Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Det du beskriver som ett iransk-israeliskt joint venture,för ett halvsekel sen, kom igång därför att USA hade kontroll över Iran på den tiden. Oljeindustrin stod under amerikansk och brittisk kontroll, shahen köpte allt möjligt från USA inklusive stridsflygplan, och Iran var på många sätt en amerikansk klientstat, och mycket av oljepengarna försvann bort över havet. Till slut fick folket nog av detta och gjorde revolution, men Trump Netanyahu och Hegseth tror fortfarande att man kan sätta shahens son i ledningen för någon sorts nytt Iran och kalla det för en demokrati. Det funkar inte så.,
Sedan borde du kanske inse att det aldrig brukar fungera att försöka mana fram en folkresning i ett annat land genom bombningar och stöddigt patroniserande retorik ("tänk om de ändå kunde lära sig sluta slåss för sin skithusbok" osv). Inte illa pinkat av någon som står och sjunger lovsånger till två sexförbrytare och misstänkta krigsförbrytare (Trump och Netanyahu) vilka står i ledningen för sina respektive länder.

Ja du känner väl säkert Iran och dess proxys bäst som står på deras sida. Och om du menar att det iranska folkets hat mot judar är så starkt att någon fred med Israel inte är möjlig så kan jag bara beklaga.
Jag känner å andra sidan det israeliska folket bättre än du gör och jag vet att det törstar efter fred. Således har vi ett fredsälskande folk och ett vad jag trodde var fredsälskande folk, men som du hävdar drivs av hat. Då är det svårt med fred.
Jag noterar för övrigt hur du kastar skit på två folkvalda ledare men inte nämner något om mullorna i Iran. Trump är borta om ett par år, Netanyahu kan vara borta i höst. Mulhorna är nog svårt att få bort alls om du har rätt i att dess folk är så hatiskt och krigsälskande.
Men men, jag hoppas - och tror faktiskt också - att du har helt fel. Jag tror inte iranier skiljer sig särskilt mycket från hur folk är mest, dvs de vill ha en bra framtid för sina barn, ett jobb att gå till, sjukvård och omsorg vid behov.
Det är lite lustigt hur man kan gruppera debattörerna här i tråden. Alla vi som stöttar Israel ger hela tiden uttryck för att vi vill ha fred. Alla ni som stöttar Iran pratar hela tiden om pedofiler och konspirationer och hatar mot folkvalda politiker och skålar över ond bråd död.