2026-07-23, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Trump sitter i en rävsax. Brent-oljan närmar sig $100/fat och den amerikanska tioårsräntan är över 4,7 procent. Han vill ha ett avtal med Iran omedelbart men Iran förstår att USA inte kommer efterleva ett avtal den här gången heller utan bara vill rädda börsen och råvarumarknaden.

Jag ser bara två vägar ut för USA. Antingen utplåna Iran med kärnvapen, eller nästan lika osannolikt, ge upp och åka hem.

Vi kan nog räkna med några riktigt underhållande (och desperata) inlägg på Truth Social de kommande dagarna nu när oljan når $100+/fat.
Citera
2026-07-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Vi kan nog räkna med några riktigt underhållande (och desperata) inlägg på Truth Social de kommande dagarna nu när oljan når $100+/fat.

BBC har gjort reportage från den stad i södra Iran där en flickskola slogs ut av missiler under krigets första dagar, med minst 160 dödade civila, det stora flertalet barn. De har talat med föräldrar och forskare. De (alltså BBC) säger näst intill rakt ut att det var amerikanska missiler och att det inte fanns någon som helst anledning att se skolan som ett militärt mål. Kommer Trump att stämma BBC för "defamation" en gång till, eller kräva av den nytillträdde premiärministern att han ska läxa upp sitt lands ledande tv- och radiobolag?
Citera
2026-07-23, 15:57
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Trump sitter i en rävsax. Brent-oljan närmar sig $100/fat och den amerikanska tioårsräntan är över 4,7 procent. Han vill ha ett avtal med Iran omedelbart men Iran förstår att USA inte kommer efterleva ett avtal den här gången heller utan bara vill rädda börsen och råvarumarknaden.

Jag ser bara två vägar ut för USA. Antingen utplåna Iran med kärnvapen, eller nästan lika osannolikt, ge upp och åka hem.

Trump har två utvägar antingen köra samma schema som nu dvs. bomba på tills iranierna kommer till förhandlingsbordet!

eller fortsätta samma skit
Sedan efter göra markinvasion (givetvis efter mellanårsvalet) som kommer leda till "trump akbar"
istället för "allah akbar"!

Pest eller kolera.
Senast redigerad av swedenistani 2026-07-23 kl. 16:04.
Citera
2026-07-23, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Kriget har redan försvagat USA, hela världen har noterat att trots att USA slängde hela sin "military might" på Iran, dessutom med hjälp från Israel, så hände egentligen ingenting. Sönderbombade saker, dödade människor, men USAs position är nu betydligt svagare än innan kriget inleddes. Den slutsatsen går förstås att applicera världen över. Med tanke på att USAs nuvarande expansiva militärdoktrin bygger på flyg och hangarfartyg så är det en märkbar nedgång.

Redan innan USAs anfall 28 feb misstänkte jag att USAs marina stridskrafter var kraftigt övervärderade, och skulle få det svårt att försvara sig mot en kompetent fiende med moderna hypersoniska raketvapen.
Dessa misstankar har besannats med råge, och det handlar inte bara om USA, utan stora krigsfartyg i allmänhet från alla länder.
Men skillnaden är ju att USA har grundat hela sin maktpolitik, i förvissningen att de stolta hangarfartygen var osårbara fästningar.
Så utan herravälde på världshaven, rasar hela USAs långsiktiga strategi ihop som ett stort korthus!
Citera
2026-07-23, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Redan innan USAs anfall 28 feb misstänkte jag att USAs marina stridskrafter var kraftigt övervärderade, och skulle få det svårt att försvara sig mot en kompetent fiende med moderna hypersoniska raketvapen.
Dessa misstankar har besannats med råge, och det handlar inte bara om USA, utan stora krigsfartyg i allmänhet från alla länder.
Men skillnaden är ju att USA har grundat hela sin maktpolitik, i förvissningen att de stolta hangarfartygen var osårbara fästningar.
Så utan herravälde på världshaven, rasar hela USAs långsiktiga strategi ihop som ett stort korthus!
''Instämmer, och Trump & Hegseth har dessutom övertagit Israels ofta demonstrerade oförmåga att skilja på politiska och militära måtsättningar. Att skjuta av massor med bomber och missiler, t o m att döda ett antal av motståndarens ledare, militära kommendanter och tusentals civila, är inte utan vidare detsamma som att lyckas nå sina politiska mål. Det har Netanyahu visat i Gaza, och bägge herrarna i kriget mot Iran,
Citera
2026-07-23, 16:27
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Jag baserar mina inlägg på och utgår ifrån den objektiva verkligheten.

