2026-07-23, 11:57
Medlem
bullbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Regeringen Tidö vann ju 2022 på ett budskap om att Sveriges stora problem kunde lösas snabbt, brottsligheten skulle pressas tillbaka, elpriserna sjunka och ny kärnkraft komma på plats. Verkligheten visade sig betydligt svårare.

Misstaget var nog inte ambitionen, utan att underskatta (eller medvetet luras?) om hur dyrt och lång tid det tar att bygga kärnkraft, återställa välfärden, bryta gängrekryteringen och stärka ekonomin. När löftena möter verkligheten förloras förtroende.

Mittenväljare söker sällan de skarpaste utspelen. De söker kompetens, samarbete och resultat. Därför räcker det inte att visa upp många reformer om människor fortfarande upplever otrygghet, pressad ekonomi och en sjukvård som inte fungerar bättre. Se på Centerpartiets förslag, där finns mycket Tidö borde gjort…

Kärnkraften är det tydligaste exemplet. Regeringen har undanröjt hinder och förbättrat villkoren, men den gav många väljare i förra valet intrycket att ny kärnkraft var en snabb lösning. Det var den aldrig. Nya reaktorer kräver stora statliga åtaganden, långa tillståndsprocesser och många års byggtid.

Tidös kanske största misstag var inte enskilda reformer, utan tron att komplicerade samhällsproblem hade enkla politiska lösningar. Just den förenklingen och ett rätt surt budskap om att splittra Sverige har kostat förtroende bland de mittenväljare som brukar avgöra svenska val. Så som jag ser det.

Varje gång jag hört någon från högersidan ex. Kristersson eller Gunnar Strömmar ptata om lösningar för brottsligheten har de sagt att det kommer ta tid så jag köper inte ditt resonemang överhuvudtaget. Högersidan har gjort det enklare med kärnkraft men det krävs privata aktörer som vill se politisk enighet och sossarna lovar säkert inget förrän efter valet.

Du försöker konstruera en falsk verklighet.
Citera
2026-07-23, 12:41
Medlem
ExtremaMittens avatar
Js, Strömmer har ofta sagt att brottsbekämpningen tar tid. Men det räddar inte Tidös berättelse. Och min tidigare analys om hur mittenväljare avgör vem som styr Sverige håller. Vad du än låtsas… 😉

Valrörelsen sålde ändå bilden av snabb handlingskraft med billig el, ny kärnkraft och ”ordning på Sverige”. Nu kräver kärnkraften årtionden, statliga garantier och bred politisk enighet. Att skylla detta på S blir särskilt ihåligt när Tidö självt valde konflikt framför långsiktighet.

Det är inte alls en falsk verklighet. Det är skillnaden mellan reklamen och kvittot.

Och det sorgliga är att människor faktiskt behövde hopp, familjer med höga elräkningar, barn i gängmiljöer och patienter i vårdköer. De förtjänade ärlighet om vad som kunde göras snabbt och vad som skulle ta tio–femton år.

Om bred enighet var avgörande för kärnkraften, varför förstörde Tidö den och skyller nu på oppositionen?

Citat:
Ursprungligen postat av bullbulle
Varje gång jag hört någon från högersidan ex. Kristersson eller Gunnar Strömmar ptata om lösningar för brottsligheten har de sagt att det kommer ta tid så jag köper inte ditt resonemang överhuvudtaget. Högersidan har gjort det enklare med kärnkraft men det krävs privata aktörer som vill se politisk enighet och sossarna lovar säkert inget förrän efter valet.

Citera
2026-07-23, 12:44
Medlem
Citat:
Just den förenklingen och ett rätt surt budskap om att splittra Sverige har kostat förtroende bland de mittenväljare som brukar avgöra svenska val.

Jag håller inte med. Tidö vann valet 2022 eftersom cirka 3,2 miljoner väljare röstade på Tidöpartierna utifrån det program de lovade: lägre inkomstskatter och ISK-skatt, minskad invandring, hårdare straff för kriminella, minskad brottslighet och färre skjutningar, fler kriminella i fängelse, sänkt straffmyndighetsålder samt lägre skatter på el, bensin och mat. En stor del av dessa löften har också genomförts.
Det är därför i första hand dessa cirka 3,2 miljoner väljare som avgör valet 2026. Om de åter röstar på Tidö för att fortsätta reformerna blir det en Tidö 2.0. De som röstade på den rödgröna oppositionen 2022 kommer sannolikt inte att rösta på Tidö 2026, vilket gör deras röster mindre avgörande för frågan om Tidö behåller regeringsmakten.

Citat:
Att du inte känner någon avhoppad Tidöväljare säger ju bara vilka du umgås med.

