2026-07-23, 12:28
Avslutad
Argumenten för alla tre trådar är nästan identiska. Första försöket att samla dem och diskutera på bred front misslyckas då jag aktivt bryter mot 0.06 (guilty as charged!) dock i välmening för att diskutera ett bredare problem utan att för den delen be om att över en månad gamla trådar öppnas.

Ref: (FB) Sluta lås mina trådar era fjollor. (Och andras mer flummiga trådar).

Andra försöket att göra om tråden trots kontakt med modsen i fråga och denna gång inom ramen för 0.06. Försöker förklara att det är irrationellt att skapa 3 skilda trådar. Får detta som svar:

Tråd 1.
(FB) Flashback, boomer-komformistens nya häng?

PM Diskussion:

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet

Kommer du ge svar på det senaste PM:et gällande varför den ursprungliga tråden i sig stängdes eller väljer du att ignorera det?

Tack på förhand.

Jag har gett dig de svar jag har att ge. (MIN EDIT: Någonstans i vår diskussion är svaret att samlingstråd redan finns. Övrig del av vår diskussion behandlar något helt annat och tas därför ej med, Maviel kan lägga till den om hon vill.)

MVH

Maviel

Kritik:
Den är utformad med en öppen frågeställning och ett lättsamt innehåll och avslappnad stil för att mana på fria tankeströmningar och högt i tak. Folk är allt mer krystade och svaren är allt mer bittra och besserwissiga. Om folk känner att de skriver i en mindre seriös tråd så blir också deras framförhållning mot varandra softare.

Även om de inte helt faller inom reglerna eller inte håller "måttet" så kommer diskussionen däri att skapa ett mer gediget innehåll som folk uppskattar och som en gång i tiden dominerade forumets stil än den typ av Facebook-krönikor som dominerar skiten nu.

(FB) Flashback, boomer-komformistens nya häng? - "Konformisternas högborg?" - Ja samlingstråden finns men denna avsmalar problemet till konformism. Som just problematiseras även här. Smalt regelverk som tvingar folk in i en mall.

___
Senast redigerad av Finmalet 2026-07-23 kl. 12:40.
2026-07-23, 13:11
Moderator
Maviels avatar
Jag anser inte att TS tillför en tillräcklig unik vinkling för att motivera en egen tråd. Tråden användes i övrigt inte direkt för att diskutera trådstarten i sig utan för att beklaga sig över egna refuserade trådar, samt kommentar av moderatorsåtgärder x flera. Därför korgades tråden. Hade sammanfogningsfunktionen funnits hade det varit en möjlighet att infoga tråden i denna.

Det finns mer PM konversation, TS har hållt låda under en tid nu i min PM box. Jag anser dock inte att dessa PM tillför något så klistrar inte in dem i tråden.

Följer denna tråd om någon mer input önskas av mig.
2026-07-23, 13:23
Avslutad
Citat:
Jag anser inte att TS tillför en tillräcklig unik vinkling för att motivera en egen tråd. Tråden användes i övrigt inte direkt för att diskutera trådstarten i sig utan för att beklaga sig över egna refuserade trådar, samt kommentar av moderatorsåtgärder x flera. Därför korgades tråden. Hade sammanfogningsfunktionen funnits hade det varit en möjlighet att infoga tråden i denna.

Det finns mer PM konversation, TS har hållt låda under en tid nu i min PM box. Jag anser dock inte att dessa PM tillför något så klistrar inte in dem i tråden.

Följer denna tråd om någon mer input önskas av mig.

Tråden användes absolut inte därför utan inlägget kom som ett svar till någon annans inlägg där det var relevant i precis det sätt som du fortfarande vägrar reflektera över. Det är fegt och maktfullkomligt av dig att vägra ge en anledning på din snäva tolkning av 0.06 som bara förstör för medlemmarnas förmåga att diskutera policy och riktning. Dessutom drar du tråden till OT nu själv. Du kunde ha varnat mig in i en avstängning om det här hade fortsatt så som du beter dig men trådens värde är ändå separat. Fegt och fult beteende.

OnT: Ska verkligen varje trend i forumet under 20 år tid tryckas in i en evig samlingstråd år efter år där ingen tar något ansvar och där någon samlad bedömning och avslut aldrig kommer på tal då hela trådens natur är en evighetstråd?

