Men det visade sig vara fel.

Genom min kontakt med familjen har jag förstått att de hela tiden trodde att det handlade om ett rån. Samtidigt pekade utredningen i en helt annan riktning.

Därefter rapporterade bland annat HD och Expo om ett TikTokkonto som kopplats till den misstänkte och en närstående. Kontot innehöll inte bara ”våldsamt innehåll”. Där fanns återpubliceringar kopplade till skolskjutare, massmördare, människooförakt och våldsbejakande nätmiljöer. Flera inlägg glorifierade gärningsmän bakom några av historiens mest uppmärksammade skolattacker och massmord.

Ändå valde flera medier att beskriva det som ett ”våldsamt TikTokkonto”.

För mig är det en alldeles för snäv beskrivning. När ett konto innehåller material som glorifierar massmördare och våldsbejakande extremism räcker det inte att kalla det ”våldsamt”. Vi måste våga beskriva vad det faktiskt handlar om.

Om utredningen visar att det fanns ett hatmotiv eller ett ideologiskt motiv måste det sägas. Om den visar något annat ska även det redovisas. Men vi får aldrig låta rädsla eller bekvämlighet göra att vi tonar ner det som behöver granska
Citera
2026-07-23, 22:45
Medlem
Iaghs avatar
Citat:

Men på riktigt, du kunde alltså inte motstå kliandet i dina fingrar och publicerar istället hejvilt information om en familj. Mår du bra nu, har du en känsla av tillfredsställelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in