Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
...
Jag försöker inte "skapa acceptans" för kriget. Jag hyllar det. Jag hoppas på maximalt antal döda terrorister i Iran, Gaza, Libanon och annorstädes. Det går inte att resonera med religiösa barnamördande galningar i klänning och skägg - de måste dödas.
Också om jag tycker att det är rätt meningslöst att diskutera med dig så vill jag passa på att ge dig en eloge för ovanstående klara och rediga ställningstagande. De flesta pro-israeliska/pro-sionistiska debattörer har inte stake att säga rakt ut vad de känner och tycker.
Detta sagt så utgår jag från att du har mental kapacitet att förstå att eftersom din inställning är okej från din sida sett så är samma inställning rent principiellt lika okej för "andra sidan".
I den motsatta tappningen lyder din text såhär (jag fetade de ändrade orden för tydlighetens skull):
"
NN försöker inte "skapa acceptans" för kriget. NN hyllar det. NN hoppas på maximalt antal döda sionister/israeler i Gaza, Libanon, Syrien, östra Jerusalem, på Västbanken och annorstädes. Det går inte att resonera med religiösa barnamördande galningar i kippa - de måste dödas."
Det räcker alltså egentligen med en universell åsikt för att förklara konflikten mellan Israel och dess näromgivning, det enda man behöver göra är byta ut några ord.
- - -
Men eftersom tråden handlar om kriget mot Iran så är det fog att påpeka att Iran INTE har den inställningen till Israel och israeler. Visserligen motsatte sig Iran att Israel bildades 1948, men det var för att Iran ingick i den kommitté (UNSCOP) som skulle försöka komma fram till en fungerande uppdelning och ansåg att en enstatslösning skulle leda till våld och oroligheter. Detta till trots hade Iran och Israel nära kontakter efter 1948, fram till den islamska revolutionen 1979. Det finns helt enkelt inte samma kulturella/religiösa hat mot Israel, israeler och judar i Iran som det finns bland andra muslimer och araber.
Den första konflikten efter 1979 handlade dessutom om pengar. Israel var skyldig Iran över en miljard USD, men stiftade snabbt en lag som skyddade de israeliska bolagen från att betala skulden. Israel snodde helt enkelt pengarna. Sedan dess pågår en rättsprocess där Iran försöker få sina pengar tillbaka (det senaste utslaget kom för ungefär 10 år sedan i en europeisk/schweizisk domstol där Israel förlorade, men vägrar ändå att betala pengarna). En miljard USD hade en enorm betydelse för Iran efter revolutionen (som slog ekonomin mm. i spillror), och också om beslutet att sno pengarna i grunden var ekonomiskt motiverat av Israel så sågs det i Iran som en direkt fientlig handling.
Israel försökte sedan bättra på relationerna genom militär hjälp till Iran under kriget mot Irak (1980-1988) och sålde stora delar av de vapnen Iran inledningsvis behövde för att stoppa den irakiska attacken. Det mildrade inte Khomeinis officiella uttalanden om Israel och Palestina, men anses ha gjort att det var rätt lugnt "bakom kulisserna". Irans huvudsakliga konflikt är inte med Israel utan med USA och Khomeini var väldigt tydlig med att USA var "den Stora Satan" medan Israel var "den Lilla Satan".
När Khamenei fick makten år 2000 så ändrades Irans inställning till Israel, och Khamenei kallade Israel för en cancertumör som borde opereras bort från Mellanöstern. Det är en distinkt skillnad till Khomeinis förhållningssätt, som utgick från att Israel inte borde bildats. Några år senare blev det snäppet värre när Ahmadinejad blev president och kläckte ur sig att Israel borde sopas bort från kartan. Efter det har Irans förhållningssätt till nationen Israel mildrats samtidigt som "den sionistiska regimen" (i Israel) har blivit den officiella måltavlan. Så är det också nu under kriget (det löns att läsa officiella iranska uttalanden noggrannt).
Poängen?
Den grundläggande motsättningen mellan Iran och Israel har ingen egentlig religiös, kulturell eller nationell grund, den beror på att USA i decennier använt Israel för att projicera sin makt i Mellanöstern, med Iran som den huvudsakliga amerikanska "motståndaren" efter att ha "förlorat" landet 1979. Det är stormaktspolitik vs regionalpolitik, och i slutändan fråga om direkt och indirekt kontroll av områdets naturresurser (ursprungligen oljan, numera också annat, bl.a. jordartsmetaller och uran).
Att båda sidor i den semitiska konflikten kring Israel hatar varandra som pesten är förståeligt, men att känna samma besinningslösa hat mot iranier (som är perser, inte semiter som judar och araber) är litet utflippat. Eller ordentligt utflippat, faktiskt. Det gäller förstås inte bara dig, utan de flesta pro-sionistiska förespråkarna i tråden som glatt blandar ihop shia med sunni, araber med perser, som verkar tro att perserna har stora skägg, kroksablar och rider på kameler. Det är förstås bara bristande allmänbildning, men att grunda ett eget besinningslöst har på bristande allmänbildning är... tja, det är "lågt". Ur mänsklig, moralisk synvinkel. Och förstås otroligt korkat...
Over and out.