2026-07-23, 08:56
Medlem
Ser otroligt plastig ut (rustningar, kostymer osv) och helt fel skådespelare för rollerna.

Kommer garanterat att vara skräp!
Citera
2026-07-23, 09:02
Medlem
Har sett filmen. Ger den 4 av 5.

Ljudmixning och musik drar ner helhetsbetyget - tyvärr alldeles för skränigt och för mycket bas. Det är också lite märkligt hur ljudmattorna ligger väldigt tätt och kvävande över scenbyten, så att man inte får andrum riktigt. Ibland blir det som att man tittar på en resumé av en handling.

Att hela alt-högern och deras farbröder just nu skriver hyllmeter av gnäll och gråt över att några mörkhyade skådespelare blev castade till småroller är såklart bara patetiskt och löjeväckande, men något ska man ju ha att bli kränkt över i denna tid av lättkränkthet.
Citera
2026-07-23, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ja, Odysseus är högmodig från start. Han straffas från start av en anledning. Det är en del av verkets poäng. Snyltarna också, som du skriver. En youtuber som jag tar upp nedan har gjort en poäng där hon påstår att Nolan läst en sämre översättning. Utan att ha sett filmen så tror jag ju på youtuberns ord om att Odysseus säkert framställs som en skör man i filmen. Det är han inte i eposet. Han är blyg en gång när han är naken inför ett antal kvinnor, men det är allt. Han är nog snarare det som idag kallas toxisk. Ja, men låt honom då vara detta.

Ja, de tidigare tyngsta universiteten har urholkats av vänsterpolitiska agendor, som vi ju vet, Harvard i USA, både Oxford och Cambridge i England.

Jag anser nog inte att en filmatisering av ett litterärt verk kan vara bra utan att följa verket. Jag anser att en filmatisering kan undersöka vissa sidor av originalet genom att betona de sidorna, men jag tycker inte att den ska förändra originalet.

Jag har läst Ingvar Björkesons översättning. Nolan verkar däremot ha läst en dålig översättning om vi får tro en youtubern, som pekar på hur Nolan förvandlat Odysseus till något slags andravärldskriget-hjälte med PTSD.

En poäng hon gör, som kan verka som hårklyvning, men som likväl kan ha en poäng är när hon jämför med grekiska originalet angående ett par ord. Här tror jag henne eftersom jag litar på Björkeson. Youtubern talar om när Odysseus högmod syns efter hans besegrande av cyklopen. Hennes poäng är att Odysseus, som ju har lurat i cyklopen att han heter Ingen, inte kan låta bli att skrika till cyklopen att det minsann är han Odysseus, som har besegrat cyklopen. Här är detta i Björkesons översättning och youtuberns poäng är att ordet att Odysseus deklarerar/ropar detta visar hans hübris:
'Om någon dödlig mänska, kyklop, vill veta och frågar
hur det gick till den gång du blev så ömkligen bländad,
säg att Odyssevs, Laërtes son och Ithakas herre,
han som lagt städer i grus, var den som släckte ditt öga.'

Detta ropade jag, och jämrande svarade jätten:
Men i den översättning Nolan enligt youtubern har läst så skippas orden om att Odysseus ropade detta. Istället börjar den översättningen stycket med (kommer 10:03 in i videon):
'Cyclops! If any mortal asks you how
Your eye was mutilated and made blind,
Say that Odysseus, the city-sacker,
Laertes’ son, who lives in Ithaca,
Destroyed your sight.'

He groaned
https://www.youtube.com/watch?v=nkBj6j3fN4k
Därmed missas en del av Odysseus hübris. Så översättningar har absolut en viktig betydelse och det är därför jag har valt en kvalitetsöversättning när jag läste verket. Nolan tycks inte ha gjort det, om youtubern har rätt. Och fan vet om hans skådespelare ö.h.t. har läst verket.

Jag har inte sett just den filmen, jag uttalar mig om faktum som hör till den.

Men nu när du skriver detta så funderar jag på vilka av Nolans filmer jag har sett. Jag inser att jag tyvärr har slösat min tid genom att se ett antal av dem och att de alla var skit.

Nolans The Dark Knight var ju skit, med en överspelande parodisk Joker som slickar sig på läpparna och överspelar på det där Hollywood-sättet mer än vad Pacino och andra nånsin gjort, och Interstellar var ju parodiskt platt och dålig. Den försökte vara metafysisk, men det var ju rena hånet hur metafysiskt tom den var om man exempelvis jämför med 2001.

The Prestige var piss. Samma tomma skit.

Jag har sett fler av Nolans dåliga filmer, som alla känns som när man ätit för mycket grädde utan näring.

Tror du att Nolan läst en översättning, läst en bok och sedan gjort en superdyr film? Du tror inte han har gjort mer resarch än så? Du tror inte att fler människor är med i manusarbetet utan att en film görs av en människa?

Jag blir nyfiken på vad du gillar för film. Ge mig en rekommendation på en film du gillar och varför och jag ska se den
Citera
2026-07-23, 09:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Alltså.
Du har inte sett filmen, och väljer att lita på en youtuber som kör med click-bait för att få views och likes.
OK.
Dessutom så "Wanted" or "Declared" betyder inte "Ropade", det du citerar förminskar inte något.

