Citat:
Ursprungligen postat av
Gaul
År noll finns inte
Ur egen erfarenhet har jag uppmärksammat att någonstans runt 90-95 % verkar tro att det fanns ett år noll. Det är en del av ett större problem där folk inte inser att koncept inte alltid funnits. Konceptet noll fanns år noll, men det användes bara runt Indien. Året före år 1 efter Kristus är år 1 före Kristus. De flesta verkar ha uppfattningen att Jesus enligt Kristendomen föddes år 0, sedan år 1 var han 1 år gammal. Jesus föddes år 1 och år 2 så var han 1 år gammal. Jag tror detta fått fäste på grund av att de flesta inte kan föreställa sig hur det var innan noll fanns som matematiskt koncept.
Ingen trodde jorden var platt när Columbus ville segla västerut
De gamla grekerna visste att jorden var sfärisk och räknade ut hur stor den var. När Columbus ville segla västerut för att komma till Asien så fick han mycket riktigt först avslag, men avslaget berodde på att alla korrekt trodde att avståndet var för långt för honom att segla. Det dem hade missat var att det fanns land mellan Europa och Asien. Jag misstänker att detta missförstånd handlar om att man vill framhäva Columbus som en pionjär.
Vilka andra historiska felaktigheter som de flesta tror på finns det? Vad är anledningen att felaktigheten fått fäste?
Att något är falskt - eller lögn - blir ju en historieförfalskning när det gått en tid.
när jag granskar vilka föreställningar som folk har i allmänhet, är det så mycket som är falskt.
Nästan allt kan anses osannt. Förljugenheten består i att inte säga allt. Att medvetet dölja vissa delar - gör att man kan påskina en falsk bild, istället för hela sanna bilden.
Det räcker med att medvetet undanhålla en väsentlig bit - så blir det en stor lögn istället för upplysning.
Vanligaste lögnerna är propaganda och reklam. Båda går ut på att förvränga sanningen.
Det har medvetet gjorts attacker på sig själv, för att påstå det finns en motståndare som gjort attackerna - bara för att påverka massa människor att gå med i krig. Så kallade falskflaggade attacker.
Till ex. för att få med USA på sin sida, har varit en stor grej - den som lyckas med det kan i praktiken räkna med en betydligt större chans att vinna. Därför kan en allierad göra attack på USA, för att låtsas det är fienden som gjort attacken.
Det är så vanligt att man måste ta det i beräkningen vid varje 'operation', man läser om. Israel är särskilt aktiva inom detta området. Men det kan ske var som helst.
Vetenskapen kan ju låta som förtroendeingivande. Men många gånger köps någon "expert" för att ljuga.
Ett ex. När mobiltelefonerna eller mikrovågsugnarna visade sig ha farlig strålning, så fanns det plötsligt experter som garanterade dess ofarlighet. Likadant med atomkraftverk. De kan inte explodera sa man och folk trodde det ända tills de faktiskt exploderade.
Och när det skett någon sådan katastrof - görs allt för att dölja - Dvs ljuga om det.
För övrigt ljuger vetenskapen också - de påstår det ena eller det andra - som sedan efter tio år visade sig vara fel.
Jag frågade folk vem som startade andra världskriget. Alla svarade samma sak. (Tyskland Hitler). Och de flesta tror det fortfarande.
En gång bodde jag där Sveriges här förlorade mot danska hären. Jag hade inte hört om detta förut och när jag berättade - så trodde folk mig inte. En sa: Vad säger du? Har Sverige tillhört Danmark?
Dick Harryson sa i en intervju att det finns massor av historieförfalskning i Sverige. Till och med regentlängder hade förfalskats. (Historieprofessor)