2026-07-23, 19:47
Medlem
Sqrbankens avatar
Min farmor kunde flytande tyska men nära noll engelska. Engelska var inte ett grundämne under hennes skoltid utan tyska (byttes ut på 50-talet mot engelska har jag för mig).

Visst, hon höll tyskan vid liv via tyska brevvänner och väninnor, men om du har närstående födda på 20- eller 30-talet kvar i livet så kan de sannolikt fler tyska fraser än engelska (om de levt ett vanligt "arbetareliv")

On topic: engelska mer internationellt relevant än tyska. Lingua franca.
Citera
2026-07-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Tyska är inte coolt. Case closed.

Trollar du? Tyska är betydligt coolare än engelska.

Sen så var det faktiskt lingua franca i Europa fram tills efter WW2 när de blev ockuperade av engelsktalande länder.
Citera
2026-07-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Även många svenskar holländare och danskar förstår det. Kan inte säga jag kan prata tyska men jag förstår det och kan göra mig förstådd.

Dock inget världsspråk, som inte heller inte franskan blev. Engelska blev ett världsspråk eftersom de ett tag erövrat halva världen. Relativt lätt att lära sig. Franska är inte lätt, försökt och förstår inget fortfarande. Då kan jag ändå italienska hjälpligt som skall vara besläktat.

Men Tyskland är granne och jag tycker grannen är viktigare än strandresor.
Resorna är tillfälliga medans grannskapet är konstant.
Citera
2026-07-23, 19:53
Medlem
Fantens avatar
Engelska är lingua franca på internet. Tills det blir ändring på det så är det engelska som man bör kunna som andraspråk. Men det är ju inget som hindrar dom som vill lära sig tyska att göra det.
Citera
2026-07-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Efter andra världskriget fick tyskan av förklarliga skäl ganska dåligt rykte.

Jo, men det var då det, och USA och UK är ju inte heller värst underbara, eller är dom?
Citera
2026-07-23, 19:59
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Engelska är lingua franca på internet. Tills det blir ändring på det så är det engelska som man bör kunna som andraspråk. Men det är ju inget som hindrar dom som vill lära sig tyska att göra det.
Det är redan ändring. Kan jag redan tala med automatiska översättare.
Citera
2026-07-23, 20:02
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tyskan var utbredd i Sverige innan andra världskriget.
Eftersom Tyskland förlorade så spred vinnarna sitt språk istället.

Detta. Kolla vad era mor/farföräldrar lärde sig i skolan. Många gamla svenskar talar ingen engelska men je besser sie deutsch sprechen.
Citera
2026-07-23, 20:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Det är redan ändring. Kan jag redan tala med automatiska översättare.
Visst, men än så länge får man meningar som ser ut som dina. Felaktig syntax, konstiga ordval och frågetecken kring om rätt skiljetecken har använts.
Citera
2026-07-23, 20:09
Medlem
Zhanlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Engelskan är världsspråket som alla behöver kunna.

Engelska är inget världsspråk, väldigt få förstår det i till exempel Japan. Det är bara i Västvärlden det har sådan status.

Det är för övrigt inte en fråga om det ena eller det andra, utan man kan lära sig flera språk.

Storbritannien är numera inte medlem av EU, och därför är det rätt patetiskt att Irlands nationalspråk ska utgöra grund för gemenskapen. Tyska, franska, spanska och italienska ligger närmare till hands.

Alternativt ett neutralt språk, kanske mandarin!?
Citera
2026-07-23, 20:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Om vi nu MÅSTE kunna ett stort utländskt språk från ett stort land,
varför inte är inte tyskan lika stor i Sverige som engelskan???

Grannland, för helvete. Lättillgängligt.
Tyskan talas i Tyskland, Luxemburg, Schweiz och Österrike.
Närmaste land för att på fullt allvar använda engelskan är UK och seriöst, vem fan vill dit ?

As fun as I have had with all the entertainment in English,
men är det inte dags att vi säger åt engelskan att gå fuck itself,
och så ersätter vi den med tyskan istället ?

Fördelar och nackdelar, gott folk, tack.
Själv ser jag bara fördelar !!

Tyskan var stor under första halvan av 1800-talet, efter att franskan varit modespråk nummer 1.

Sedan har engelskan tagit över alltmer. Vi får se om Trump och tullar kan börja sänka detta språkvälde.
Citera
2026-07-23, 20:24
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhanlang
Engelska är inget världsspråk, väldigt få förstår det i till exempel Japan. Det är bara i Västvärlden det har sådan status.

Absolut, engelska är inte lingua franca överallt i världen. I forna sovjetstater är det ryska som gäller och i MENA arabiska exempelvis, men det är det närmaste ett världsspråk vi kan komma idag (och sannolikt imorrn också).

Tyskarna själva (nåväl, de under 50) talar i regel god engelska idag, tyska "gen z" tom. utmärkt. Detta pga. internet är väldigt "anglo" och stärkt språkets relevans ytterligare de senaste tjugo åren.
Citera
2026-07-23, 20:27
Medlem
Tyska var vårt andraspråk en gång i tiden. Lite grundläggande tyska lärdes i grundskolan och alla som gick högre utbildningar lärde sig tyska, i synnerhet blivande ingenjörörer. Tyskland ledde den industriella revolutionen, hotade det brittiska imperiet ekonomiskt, människor utnyttjades hårt inom industrin, inte konstigt att Marx och Engels idéer formades i Tyskland. Första världskriget, Tyskland fick skulden. Man förstod inte att krig inte vinns förrän förlorarna kan leva i fred med vinnarna. Tyska folket ropade efter en ledare att ta dem ur misären som följde, de fick en.. Watch out what you wish for, you may get it. Efter det ville ingen prata tyska, det blev fult. Amerikanerna gjorde slut på det brittiska imperiet, USAs forna värste fiende. Engelska blev världsspråket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in