Jag förstår att det kan vara svårt för dig att förstå, men det finns vissa människor som inte tar position utifrån ideologisk övertygelse.

Att du hoppas på ytterligare eskaltion i kriget , visar att du inte endast drivs av ideologi utan även är helt moraliskt korrumperad.
Du framställer dig som varken objektiv eller någon som står stadigt med fötterna på jorden. Snarare någon som återfinns långt ut på vänsterkanten och föddes med helskägg.

Du kallar det eskalering. Jag kallar det förhandling. Nu har ju Iran's proxi levt upp till sitt rykte i skrivande stund. Snart så får dessa terrorister uppleva verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Det är just här det blir magiskt. USA lade ett rejält antal GBU-57r på Fordow i Midnight Hammer och kom ändå inte ner till de cirka 80 meter man bedömde. Pickaxe Mountain är hårdare granit och djupare. Om MOP inte löste Fordow, är det svårt att tro att GBU-76 eller andra konventionella penetratorer plötsligt löser ett svårare mål.

Att lite på Israels underättlser är som att lita på deras sagor om "mänskilga sköldar" och "hoten" från massförstörelsevapen i Irak som man tidigare gick på ögnerna om..

De kan säkert slå till mot ingångar och täppa till access en stund. Men om målet är att faktiskt förstöra det som ligger 100-tals mere djupt inne i berget, inte bara blåsa upp dörrarna, då är konventionella bomber extremt tveksamma. Där är kärnvapen den enda metoden som faktiskt är byggd för den typen av penetrations- och destruktionsuppgift.

Tror du USA gör en kärnvapen-attack mot Iran?
US har pjäser i sitt arsenal som kan lösa pickaxe mountain med bravur.
Citera
2026-07-23, 16:29
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du framställer dig som varken objektiv eller någon som står stadigt med fötterna på jorden. Snarare någon som återfinns långt ut på vänsterkanten och föddes med helskägg.

Du kallar det eskalering. Jag kallar det förhandling. Nu har ju Iran's proxi levt upp till sitt rykte i skrivande stund. Snart så får dessa terrorister uppleva verkligheten.

Vilka då? Källa på det?

Min personliga gissning här är att Trump/USA kommer använda Kärnvapen där och sedan skylla på iran för den radioaktiva strålningen som uppkommer.
Senast redigerad av MossadNews 2026-07-23 kl. 16:33.
Citera
2026-07-23, 16:35
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Vilka då? Källa på det?

Nervous in the service?! Känns det extra jobbigt nu när araber kommer bomba araber i Yemen? Väggarna pressas in från alla håll och kanter.
Citera
2026-07-23, 16:37
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan

Har de dem gömda i Uralbergen? Du låter precis som en vatnik
Citera
2026-07-23, 16:45
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

Brent är nu över 100 USD...

Den är alltså över 40% dyrare än den var för ungefär bara två veckor sedan, innan Trump började bomba igen.

Till saken hör är att USA och flera av arabländerna den här gången (efter att Trump körde igång kriget igen) har försökt kontrollera oljepriset. USA har sålt ut av sin strategiska reserv och arabländerna hade stora mängder "utskeppad" men osåld olja som låg och guppade i diverse supertankers här och där på världshaven och som såldes vartefter. Man lyckades också hålla priset under 85 USD i nästan en vecka, sen under 90 USD fram till i förrgår. Men nu har antingen den olja som fanns i lager sålts slut eller så har man tappat kontrollen, för bara under dagen idag har oljan stigit med ungefär 7%.

