2026-07-23, 18:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tror mer på forbes break-even ligger på 625-750 milj dollar. Och de fick in runt 270 milj dollar första helgen. Critical drinker verkar vara en klassisk högerbrölare. "Jordan opposes media that includes women, people of color, and "essentially anyone who's not white, straight, cisgender, and male." (Wikipedia) Så det är väl inte konstigt att han inte gillar filmen.

Jag gissar om de följer Nolans andra filmer så kommer de tjäna runt 1,1 miljard dollar.

LOL, du använder något anonymt psykfall på Wikipedia som "källa"? The Critical Drinker är en av de främsta filmkritikerna på Youtube med ca 2,5 miljoner prenumeranter.

Många håller med honom. Filmen fick låga 5,1 i snittbetyg på metacritic.com:
https://www.metacritic.com/movie/the-odyssey-2026/
Citera
2026-07-23, 19:17
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
En klart sevärd film, framförallt om man gillar det Nolanska: episka set pieces, storslaget foto, pampig (och hög) musik och fantastiskt berättar tekniskt. Nolan är fantastisk på att berätta en historia på nästan 3 timmar utan att det blir långdraget eller segt, tvärtom skruvas allt upp i slutet och det var längesen jag kände den typen av spänning i en Nolan film.

En film som hamnar i hans övre skikt utan problem och det är en trevlig överraskning efter att varken Dunkirk eller Tenet lämnade några riktiga avtryck hos mig.

- Jag plussar för att det är kul att se hur Nolan utvecklat sig. Dels kring actionscenerna som numera känns riktigt bra, och som var en svaghet hos honom tidigare, och dels att det förekommer vissa skräckinfluerade scener i filmen. Det märks att han flirtar med den genren lite och frågan är väl inte om utan när han gör en skräckfilm.

- litet minus med filmen tycker jag är att den inte riktigt känns "Nolansk originell" där det alltid finns något extra utöver själva filmen (twisten i Prestige, omvända berättandet i Memento, leken med tid i Interstellar och Tenet etc), utan att han verkar mer bara vilja berätta Odysseen snudd på bokstavligt så som den är skriven utan att själv göra det originellt.

Och ja, även mina algoritmer hade inför bion lett in mig på vissa som klagade på woke/trans etc.

Till er som är oroliga: det lilla "woke" som finns är att det är:
1. Flera olika etniciter med i filmen. Jag har inga problem med det, tvärtom känns det faktiskt rätt rimligt med tanke på att det här eposet utspelade sig för tusentals år sedan i en del av världen där människor med just olika etniciter existerar. Jag ser inget konstigt i att det skulle finnas en brun eller svart person i en arme från den här tiden.
Och om man ändå har såna invändningar så kan man trösta sig med att filmens huvudrollsinnehavare är kanske den personen som avviker mest från hur en person "normalt sett" såg ut i den här regionen. Så tycker man att bruna eller svarta eller dylikt är woke så bör man även tycka att Damons eller Hollands inkludering även det är woke.

2. Helena av Troja är svart. Kontroversiellt? Möjligen. Men. Hon är inte med i mer än sammantaget 2 minuter och har kanske 10-15 replikskiften. En biroll på sin höjd. Har noll inverkan på filmen.

3. Elliot Page är transa. Inget jag visste om innan, men känner igen henne från Inception så jag antar att det är därifrån Nolan valt henne. Även den här karaktären har begränsat inflytande och tid i rutan. Man får helt enkelt anstränga sig om man vill att den här skådisen ska förstöra filmen

Det finns absolut inget underliggande moralpredikan om varesig hudfärg eller transvestit eller att någon hjälte skulle vara på annat sätt avvikande från normen.

Alltså, kritiken om woke och dylikt känns aningen uppblåst. Det går utmärkt att njuta av filmen utan att bekymra sig över att få någon moralpredikan skriven på näsan.

Jag störde mig inte på negrerna men man borde ge alla filmer som har med negrer för att de är negrer 0/5. Det finns ingen som helst bra anledning till att låta Lupita Nyong'o spela Helena av Troja.

Detta gör man bara av politiska skäl och då tappar filmen per automatik all dignitet.

I slutändan så hade det däremot inte haft någon betydelse. Filmen var tråkig och kändes stundtals väldigt B. Det var rings of power-känsla på kläder och rustningar.
Citera
2026-07-23, 19:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Jag störde mig inte på negrerna men man borde ge alla filmer som har med negrer för att de är negrer 0/5. Det finns ingen som helst bra anledning till att låta Lupita Nyong'o spela Helena av Troja.

Detta gör man bara av politiska skäl och då tappar filmen per automatik all dignitet.

I slutändan så hade det däremot inte haft någon betydelse. Filmen var tråkig och kändes stundtals väldigt B. Det var rings of power-känsla på kläder och rustningar.

Det finns en hel del duktiga svarta skådespelare, men de ska givetvis ha roller som passar. Att låta en negress spela Sköna Helena är ungefär som att låta Johan Glans spela Nelson Mandela.
Citera
2026-07-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
LOL, du använder något anonymt psykfall på Wikipedia som "källa"? The Critical Drinker är en av de främsta filmkritikerna på Youtube med ca 2,5 miljoner prenumeranter.

Många håller med honom. Filmen fick låga 5,1 i snittbetyg på metacritic.com:
https://www.metacritic.com/movie/the-odyssey-2026/

Antalet prenumeranter säger ingenting. AH hade många följare och han hade inte mycket rätt. Och nu är det ju bara en källa utan flera inklusive studier.