Är det så vi får bukt på en döende identitet, kultur och gemenskap för att inte tala om en minskning av mängden inlägg överlag och återkommande kritik? En evighetstråd?
2026-07-23, 13:40
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Tråden användes absolut inte därför utan inlägget kom som ett svar till någon annans inlägg där det var relevant i precis det sätt som du fortfarande vägrar reflektera över. Det är fegt och maktfullkomligt av dig att vägra ge en anledning på din snäva tolkning av 0.06 som bara förstör för medlemmarnas förmåga att diskutera policy och riktning. Dessutom drar du tråden till OT nu själv. Du kunde ha varnat mig in i en avstängning om det här hade fortsatt så som du beter dig men trådens värde är ändå separat. Fegt och fult beteende.

OnT: Ska verkligen varje trend i forumet under 20 år tid tryckas in i en evig samlingstråd år efter år där ingen tar något ansvar och där någon samlad bedömning och avslut aldrig kommer på tal då hela trådens natur är en evighetstråd?

Är det så vi får bukt på en döende identitet, kultur och gemenskap för att inte tala om en minskning av mängden inlägg överlag och återkommande kritik? En evighetstråd?

Det är ju en icke fråga då vi sedan en längre tid inte kan sammanfoga trådar.
2026-07-23, 13:43
Avslutad
Citat:
Det är ju en icke fråga då vi sedan en längre tid inte kan sammanfoga trådar.

Men poängen är ju att trådens existens i form av en evighetstråd och din iver att skicka folk/trådar som reflekterar över specifika trender kring Flashback dit så fort de väger "Flashback då" vs "Flashback nu" gör att det aldrig blir en slutsats, vi kommer aldrig till ett avslut och ingen förändring sker.

Den tråd som borde stängas är den om något. Evighetsformen gör att diskussionen är så ihåligt improduktiv och spretig. Eller tycker du att man agerat på något över trådens mångåriga existens och förödande siffror?
2026-07-23, 13:52
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Men poängen är ju att trådens existens i form av en evighetstråd och din iver att skicka folk/trådar som reflekterar över specifika trender kring Flashback dit så fort de väger "Flashback då" vs "Flashback nu" gör att det aldrig blir en slutsats, vi kommer aldrig till ett avslut och ingen förändring sker.

Den tråd som borde stängas är den om något. Evighetsformen gör att diskussionen är så ihåligt improduktiv och spretig. Eller tycker du att man agerat på något över trådens mångåriga existens och förödande siffror?

Det handlar ju om "det var bättre förr". Men även förr tyckte man det var bättre förr.

Det blir ju heller aldrig någon slutsats och något avslut då forumet är ständigt och pågående.
2026-07-23, 14:01
Avslutad
Citat:
Det handlar ju om "det var bättre förr". Men även förr tyckte man det var bättre förr.

Det blir ju heller aldrig någon slutsats och något avslut då forumet är ständigt och pågående.

Det kanske *var* bättre för.

Sen går det återigen på grund av trådens natur och forumets begränsade tekniska kapacitet inte att mäta hur den där omröstningen rört sig genom åren vilket gör den ännu mer meta och än mer värdelös som något som skulle kunna få ett produktivt avslut.

Ett fint inlägg som kunde lett till något om det var sin egen tråd, samlad med liknande inlägg inom ramen för "det fallande taket på Flashback över tid" exempelvis som avgränsning.
(FB) Vad har hänt med flashback? (Sammanfogad)

Istället är det bortglömt, på slutet av en sida. En medlems sista försök innan den stängde ner kontot. Liknande reflektioner ges av en medlem 2 sidor upp som också den inte leder någonstans.

I mitt fall var avgränsningen konformismen som breder ut sig och huruvida det var Flashbacks förändring (er mods, oss medlemmar, admin, åldern etc) som föranledde den eller om det var Sveriges förändring.

Det är tillräckligt för sin egen topic, speciellt om evighetstråden som inte ger något inte fanns eller stängdes ner. Avramade trådar *kanske* hade gett något Men jag får erkänna, egentligen är det här bara en dans som inte leder någonstans. Oavsett form.

För visst är forumet i en konstant förändring, men bara åt ett allt stelare håll. Det är synd då det är bland det sista vi har i Sverige som är någorlunda publikt *och* fortfarande fritt. Men stelt är det.

Den tråden du pekar åt har inte kunnat ändra den riktningen sedan den började när det vet bara Gud om hans finns. Det är så stelt inte bara i en allt stelare moderering, skrivstil, humortolerans etc men även i själva utvecklingen som stått still i tiden. Stelheten är förändringen, tills det till slut slutar röra på sig helt.
Senast redigerad av Finmalet 2026-07-23 kl. 14:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in