Jag menar även på opinionsmätningar, finns någon förskning eller enskilda individer som röstade på Tidö år 2022 och nu vill de hoppa till rödgröna opposition? Skulle vara spännande att lyssna deras åsikter.
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-23 kl. 12:48.
Citera
2026-07-23, 16:10
Avslutad
Alla ni som kritiserar: Inget av den nuvarande situationen har specifikt att göra med Tidö till stor del. Trots att jag är emot skiten.

Det har att göra med import av arbetskraft, eviga krig utan slutdestinationer eller planer som man bara utkämpar för sakens skull som leder till inflation och resursbrist, avsaknandet av tjänstemanna-ansvar, evig makt och pengarkoncentration som späder på ojämlikheten och därmed försvagar konsumtionen och konjukturen, en mängd olika faktorer däribland ovan men även AI som ökar på arbetslöshet, mm.

Visst, på detaljplan kan man kritisera dem, men jag orkar inte, trots att jag är vänster (om än något konservativ) och ser igenom deras skitsnack. Tvivlar starkt på att de Rödgröna hade kunnat göra bättre.

Man rensar inte i slöseriet ens, katastrofala gröna investeringar fortsätter, misslyckade digitaliseringar och dyra statliga och kommunala projekt avlöser varandra.

Allt detta är systemproblem och har inget att göra med våra fjuttiga skitpartier av vilka inga vill ta tag i något förutom möjligen invandringen nu som får bära skulden för allt annat.

Inget kommer att hända med dem. De avlöser varandra vart fjärde år, byter ut lite folk, mm. Något nytt parti lär inte slå igenom stort till och med nästnästval och förmodligen "Misslyckas" de rödgröna precis lika illa nästkommande 4:a år som Tidö gjort under dessa.
Citera
2026-07-23, 16:35
Avslutad
Citat:

Det finns noll belägg att hårdare straff leder till mindre brott. Detta är allt som deras brottspolitik grundar sig i.
Däremot kostar brott paradoxalt ofta mindre än straff i form av jurister, domare och fängelsevistelse.
Allt är bara högerpopulistisktskitsnack. Den värsta typen av populism dessutom. Som anspelar på folks rädsla och inte deras aspirationer.

Brotten kommer från de öppna gränserna, ökande klyftor, fattigdom och en misslyckad integration blandat med ett överlag svagare samhälle och människors band till detta samhälle och varandra. "Det sociala klistret".

Att privata aktörer krävs för att bygga något som kärnkraft, vilket staten byggt förr och vilket den kinesiska staten bygger i dussin varje år typ är såååååååå löjligt och ett bevis på hur lågt staten har sjunkit om inget annat.

Men som sagt, detta är småsaker jämfört med de större problemen.
Senast redigerad av Finmalet 2026-07-23 kl. 16:41.
Citera
2026-07-23, 17:21
Medlem
bullbulles avatar
Citat:
Js, Strömmer har ofta sagt att brottsbekämpningen tar tid. Men det räddar inte Tidös berättelse. Och min tidigare analys om hur mittenväljare avgör vem som styr Sverige håller. Vad du än låtsas… 😉

Valrörelsen sålde ändå bilden av snabb handlingskraft med billig el, ny kärnkraft och ”ordning på Sverige”. Nu kräver kärnkraften årtionden, statliga garantier och bred politisk enighet. Att skylla detta på S blir särskilt ihåligt när Tidö självt valde konflikt framför långsiktighet.

Det är inte alls en falsk verklighet. Det är skillnaden mellan reklamen och kvittot.

Och det sorgliga är att människor faktiskt behövde hopp, familjer med höga elräkningar, barn i gängmiljöer och patienter i vårdköer. De förtjänade ärlighet om vad som kunde göras snabbt och vad som skulle ta tio–femton år.

Om bred enighet var avgörande för kärnkraften, varför förstörde Tidö den och skyller nu på oppositionen?

Tidös berättelse är inte att saker ska gå fort. Det är här du fantiserar ihop din egen berättelse.
Citera
2026-07-23, 17:33
Medlem
bullbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Jag håller inte med. Tidö vann valet 2022 eftersom cirka 3,2 miljoner väljare röstade på Tidöpartierna utifrån det program de lovade: lägre inkomstskatter och ISK-skatt, minskad invandring, hårdare straff för kriminella, minskad brottslighet och färre skjutningar, fler kriminella i fängelse, sänkt straffmyndighetsålder samt lägre skatter på el, bensin och mat. En stor del av dessa löften har också genomförts.
Det är därför i första hand dessa cirka 3,2 miljoner väljare som avgör valet 2026. Om de åter röstar på Tidö för att fortsätta reformerna blir det en Tidö 2.0. De som röstade på den rödgröna oppositionen 2022 kommer sannolikt inte att rösta på Tidö 2026, vilket gör deras röster mindre avgörande för frågan om Tidö behåller regeringsmakten.

