2026-07-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Glöm det. Du yrar nu bara.

Känner du att du har 100% nytta av engelskan i ditt liv?
Citera
2026-07-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Tyskland har inget Hollywood

Fuck Hollywood och deras perversa agenda.
Alla länder har underhållning.
Om Sverige har filmer har väl Tyskland tusen gånger mer.
Citera
2026-07-23, 19:29
Medlem
pn222jws avatar
Antag att dom talat holländska i USA (alltså om New England erövrats ungefär 1675 och blivit "New Holland"). Då är inte engelska som ledande världsspråk lika självklart, men det måste nästan vara ett av dom större europeiska kolonialspråken. Franska kanske - men tyskans ställning kom först i slutet på 1800-talet. Jag gissar 1 engelska 2 franska 3 nederländska 4 tyska 5 spanska. Redan efter Waterloo 1815 blev britterna ledande.
Citera
2026-07-23, 19:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Fuck Hollywood och deras perversa agenda.
Alla länder har underhållning.
Om Sverige har filmer har väl Tyskland tusen gånger mer.
Åker du till Bulgarien Polen eller Rumänien förstår de flesta vuxna tyska.
Citera
2026-07-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Antag att dom talat holländska i USA (alltså om New England erövrats ungefär 1675 och blivit "New Holland"). Då är inte engelska som ledande världsspråk lika självklart, men det måste nästan vara ett av dom större europeiska kolonialspråken. Franska kanske - men tyskans ställning kom först i slutet på 1800-talet. Jag gissar 1 engelska 2 franska 3 nederländska 4 tyska 5 spanska. Redan efter Waterloo 1815 blev britterna ledande.

Jo, men kan du hålla med om att det händigaste vore att kunna tyska , om man är från Sverige och om man nu måste kunna ett stort utländskt språk ?
Citera
2026-07-23, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Åker du till Bulgarien Polen eller Rumänien förstår de flesta vuxna tyska.

Precis. Det är Europas största språk och det är inte bara tyskarna, schweizarna och Österrikarna som kan det.
Citera
2026-07-23, 19:35
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Jo, men kan du hålla med om att det händigaste vore att kunna tyska , om man är från Sverige och om man nu måste kunna ett stort utländskt språk ?
Det är lite närmre - framförallt orden - som liknar varandra, ja.
Citera
2026-07-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det är lite närmre - framförallt orden - som liknar varandra, ja.

Höll på att säga damn right, men det hade blivit lite snopet, hehe.
Jag antar att Sverige blivit lite väl bekant och bekvämt med engelskan som ligger totalt avsides, och inte riktigt hajjat att vi haft direkt nytta av tyskan.
Språk förenar.
Citera
2026-07-23, 19:38
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Jag har läst tyska tråkigare språk får man leta efter, det är mycket bättre att kunna engelska som de flesta läser i skolan!
Citera
2026-07-23, 19:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Precis. Det är Europas största språk och det är inte bara tyskarna, schweizarna och Österrikarna som kan det.
Även många svenskar holländare och danskar förstår det. Kan inte säga jag kan prata tyska men jag förstår det och kan göra mig förstådd.

Dock inget världsspråk, som inte heller inte franskan blev. Engelska blev ett världsspråk eftersom de ett tag erövrat halva världen. Relativt lätt att lära sig. Franska är inte lätt, försökt och förstår inget fortfarande. Då kan jag ändå italienska hjälpligt som skall vara besläktat.
Citera
2026-07-23, 19:46
Medlem
ArtificialElegances avatar
Efter andra världskriget fick tyskan av förklarliga skäl ganska dåligt rykte.
Citera
2026-07-23, 19:46
Medlem
lagfrukts avatar
Engelskan gör det lättare för amerikanska agenter att infiltrera och påverka ditt liv negativt här i sverike.

Tyskland har inte sånna ambitioner, så redan där en fördel.

Engelska lär man sig oavsett på internet ändå. Så att alla barn ska tvingas till engelska lektioner kan ses som överflödigt. Skicka dem till tyska eller varför inte franska.

Jag gillar Britter men tyvärr har det landet blivit ett Orwel helvete. Och amerikansk kultur ska man inte ta med tång ens. Man blir alldeles matt av amerikaners högmod och översitteri, håll denna kultur långt borta från era barn. Den rötar hjärnan och ger era barn ful personlighet. Tyskar är mycket trevligare.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-23 kl. 19:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in