Det finns också teorier om att det är huthiernas blockad av saudisk olja vid Bab-el-Mandeb och deras angrepp mot två saudiska oljetankers som blev droppen som knäckte "priskontrollen".
Citera
2026-07-23, 16:54
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Brent är nu över 100 USD...

Den är alltså över 40% dyrare än den var för ungefär bara två veckor sedan, innan Trump började bomba igen.

Till saken hör är att USA och flera av arabländerna den här gången (efter att Trump körde igång kriget igen) har försökt kontrollera oljepriset. USA har sålt ut av sin strategiska reserv och arabländerna hade stora mängder "utskeppad" men osåld olja som låg och guppade i diverse supertankers här och där på världshaven och som såldes vartefter. Man lyckades också hålla priset under 85 USD i nästan en vecka, sen under 90 USD fram till i förrgår. Men nu har antingen den olja som fanns i lager sålts slut eller så har man tappat kontrollen, för bara under dagen idag har oljan stigit med ungefär 7%.

Det finns också teorier om att det är huthiernas blockad av saudisk olja vid Bab-el-Mandeb och deras angrepp mot två saudiska oljetankers som blev droppen som knäckte "priskontrollen".

Vilket helvete ayatollah Trump råkat ut för.
Hoppas han löser det med markinvasion och där iranierna kommer ut på gatan och skriker "Trump akbar"!
Citera
2026-07-23, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det du beskriver som ett iransk-israeliskt joint venture,för ett halvsekel sen, kom igång därför att USA hade kontroll över Iran på den tiden. Oljeindustrin stod under amerikansk och brittisk kontroll, shahen köpte allt möjligt från USA inklusive stridsflygplan, och Iran var på många sätt en amerikansk klientstat, och mycket av oljepengarna försvann bort över havet. Till slut fick folket nog av detta och gjorde revolution, men Trump Netanyahu och Hegseth tror fortfarande att man kan sätta shahens son i ledningen för någon sorts nytt Iran och kalla det för en demokrati. Det funkar inte så.,

Sedan borde du kanske inse att det aldrig brukar fungera att försöka mana fram en folkresning i ett annat land genom bombningar och stöddigt patroniserande retorik ("tänk om de ändå kunde lära sig sluta slåss för sin skithusbok" osv). Inte illa pinkat av någon som står och sjunger lovsånger till två sexförbrytare och misstänkta krigsförbrytare (Trump och Netanyahu) vilka står i ledningen för sina respektive länder.

Ja du känner väl säkert Iran och dess proxys bäst som står på deras sida. Och om du menar att det iranska folkets hat mot judar är så starkt att någon fred med Israel inte är möjlig så kan jag bara beklaga.

Jag känner å andra sidan det israeliska folket bättre än du gör och jag vet att det törstar efter fred. Således har vi ett fredsälskande folk och ett vad jag trodde var fredsälskande folk, men som du hävdar drivs av hat. Då är det svårt med fred.

Jag noterar för övrigt hur du kastar skit på två folkvalda ledare men inte nämner något om mullorna i Iran. Trump är borta om ett par år, Netanyahu kan vara borta i höst. Mulhorna är nog svårt att få bort alls om du har rätt i att dess folk är så hatiskt och krigsälskande.

Men men, jag hoppas - och tror faktiskt också - att du har helt fel. Jag tror inte iranier skiljer sig särskilt mycket från hur folk är mest, dvs de vill ha en bra framtid för sina barn, ett jobb att gå till, sjukvård och omsorg vid behov.

Det är lite lustigt hur man kan gruppera debattörerna här i tråden. Alla vi som stöttar Israel ger hela tiden uttryck för att vi vill ha fred. Alla ni som stöttar Iran pratar hela tiden om pedofiler och konspirationer och hatar mot folkvalda politiker och skålar över ond bråd död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in