Jag menar även på opinionsmätningar, finns någon förskning eller enskilda individer som röstade på Tidö år 2022 och nu vill de hoppa till rödgröna opposition? Skulle vara spännande att lyssna deras åsikter.

Exakt så är det.

Tidöregeringen fick mandat för brottsligheten och invandringen framförallt.

Får intrycket av att Centerpartiet sitter här i forumet och försöker desperat få någon att dela sin Lööfska surrealistiska världsbild.
Citera
2026-07-24, 03:33
Medlem
ExtremaMittens avatar
Du beskriver valet som om 3,2 miljoner väljare vore ett slutet medlemsregister. Det är de inte. De kan byta parti, byta block eller stanna hemma. Det är exakt vad opinionsmätningar försöker fånga.

Tidöpartierna ligger nu tydligt efter oppositionen, och Liberalerna ligger långt under spärren. Det kan knappast förklaras utan att en betydande mängd människor som röstade fram regeringen 2022 i dag tänker rösta annorlunda eller inte alls.

Att regeringen har genomfört reformer är inte samma sak som att väljarna är nöjda med resultaten. Skattesänkningar kan uppskattas samtidigt som väljare ogillar vårdköer, ekonomisk otrygghet, fortsatt kriminalitet eller beroendet av SD.

Om nästan alla Tidöväljare fortfarande är nöjda, varifrån kommer då regeringens stora opinionsunderskott och Liberalernas sammanbrott?

Citat:

Citera
2026-07-24, 03:37
Medlem
ExtremaMittens avatar
Det där är mer din grupptillhörighet än analys. Att Tidö fick mandat för migration och kriminalitet betyder inte att samma väljarkoalition automatiskt består fyra år senare. Väljare utvärderar resultat, ekonomi, regeringsduglighet och nya sakfrågor – och kan byta parti, block eller stanna hemma.

I Novus julimätning 2026 får Tidöpartierna tillsammans 45,6 procent mot oppositionens 53,4. Liberalerna ligger på 1,8 procent. SCB:s majmätning visade också att samtliga Tidöpartier tappat sedan valet 2022 och att oppositionen var klart större. Det är svårt att förena med föreställningen att 2022 års mandat fortfarande ligger orört.

Att avfärda invändningar som en ”Lööfsk surrealistisk världsbild” är bara ett sätt att slippa förklara opinionsläget. Centerpartiets eventuella brister förändrar inte Tidöpartiernas problem.

Om väljarna främst ville ha Tidöpolitiken, reformerna till stor del har genomförts och resultatet uppskattas – varför ligger regeringsunderlaget då nästan åtta procentenheter efter?

Och vad gör M och SD efter förlusten om några veckor?

Citat:
Exakt så är det.

Tidöregeringen fick mandat för brottsligheten och invandringen framförallt.

Får intrycket av att Centerpartiet sitter här i forumet och försöker desperat få någon att dela sin Lööfska surrealistiska världsbild.
Citera
2026-07-24, 03:41
Medlem
ExtremaMittens avatar
Ja, flera svenska problem är strukturella och har byggts upp under många regeringar. Men din slutsats blir nog ändå för bekväm. Att problemen är långsiktiga betyder ju inte att den sittande regeringen saknar ansvar för prioriteringar, genomförande och resultat.

Du staplar dessutom krig, AI, inflation, arbetskraftsinvandring, maktkoncentration, digitalisering och gröna investeringar utan att visa tydliga orsakskedjor. Det låter systemkritiskt men blir så analytiskt diffust. När nästan allt förklarar nästan allt blir ju ingen förklaring möjlig att pröva?

Påståendet att de rödgröna sannolikt skulle misslyckas lika mycket är också spekulation, inte analys. Olika regeringar kan faktiskt göra olika val om skatter, välfärd, investeringar, myndighetsstyrning och ansvar. Att alla partier har brister gör dem inte likvärdiga.

Den verkliga svagheten är din uppgivenhet, först sägs systemen vara felkonstruerade, sedan avfärdas demokratisk förändring som meningslös. Det gynnar främst dem som redan har makten.

Om partiernas beslut ändå saknar betydelse, varför lägger du då så stor vikt vid att just invandringspolitiken förändras? Antingen påverkar politiken samhället – eller så gör den det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Alla ni som kritiserar: Inget av den nuvarande situationen har specifikt att göra med Tidö till stor del. Trots att jag är emot skiten.

Det har att göra med import av arbetskraft, eviga krig utan slutdestinationer eller planer som man bara utkämpar för sakens skull som leder till inflation och resursbrist, avsaknandet av tjänstemanna-ansvar, evig makt och pengarkoncentration som späder på ojämlikheten och därmed försvagar konsumtionen och konjukturen, en mängd olika faktorer däribland ovan men även AI som ökar på arbetslöshet, mm.

