2026-07-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMW-BMX
Tror du att Nolan läst en översättning, läst en bok och sedan gjort en superdyr film? Du tror inte han har gjort mer resarch än så? Du tror inte att fler människor är med i manusarbetet utan att en film görs av en människa?

Jag blir nyfiken på vad du gillar för film. Ge mig en rekommendation på en film du gillar och varför och jag ska se den

Självklart har du rätt i att han har hämtat in många intryck från olika håll. Jag har ju inte sett The Odyssey och tänker inte se den, i vart fall inte betala för den. För att hålla inlägget on-topic, men utan att du frågat om det, kan jag nämna att i en kanal från Cambridge University ledd av en professor där i grekiska i samtal med en kvinnlig forskare från Oxford och en manlig (ja, eller alltså en sån där Gen Z-manpojke) från Yale visar den kvinnliga forskaren från Oxford ha samma negativa synpunkter som jag trots att jag inte sett filmen. Yale-"experten" gör dock bort sig totalt, Oxford-kvinnan är initialt artig mot honom först men vare sig hon eller Cambridge-professorn orkar sedan lyssna på hans svammel på slutet. https://www.youtube.com/watch?v=gSZ4Reb5pio

Ok, här är en rekommendation på en film jag gillar och varför, och som motvikt till Nolans: Det finns många men eftersom du i ett inlägg gillat en skräckfilmstrailer och eftersom Sam Neill (1947-13 juli 2026) just gick bort och jag vill hylla honom lite, men också Isabelle Adjani och regissören Andrzei Zulawski så tar jag skräckfilmen Possession (1981). Om man ser trailern eller klipp ur den så kan man antagligen tro att den är pretentiös, men den försöker inte vara "djup", Zulawski gjorde den i samband med krisen efter sin egen skilsmässa och det är meningen att man ska uppleva och känna, inte tolka den. Tvärtom så driver han med tolkningar i den. Huvudpersonen Sam Neill är en agent som kommer tillbaka från ett uppdrag och får intrycket att hans fru är otrogen och börjar undersöka detta. Om du ser den får du verkliga miljöer i Västberlin, svart humor, en mardrömslik handling och bra skådespelare. https://www.imdb.com/title/tt0082933/

Här är hela Possession om du vill se den: https://www.youtube.com/watch?v=F2SWO11nE8s

Detta är alltså en film som finns kvar i folks minne och ses igen 45 år efter att den gjordes, och som "bara" har 7.2 på Imdb medan Nolans Interstellar har 8.7, trots att den är värd 4 eller så, och hans The Prestige har 8.5 trots att den också är värd kanske 3. The Odyssey har 8.5 och det säger sig självt att den inte är värd det. Nolans filmer kommer nog vara bortglömda efter 45 år, precis som exempelvs Tarantinos.
Senast redigerad av Lamento 2026-07-23 kl. 15:47.
Citera
2026-07-23, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Källa på ditt verklighetsfrånvända påstående tack.

Har du missat alla videos och bilder som sprids på sociala medier av halvtomma salar som skall vara fullbokade? Räcker inte det som bevis? Eller är det AI?

Ja, en anledning är ju definitivt att folk köpte biljetter långt i förväg, upp till ett år i förväg i vissa fall och sedan ångrat sig när castingen blev helt känd och började spridas och struntade helt enkelt i att gå dit. Därav halvtomma salar.

Så när folk skriver här att filmen är en succe så är det ren fantasi. Detta är nog första gången det händer för Nolan, att folk bojkottar i stora massor. Hans nästa film kommer definitivt Inte bli slutsåld långt i förväg. Allt har sitt pris, och Nolan biter på det sura äpplet nu.
Senast redigerad av golarskjutare 2026-07-23 kl. 15:55.
Citera
2026-07-23, 15:55
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Svenskt vikingaskepp användes i The Odyssey - nu kräver föreningen 60 000 kronor för skador

https://www.gamereactor.se/svenskt-vikingaskepp-anvandes-i-the-odyssey-nu-kraver-foreningen-60-000-kronor-for-skador-1864243/

60 tusen borde de kunna hosta upp kan man tycka.
Citera
2026-07-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
https://www.gamereactor.se/svenskt-vikingaskepp-anvandes-i-the-odyssey-nu-kraver-foreningen-60-000-kronor-for-skador-1864243/

60 tusen borde de kunna hosta upp kan man tycka.

Kassan är nog slut. Mycket som tyder på det. Gick för hårt in att köpa egna biobiljetter och betala allt och alla för att pusha filmen. För att inte tala om alla betalda recensioner samt vem vet vad det kostar att betala exempelvis rottentomatoes för att radera recensioner, och andra sidor.

Samlar ju på sig till slut.
Citera
2026-07-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Har du missat alla videos och bilder som sprids på sociala medier av halvtomma salar som skall vara fullbokade? Räcker inte det som bevis? Eller är det AI?

Ja, en anledning är ju definitivt att folk köpte biljetter långt i förväg, upp till ett år i förväg i vissa fall och sedan ångrat sig när castingen blev helt känd och började spridas och struntade helt enkelt i att gå dit. Därav halvtomma salar.

Så när folk skriver här att filmen är en succe så är det ren fantasi. Detta är nog första gången det händer för Nolan, att folk bojkottar i stora massor. Hans nästa film kommer definitivt Inte bli slutsåld långt i förväg. Allt har sitt pris, och Nolan biter på det sura äpplet nu.

