2026-07-17, 23:42
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApHank
Nej det gör det inte. Jösses!

Vad är det för pre-pubertala pojkar här i tråden egentligen!? ”Man kan fixa egna stämplar.. daah dahh!”

Nej det kan man inte.

Ehh, hur tror du stämplar tillverkas? Bara fixa designen och beställa från Kina.
Citera
2026-07-18, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Ehh, hur tror du stämplar tillverkas? Bara fixa designen och beställa från Kina.
Men ditt slan. ”Stämplar” har varit digitala sen åtminstone 10 år tillbaka.

Det finns inte längre nån stämpelbok som stämplas utan allt är digitalt, och det sker endast när du servar på auktoriserade ställen som har behörighet att utfärda dessa.

Så mycket visste du alltså. Goddag yxskaft.
Citera
2026-07-18, 00:09
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Men ditt slan. ”Stämplar” har varit digitala sen åtminstone 10 år tillbaka.

Det finns inte längre nån stämpelbok som stämplas utan allt är digitalt, och det sker endast när du servar på auktoriserade ställen som har behörighet att utfärda dessa.

Så mycket visste du alltså. Goddag yxskaft.

Om du menar digital servicebok får du fan skriva det ditt jävla slan.

Så nya bilar sysslar jag inte med och tänker aldrig göra heller. När jag kollade på en Merca fick jag till svar att endast ägaren fick ta del av den digitala servicehistoriken så hur ska jag som köpare då veta vad som är sant eller ej? Då fick det vara nog och jag köpte en äldre bil.
Citera
2026-07-18, 13:49
Medlem
Facades avatar
Citat:
Låter ju fullständigt idiotiskt?

Alla vet att man måste ha stämplarna i serviceboken när bilarna är nya. Du tappar ju sjukt mycket i värde annars.

Bilfirmor brukar rynka på näsan direkt om inte komplett s-historik finns. Har du sålt nån nyare bil nångång ens? Du låter lite naiv som påstår att ”det går bra att serva själv”?

Vi har olika syn på idiotiskt.
Jag köper mina bilar för att använda dom, inte för ett fiktivt andrahandsvärde
Jag skiter i vad folk tycker för jag vet vad jag gör och vad jag gjort och inte vad som är betalat för att utföras. Jag vet precis vad som är använt och varför och kan svara på allt om någon kunnig vill fråga medans du kan visa en dyr stämpel.
Citera
2026-07-19, 11:29
Medlem
Citat:
Intressant. Så elbilar har inga ”normala” servicar alltså. Inte ens några regelbundna kontroller man måste göra för att garantier ska gälla?

Priset var ju högst normalt också.

Är enbart Tesla som inte har det kravet vad jag vet. Alla andra märken har motsvarande serviceintervaller på elbilar som för bensin/dieselbilar
Citera
2026-07-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vi har olika syn på idiotiskt.
Jag köper mina bilar för att använda dom, inte för ett fiktivt andrahandsvärde
Jag skiter i vad folk tycker för jag vet vad jag gör och vad jag gjort och inte vad som är betalat för att utföras. Jag vet precis vad som är använt och varför och kan svara på allt om någon kunnig vill fråga medans du kan visa en dyr stämpel.

Precis. Andrahandsvärdet är inget jag funderar på ens när jag köper bil eller använder den.

Gör hellre service själv så jag vet vad som är gjort och inte.

Undantag är elbilen då jag vill behålla batterigaranti i 8 år, men det är i praktiken en bluff, då det inte görs någon service på batteriet ändå
Citera
2026-07-19, 17:05
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Precis. Andrahandsvärdet är inget jag funderar på ens när jag köper bil eller använder den.

Gör hellre service själv så jag vet vad som är gjort och inte.

Undantag är elbilen då jag vill behålla batterigaranti i 8 år, men det är i praktiken en bluff, då det inte görs någon service på batteriet ändå

Jag förstår logiken med batterigarantin och hade nog gjort densamma om jag haft elbil.
Citera
2026-07-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag förstår logiken med batterigarantin och hade nog gjort densamma om jag haft elbil.
Det gäller inte enbart rena elbilar utan även hybrider. Du finns särskilda garantier som gäller den elektriska drivlinan och vill du att den ska gälla så måste du serva lydigt enligt konstens alla regler.
Citera
2026-07-20, 16:26
Medlem
Facades avatar
Citat:
Det gäller inte enbart rena elbilar utan även hybrider. Du finns särskilda garantier som gäller den elektriska drivlinan och vill du att den ska gälla så måste du serva lydigt enligt konstens alla regler.

Skönt att man hittills undvikit äga skrotet
Citera
2026-07-20, 19:09
Medlem
Noll, byter olja, filter, kylarvätska själv. Om jag måste serva bromsarna eller byta kamrem så lämnar jag in dock.
Citera
2026-07-23, 12:43
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Noll, byter olja, filter, kylarvätska själv. Om jag måste serva bromsarna eller byta kamrem så lämnar jag in dock.

Ska kylarvätska bytas på en service?
Vad är det som gäller?
Citera
2026-07-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Ska kylarvätska bytas på en service?
Vad är det som gäller?

Kylarvätska ska du byta efter typ sådär 3-5 år. De flesta gör aldrig det och därmed är det många topplockspackningar som flyger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in