Citat:
Ursprungligen postat av
Kanonen56
Inget av det besvarar den frågan som jag ställer. Du bekräftar egentligen bara min poäng igenom hela tråden. När ni flyttar instegsjobben utomlands för att sänka kostnaden blir det också färre vägar in på arbetsmarknaden för folk i Sverige.
Jag frågade vilket ansvar du anser att arbetsgivare har tillbaka mot det samhälle som de verkar i?
Hittills verkar svaret vara: "inga, så länge lagen följs och våra kostnader blir lägre".
Klart alla företag har ett ansvar och tar ett ansvar. Vi betalar all den skatt som vi ska enligt regelverken, följer exakt alla arbetsmiljölagar, vi anställer även i Sverige när vi hittar rätt resurser, vi deltar olika hjälp och stödåtgärder och hela den biten.
Men du verkar vilja ha någon utopi utifrån ditt perspektiv och det är skillnaden mellan ditt synsätt och verkligheten. Företag arbetar inte för att göra DIG nöjd, utan du är anställd som en resurs som ska kapitaliseras på det sätt arbetsgivaren anser att humankapitalet ska fördelas på bästa sätt för att hjälpa företaget att nå sina finansiella mål - återigen, ett företags existens finns bara för att skapa så mycket pengar som det bara går till ägarna.
Det kan givetvis ändå vara en win-win. Många av ett företags backoffice-funktioner som tex kundtjänst är förlagda utomlands som tex Barcelona eller Valencia och dit flyttar många unga svenskar och arbetar för de tycker det är kul att få livserfarenhet utomlands.
Din inställning verkar i stället vara mer som jag skrev till dig tidigare.
Citat:
Idag kommer tyvärr många bortskämda och lata resurser med helt fel inställning: "Berätta vad ni som företag kan bidra till mig när ni anställer mig till en fet lön."
Med den inställningen får du ingen anställning hos mig i alla fall. Jag tycker inte ett dugg synd om arbetslösa med en inställning som dig och satsar hellre mina resurser på personer som har god inställning oavsett var de bor i världen.