Visst, på detaljplan kan man kritisera dem, men jag orkar inte, trots att jag är vänster (om än något konservativ) och ser igenom deras skitsnack. Tvivlar starkt på att de Rödgröna hade kunnat göra bättre.

Man rensar inte i slöseriet ens, katastrofala gröna investeringar fortsätter, misslyckade digitaliseringar och dyra statliga och kommunala projekt avlöser varandra.

Allt detta är systemproblem och har inget att göra med våra fjuttiga skitpartier av vilka inga vill ta tag i något förutom möjligen invandringen nu som får bära skulden för allt annat.

Inget kommer att hända med dem. De avlöser varandra vart fjärde år, byter ut lite folk, mm. Något nytt parti lär inte slå igenom stort till och med nästnästval och förmodligen "Misslyckas" de rödgröna precis lika illa nästkommande 4:a år som Tidö gjort under dessa.
Citera
2026-07-24, 07:37
Medlem
Citat:
Om nästan alla Tidöväljare fortfarande är nöjda, varifrån kommer då regeringens stora opinionsunderskott och Liberalernas sammanbrott?

Jag kan tänka mig två möjliga förklaringar.

1. Opinionsinstituten frågar fel personer eftersom de endas frågar 2000, eller åtminstone inte ett tillräckligt representativt urval av Tidöväljare. Jag röstade själv på ett Tidöparti 2022 och tänker göra det igen 2026, men jag har aldrig blivit tillfrågad i någon sådan undersökning.

2. Vissa väljare kanske röstade på Tidö 2022 utan att fullt ut förstå vilken politisk förändring det skulle innebära. Sverige är trots allt ett land där frågor som stramare invandring, skärpta straff, lägre skattetryck, negativ nettoinvandring, fler utvisningar, återvandring och tjänstemannaansvar knappt hade diskuterats öppet på många decennier.

Citat:
Att regeringen har genomfört reformer är inte samma sak som att väljarna är nöjda med resultaten. Skattesänkningar kan uppskattas samtidigt som väljare ogillar vårdköer

Fel. Vårdköerna har minskat rejält under Tidö. Källa: https://regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/fortsatt-minskning-av-vardkoerna/

Citat:

Centerpartiet går mot sin bästa period tack vare de nya småpartierna Ambition Sverige, ÖP, AfS och MED. Nästan 30 000 bortkastade röster som i praktiken hjälper Centerpartiet att bygga en regeringskoalition med V, MP och S.
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-24 kl. 07:43.
Citera
2026-07-24, 10:25
Medlem
ExtremaMittens avatar
Tack, men att du själv inte blivit tillfrågad säger inget om mätningarnas kvalitet. Representativa undersökningar kräver inte att varje väljare deltar. När flera institut och SCB samtidigt visar tapp för Tidö är ”fel personer” en svag förklaring.

Din andra förklaring medger däremot att väljare kan ha lämnat Tidö efter att ha sett politikens innehåll och resultat. Att beskriva dem som okunniga är bekvämt för dig men inte särskilt respektfullt.

Vissa vårdköer har minskat, men ett regeringspressmeddelande visar nog inte att vårdproblemen generellt är lösta. Och röster på småpartier hjälper inte automatiskt Centerpartiet, de skadar ju främst det block som förlorar dem. Men det är det du menar indirekt.

Vad skulle du acceptera som ett verkligt väljarunderkännande av Tidö, om både opinionsmätningar och avhopp alltid kan förklaras bort?

Valet är snart. M och SD har allt en hel del att fundera på internt efter 13 september…

Citat:
Jag kan tänka mig två möjliga förklaringar.

1. Opinionsinstituten frågar fel personer eftersom de endas frågar 2000, eller åtminstone inte ett tillräckligt representativt urval av Tidöväljare. Jag röstade själv på ett Tidöparti 2022 och tänker göra det igen 2026, men jag har aldrig blivit tillfrågad i någon sådan undersökning.

2. Vissa väljare kanske röstade på Tidö 2022 utan att fullt ut förstå vilken politisk förändring det skulle innebära. Sverige är trots allt ett land där frågor som stramare invandring, skärpta straff, lägre skattetryck, negativ nettoinvandring, fler utvisningar, återvandring och tjänstemannaansvar knappt hade diskuterats öppet på många decennier.

Fel. Vårdköerna har minskat rejält under Tidö. Källa: https://regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/fortsatt-minskning-av-vardkoerna/

Centerpartiet går mot sin bästa period tack vare de nya småpartierna Ambition Sverige, ÖP, AfS och MED. Nästan 30 000 bortkastade röster som i praktiken hjälper Centerpartiet att bygga en regeringskoalition med V, MP och S.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in