Är nog ingen bojkott handlar nog mest om ett minskat intresse att gå på bio. Vet själv inte vad skulle få mig att gå på bio igen
Citera
2026-07-23, 16:04
Medlem
Citat:

Odyssey behöver ingen block- booking. Alla vet det utom snöflingor som du.
Citera
2026-07-23, 16:06
Medlem
En klart sevärd film, framförallt om man gillar det Nolanska: episka set pieces, storslaget foto, pampig (och hög) musik och fantastiskt berättar tekniskt. Nolan är fantastisk på att berätta en historia på nästan 3 timmar utan att det blir långdraget eller segt, tvärtom skruvas allt upp i slutet och det var längesen jag kände den typen av spänning i en Nolan film.

En film som hamnar i hans övre skikt utan problem och det är en trevlig överraskning efter att varken Dunkirk eller Tenet lämnade några riktiga avtryck hos mig.

- Jag plussar för att det är kul att se hur Nolan utvecklat sig. Dels kring actionscenerna som numera känns riktigt bra, och som var en svaghet hos honom tidigare, och dels att det förekommer vissa skräckinfluerade scener i filmen. Det märks att han flirtar med den genren lite och frågan är väl inte om utan när han gör en skräckfilm.

- litet minus med filmen tycker jag är att den inte riktigt känns "Nolansk originell" där det alltid finns något extra utöver själva filmen (twisten i Prestige, omvända berättandet i Memento, leken med tid i Interstellar och Tenet etc), utan att han verkar mer bara vilja berätta Odysseen snudd på bokstavligt så som den är skriven utan att själv göra det originellt.

Och ja, även mina algoritmer hade inför bion lett in mig på vissa som klagade på woke/trans etc.

Till er som är oroliga: det lilla "woke" som finns är att det är:
1. Flera olika etniciter med i filmen. Jag har inga problem med det, tvärtom känns det faktiskt rätt rimligt med tanke på att det här eposet utspelade sig för tusentals år sedan i en del av världen där människor med just olika etniciter existerar. Jag ser inget konstigt i att det skulle finnas en brun eller svart person i en arme från den här tiden.
Och om man ändå har såna invändningar så kan man trösta sig med att filmens huvudrollsinnehavare är kanske den personen som avviker mest från hur en person "normalt sett" såg ut i den här regionen. Så tycker man att bruna eller svarta eller dylikt är woke så bör man även tycka att Damons eller Hollands inkludering även det är woke.

2. Helena av Troja är svart. Kontroversiellt? Möjligen. Men. Hon är inte med i mer än sammantaget 2 minuter och har kanske 10-15 replikskiften. En biroll på sin höjd. Har noll inverkan på filmen.

3. Elliot Page är transa. Inget jag visste om innan, men känner igen henne från Inception så jag antar att det är därifrån Nolan valt henne. Även den här karaktären har begränsat inflytande och tid i rutan. Man får helt enkelt anstränga sig om man vill att den här skådisen ska förstöra filmen

Det finns absolut inget underliggande moralpredikan om varesig hudfärg eller transvestit eller att någon hjälte skulle vara på annat sätt avvikande från normen.

Alltså, kritiken om woke och dylikt känns aningen uppblåst. Det går utmärkt att njuta av filmen utan att bekymra sig över att få någon moralpredikan skriven på näsan.
Senast redigerad av mushymushy 2026-07-23 kl. 16:09.
Citera
2026-07-23, 16:07
Medlem
Citat:
Källa på ditt verklighetsfrånvända påstående tack.

sunt förnuft, behövs inte källa.
Citera
2026-07-23, 16:08
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Kassan är nog slut. Mycket som tyder på det. Gick för hårt in att köpa egna biobiljetter och betala allt och alla för att pusha filmen. För att inte tala om alla betalda recensioner samt vem vet vad det kostar att betala exempelvis rottentomatoes för att radera recensioner, och andra sidor.

Samlar ju på sig till slut.

"Christopher Nolans storfilm "The Odyssey" (där Matt Damon spelar huvudrollen) har spelat in över 264 miljoner dollar (motsvarande cirka 2,55 miljarder kronor) globalt under sin öppningshelg. Av denna summa har filmen dragit in drygt 16 miljoner kronor bara i Sverige."

Återigen 60k borde kunna skrapa fram till stackarna som lånade ut sin vikingabåt.
Citera
2026-07-23, 16:09
Medlem
Citat:
Odyssey behöver ingen block- booking. Alla vet det utom snöflingor som du.

Du har inte ens råd att gå på bio, så du har inte kollat den. Men ändå så kommer du med dom mest uttorkade argument som förts dom senaste 10 åren.

Varför är du så inbiten på att skydda denna film?
Citera
2026-07-23, 16:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är uppenbart att du har en annan smak än kapitalismen (Marknaden). Det är OK men det visar att du inte ska producera filmer. Ingen kommer vilja investera i dem. Den här filmen kommer troligen tjäna in mer än 1,1 miljarder dollar. Den sammanlagda kostnaden för break-even enligt Forbes ligger på 625-750 milj dollar. Det är groteskt. En sak jag ska inte satsa på är film det är vansinnigt vilka summor som behövs. Tänk om det blir en flopp.

Jag tyckte Dunkirk och Oppenheimer var OK. Jag är ingen Batman-fan. Dvs gillar inte någon av filmerna.

Filmen är skitkass enligt ett stort antal experter som The Critical Drinker.

Jag skulle bli förvånad om filmen ens når break even. För det krävs det intäkter på över 800 miljoner dollar.
Citera
2026-07-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Filmen är skitkass enligt ett stort antal experter som The Critical Drinker.

Jag skulle bli förvånad om filmen ens når break even. För det krävs det intäkter på över 800 miljoner dollar.

En vecka in är den redan halvvägs till break even.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in