2026-07-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Staten krossade kärnfamiljen och tog över rollen som familjeförsörjare, då får de också leva upp till sin påtagna roll kan jag tycka.

Laila har 15 000 efter att hyran är betald, hon har givetvis fler räkningar samt utgifter förutom mat. En plötslig och stor utgift en månad, kan få stora efterdyningar och konsekvenser.

Att medborgarna i ett land går tandlösa är ett tydligt tecken på att landet mår dåligt. Ser det allt oftare numera, ett dåligt betyg till staten.

Det är väl för i helvete inte statens roll att se till hon har fina, friska tänder!

Människor måste ta ansvar för sin egna kropp och beslut.
Citera
2026-07-23, 17:32
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Självklart du gör. Du försvarar hennes dåliga beteende och överkonsumption som något normalt och det är så synd om henne för "vi förstår oss inte på hennes sits". Här uppenbarligen har vi en överviktig kvinna som inte alls har det "knapert" eftersom hon är överviktig - ve säga, hon äter förmycket och hon är inte bara lite överviktig utan du ska minsann se att hon har ett BMI på över 30.

Att ha det knapert, då väljer du mellan måltider. Inte att kunna äta skräpmat om dagarna. Du vet, mat kostar pengar och skräpmat är inte billigt. Är du fet är du inte fattig, precis som att det inte existerar en iPhone i ett fattigt hem. För här har vi två kategorier.

Kategori 1 - Den som faktiskt är på riktigt fattig. Det är personen som tar varje krona och gör det mesta med dom, eftersom personen i fråga måste ha mat på bordet för att överleva.

Kategori 2 - Den som är "övre" lågklassen som lever sig feta med hjälp av samhället ifall det nu är bidrag eller som lån. Det är fetton som Laila i Perstorp som kan trycka i sig en jävla massa skräp för att kunna bli fet utan att det påverkar livet att man måste faktiskt välja - ska jag äta idag eller ska jag äta imorgon?

För Kategori 1 finns där ute, de som behöver hjälp. Kategori 2 borde inte få köpa mer än vanlig mat för sina bidragspengar och 0 av det får gå till godis, socker eller skräpmat.

För Kategori 2 kan gå runt och äta sig fet, det kan inte kategori 1.

Hon har aktivitetsstöd, vilket säger mig att det inte kan vara så länge sedan hon faktiskt arbetade. Aktivitetsstöd kan man tydligen bara få under 100 dagar och hon måste delta i åtgärder (enligt googling). Så slutsatsen blir då att hon betalt själv för sin övervikt.
Citera
2026-07-23, 17:34
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Upprörd för jag tycker hon gnäller för mycket, sen tror jag inte hela sanning kommer fram.

OM reglerna va så att om jag och en politiker fick stå en bur där det va tillåtet att knäcka valfritt ben så hade jag kunnat. Och självklart så har ju politikerna sin chans att knäcka valfritt ben på mig

Snyftartiklar är det värsta jag vet, hur mycket swish tror du hon får efter detta? en chans för henne att mjölka andra på pengar ( och självklart finns det idioter som kommer swisha )
Det är valår, tidningarna söker upp sådana här historier och jag tvivlar på att Laila känner att artikeln var till hennes fördel.
Citera
2026-07-23, 17:36
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Det är valår, tidningarna söker upp sådana här historier och jag tvivlar på att Laila känner att artikeln var till hennes fördel.
Klart den har en fördel för henne, vad har hon att förlora? hon går vinnande ur detta, så du tror inte folk kommer swisha henne?
Citera
2026-07-23, 17:36
Medlem
Citat:
Fast gör välfärden verkligen det? Är inte välfärden i vissa fall en värre fälla än den kvinnofälla de lurade i kvinnor att de levde i? Jag minns ju hur snacket gick när man var ung, och att ett alternativ alltid var att gå till soss om man inte pallade jobba på ett tag. De som hamnar i den fällan långvarigt har oerhört svårt för att ta sig tillbaka.

Och hur bra är skolan, vården osv. Får vi verkligen det vi betalar för? Varför är ladorna alltid fulla till politikerna globala och privata projekt, men alltid tomma när Lailor behöver nya tänder?

Den här solidariteten du tänker på förvinner såklart succesivt i samma takt som gemenskapen i samhället löses upp. Tyvärr.

"Fälla"??? Vem är det som "gillrar" alla dessa illistiga "fällor" som folk "faller" i? "Lånefällan", "kvinnofällan", "lyxfällan", "välfärdsfällan" etc. etc... I call bullshit.
Senast redigerad av Bobbyboi 2026-07-23 kl. 17:42.
Citera
2026-07-23, 17:40
Medlem
Citat:
Hur funkar aktivitetsstöd, är det samma summa för alla?

Det är ju en hel industri kring arbetslösa! Varför så många olika sorters bidrag hit och dit? Det borde ju gå att göra betydlig smidigare och framförallt billigare.

Aktivitetsstöd träder in när A-kassedagarna är slut, summan är individuell och bygger på tidigare A-kassa.
Reglerna ändrades förra året så är lite osäker.
Citera
2026-07-23, 17:41
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Men att hon själv "inte tar ansvar" skall "någon annan" lastas för? Denne "någon" som tvingas tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning?