Sen säger jag ingenting om att filmen är bra eller dålig*. Bara att den troligen kommer tjäna stora pengar. Jag litar mer forbes än en rasse- youtuber med många följare. Den har redan tjänat in 270 milj dollar på första helgen och enligt forbes behöver de få in 625-750 milj dollar. Och tittar på Nolans andra filmer som tjänade något mindre första helgen så kom de upp tili 1.1 miljarder dollar

*Jag säger bara att marknaden har givit den tummen upp. Jag uttalar mig inte om jag tycker en film bra eller dålig utan att se den.
Citera
2026-07-23, 19:50
Medlem
Pedris avatar
https://youtu.be/b_W0z6hZlrI

Critical Drinker med en bra recension av filmen. Summerar att hela filmen känns som en novemberdag i Skottland.
Citera
2026-07-23, 19:51
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Är det endast internetvänsterns fel att filmen har 97 (publik) respekt 94% (recensioner) på rottentomato?

Är det också internetvänstern som har köpt biljetter för hittills 260 miljoner USD?

Rottentomatoes ägs av medieindustrin.

En film kan sälja bra utan betyg 10/10. Varför är det så viktigt för dig att är en tia? Räcker inte en åtta?
Citera
2026-07-23, 19:55
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Varje inlägg du gör är mer korkat än ditt förra. Du kan inte jämföra sagofigurer vars hudfärg är irrelevant för berättelsen med verkliga personer vars hudfärg spelat en central roll i deras liv.
Nästan all film och tv serier är fantasi (inte bara fantasy), men försöker ändå förmedla en viss äkthet. Äkthet som ofta är kopplad till en viss plats eller kön. I ett svenskt sammanhang så kan man ta både Ronja rövardotter och även Madicken som exempel. Hade det blivit bättre eller sämre om samtliga karaktärer i Ronja hade varit kolsvarta somalier? Hade Madicken varit lika bra om samtliga skådespelare där hade haft mexikanskt ursprung? Det hade tagit bort en stor del av äktheten och bandet man har till de sagorna.
Citera
2026-07-23, 19:57
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedri
https://youtu.be/b_W0z6hZlrI

Critical Drinker med en bra recension av filmen. Summerar att hela filmen känns som en novemberdag i Skottland.
Matnyttig recension.
Citera
2026-07-23, 20:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Antalet prenumeranter säger ingenting. AH hade många följare och han hade inte mycket rätt. Och nu är det ju bara en källa utan flera inklusive studier.

Sen säger jag ingenting om att filmen är bra eller dålig*. Bara att den troligen kommer tjäna stora pengar. Jag litar mer forbes än en rasse- youtuber med många följare. Den har redan tjänat in 270 milj dollar på första helgen och enligt forbes behöver de få in 625-750 milj dollar. Och tittar på Nolans andra filmer som tjänade något mindre första helgen så kom de upp tili 1.1 miljarder dollar

*Jag säger bara att marknaden har givit den tummen upp. Jag uttalar mig inte om jag tycker en film bra eller dålig utan att se den.

"Why The Odyssey will never make money - 1 BILLION box office isn't enough! The MATH is brutal!"
https://www.youtube.com/watch?v=qFffiKJEsz4
Citera
2026-07-23, 20:07
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Nästan all film och tv serier är fantasi (inte bara fantasy), men försöker ändå förmedla en viss äkthet. Äkthet som ofta är kopplad till en viss plats eller kön. I ett svenskt sammanhang så kan man ta både Ronja rövardotter och även Madicken som exempel. Hade det blivit bättre eller sämre om samtliga karaktärer i Ronja hade varit kolsvarta somalier? Hade Madicken varit lika bra om samtliga skådespelare där hade haft mexikanskt ursprung? Det hade tagit bort en stor del av äktheten och bandet man har till de sagorna.
Man är en lite väl stor snöflinga om man tror att en ”äkthet” förstörs för att en karaktär som är med i 1 minut av en fantasyfilm har mörkare hud än de flesta andra i filmen.

Varför skulle alla vara det? Konstig jämförelse.
Citera
2026-07-23, 20:09
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Kasta inte sten i glashus. För ditt inlägg var ett av dom dummare jag läst i tråden.

Så du hade alltså inte höjt på ögonbrynen om man gjorde en ny film om Emil i Lönneberga där Emil spelades av en svart skådespelare, pappan av en arab, mamman av en kines och resten av Katthult av mexikaner? Det är ju trots allt också fiktiva karaktärer. Eller gäller logiken bara när det passar?
The Odyssey är snarare att jämföra med The Lord of the Rings eller God of War, snarare än Emil i Lönneberga.

Du lyckades ännu en gång.
Citera
2026-07-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
The Odyssey är snarare att jämföra med The Lord of the Rings eller God of War, snarare än Emil i Lönneberga.

Du lyckades ännu en gång.

1.Det var inte mig du skrev med först.

2.Ditt förra inlägg var dummast i tråden hittills men du lyckades toppa det nu.

3. Du bekräftade precis sista meningen i mitt inlägg till dig "Eller gäller logiken bara när det passar?".

4.Varför är The Odyssey snarare att jämföra med lotr än med någon annan saga? Bra svar tack

EDIT:

5.Du är verkligen dum som ett träd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in