"Staten" är ingen självständig entitet som tillskapar någonting och kan således inte heller tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning alla "lailor", det tvingas de som faktiskt tillskapar något mervärde till. "Deras sida"?
Laila har aktivitetsstöd i 100 dagar. Hon vill dessutom arbeta.

Om Bobbyboi ansåg att det var "staten" som "tvingas tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning" så menade jag på att Lailor inte har makt att tvinga någon och att det är frivilligt, eller snarare något som ingår i samhällskontraktet, och deras ansvar så som systemet ser ut idag.
Citera
2026-07-23, 17:41
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Hon har aktivitetsstöd, vilket säger mig att det inte kan vara så länge sedan hon faktiskt arbetade. Aktivitetsstöd kan man tydligen bara få under 100 dagar och hon måste delta i åtgärder (enligt googling). Så slutsatsen blir då att hon betalt själv för sin övervikt.

Aktivitetsstöd får du när du är typ som i mellan arbete och man försöker få ut dig ur systemet men har svårt att komma ut på arbetsmarknaden. Oavsett ifall hon jobbade eller inte de senaste XX dagar eller om hon har levt på bidrag i flera år så är det verkligen skit samma. Det är hon som gnäller att hon inte har råd med mat, men är fet som en blåval - om hon betalade sin fettma själv eller inte, ja bara ger mig poäng att hon överkonsumerar och förstår inte vad "Normalt" innebär när hon får ut sina 15.000kr i månaden och då förstår inte att hon inte kan överkonsumera utan måste anpassa sig till vad hon får ut - vadå, har hon svårt att ändra livsstil till att faktiskt börja vara ekonomisk för att gnälla ut i samhället att hon behöver mer pengar för att kunna behålla livsstilen med snabbmat och chips som bidrog till hennes fettma? Vilket blev vårt problem och alla de hälso-relaterade problem som vi måste även också stå för ju fetare hon blir och fortsätter vara arbetslös.

Det här är ingen fattig, det är en låtsas fattig. Vi pratar inte någon som är i riktig nöd här.
Citera
2026-07-23, 17:44
Medlem
bomhulls avatar
Hon har alltså 15 000 att klara sig på efter hyran har blivit betald🤭
Det borde väl räcka om hon köper billig mat
Citera
2026-07-23, 17:47
Medlem
Citat:
Aktivitetsstöd får du när du är typ som i mellan arbete och man försöker få ut dig ur systemet men har svårt att komma ut på arbetsmarknaden. Oavsett ifall hon jobbade eller inte de senaste XX dagar eller om hon har levt på bidrag i flera år så är det verkligen skit samma. Det är hon som gnäller att hon inte har råd med mat, men är fet som en blåval - om hon betalade sin fettma själv eller inte, ja bara ger mig poäng att hon överkonsumerar och förstår inte vad "Normalt" innebär när hon får ut sina 15.000kr i månaden och då förstår inte att hon inte kan överkonsumera utan måste anpassa sig till vad hon får ut - vadå, har hon svårt att ändra livsstil till att faktiskt börja vara ekonomisk för att gnälla ut i samhället att hon behöver mer pengar för att kunna behålla livsstilen med snabbmat och chips som bidrog till hennes fettma? Vilket blev vårt problem och alla de hälso-relaterade problem som vi måste även också stå för ju fetare hon blir och fortsätter vara arbetslös.

Det här är ingen fattig, det är en låtsas fattig. Vi pratar inte någon som är i riktig nöd här.

Återigen, var i artikeln står det att hon inte har råd med mat? https://arbetet.se/2026/07/23/fembarnsmamman-laila-lever-pa-15-000-i-manaden-inte-rad-med-tandlakare/
Det står att hon inte har råd med tandläkare.
Citera
2026-07-23, 17:47
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Skräpmat är billigare än hälsosam mat och nåt gymkort har hon förmodligen inte råd med.

Men det är helt irrelevant. I Sverige har vi välfärd efter behov, inte efter om man ätit nyckelhålsmärkta livsmedel eller inte.

Läser man artikeln hos Arbetet så framgår det bokstavligen att de inte kan handla godis, glass och läsk. Hon får nån matkasse av kyrkan och den innehåller säkert inget onödigt.
Citera
2026-07-23, 17:48
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Det är väl för i helvete inte statens roll att se till hon har fina, friska tänder!

Människor måste ta ansvar för sin egna kropp och beslut.
Man brukade förr säga att man kan avgöra ett lands välstånd genom att titta på medborgarnas tänder.
I ett välmående land har folk råd att ta hand om tänderna, som är bland de första man brukar försaka i dåliga tider. Så i förlängningen är det statens roll att se till så att folk har råd att ta hand om sin hälsa ja. Samt att det faktiskt finns tandläkare så att det räcker till folket, nu kan ju vissa få vänta i år har jag hört.

Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Klart den har en fördel för henne, vad har hon att förlora? hon går vinnande ur detta, så du tror inte folk kommer swisha henne?
Hon kommer troligen att få både ris och ros. Nya tänder lär gå på närmare 60-70 tusen, minst. Hoppas hon får hjälp till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in