Sedan vill jag bara säga att man måste göra genvägar när man gör en film, ingen hade sett filmen om den var 6 timmar lång och man tog med alla element som finns i berättelsen/na.
Vissa moment kommer att saknas, vissa uttalanden kommer att saknas.
Om man väljer att skippa "del 1, 2 och 3" så kanske uttalande X, Y och Z inte längre är relevanta - och såldeles kommer de att skippas och man måste då göra förändringar för att få handligen att sitta ihop.

Du behöver inte hålla med om det, men det är sådant en regissör måste besluta.

Han framstår absolut inte som en "PTSD stridshjälte" i filmen.
Nolan misslyckas med centrala delar av handlingen, exempelvis när de här hos cykloperna och efter att cyklopen ätit två av Odysseus män och cyklopen och Odysseus dricker vin och cyklopen frågar efter hans namn så kallar han sig ingen.
Efter att cyklopen supit ikull och Odysseus och hans män stuckit ut cyklopens öga och när hans skrik får de andra cykloperna att skynda till undsättning. De frågar honom vem det är som stuckit ut ögat och får till svar att ingen har gjort det.
När sedan de förföljs ned på stranden så ropar Odysseus ut sitt namn att det är han som stuckit ut cyklopens öga när de seglar iväg. Problemet är att cyklopen är son till havsguden Poseidon. Cyklopen ber Poseidon döda Odysseus eller försena hans hemkomst.
Odysseus högmod orsakar att de måste irra runt i Medelhavet.
Samma med gestaltning av miljöer, rustningar, båtar etc.
Citera
2026-07-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Exakt. Och det är därför alla är så negativa till det.
Därför att det är samma mönster i alla Hollywoodfilmer.
Hade det bara förekommit i enstaka filmer så hade ingen brytt sig.
Lite udda casting ibland kanske rent av kan vara positivt.
Men när det är ett obligatoriskt tvång överallt och alltid, då blir de flesta negativa till det.
Och det är ju helt uppenbarligen bossarna i Hollywood som ligger bakom fenomenet som är rasister och besatta av hudfärg. Inte alla de vanliga människor som tycker att det är trist att de håller på så.
Tydligen är inte 'alla' negativa.

Filmen är en jättesuccé. Marknaden har talat och detta är vad folket gillar.

Att snöflingor i ytterhögern gråter i frustration ändrar inte detta faktum.
Citera
2026-07-23, 10:21
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Tydligen är inte 'alla' negativa.

Filmen är en jättesuccé. Marknaden har talat och detta är vad folket gillar.

Att snöflingor i ytterhögern gråter i frustration ändrar inte detta faktum.

Nu är ju inte popularitet ett tecken på kvalitet.

Då hade Avatar filmerna varit 10/10 mästerverk.
Citera
2026-07-23, 10:38
Medlem
Det börjar poppa upp en hel del skriverier ang denna film. Hur dålig den är kontra liknande filmer.

Men främst att det verkar som att de själva köper upp biljetter för att få fullsatta salonger och ger sken av att det är ett stort tryck av att se filmen. Känns väl snarare som att folk inväntar Spindelmannen ?
Citera
2026-07-23, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nolan misslyckas med centrala delar av handlingen, exempelvis när de här hos cykloperna och efter att cyklopen ätit två av Odysseus män och cyklopen och Odysseus dricker vin och cyklopen frågar efter hans namn så kallar han sig ingen.
Efter att cyklopen supit ikull och Odysseus och hans män stuckit ut cyklopens öga och när hans skrik får de andra cykloperna att skynda till undsättning. De frågar honom vem det är som stuckit ut ögat och får till svar att ingen har gjort det.
När sedan de förföljs ned på stranden så ropar Odysseus ut sitt namn att det är han som stuckit ut cyklopens öga när de seglar iväg. Problemet är att cyklopen är son till havsguden Poseidon. Cyklopen ber Poseidon döda Odysseus eller försena hans hemkomst.
Odysseus högmod orsakar att de måste irra runt i Medelhavet.
Samma med gestaltning av miljöer, rustningar, båtar etc.

"Misslyckas"...
Alla filmskapare måste ju välja och gallra i materialet. Just passagen med "Ingen" är ju en aning farsartad, lite som en barnbok, och Nolan ville väl inte ha det tonfallet i sin film.
Ingen film har väl med 100% av källmaterialet - eller tror du "Troy" var mer trogen Homeros epos?

Antar att du inte har sett filmen, utan blivit instruerad av högerinfluerare i hur du ska tycka, för i filmen framgår det ju mycket tydligt att Odysseus drar på sig Poseidons vrede när han skjuter en sista pil mot Cyclopen som en slags hämnd. Till och med hans besättning ifrågasätter om det var nödvändigt. Efteråt skickar Poseidon en storm deras väg, och Odysseus får skulden.
Citera
2026-07-23, 10:48
Medlem
Pk-hysterin och den hysteriska reaktionen...

Ok, Hollywood har bockat av sin listor.
Svarta - check
HBTQ - chrck
Starka, självständiga kvinnor - check

Men frågan som infinner sig hos mig är om man får se lite schysta tuttar i filmen eller inte.

Hade tänkt att fråga om den grekiska representationen i filmen men antar att Eros satte käppar i hjulet.
Citera
2026-07-23, 10:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
"Misslyckas"...
Alla filmskapare måste ju välja och gallra i materialet. Just passagen med "Ingen" är ju en aning farsartad, lite som en barnbok, och Nolan ville väl inte ha det tonfallet i sin film.
Ingen film har väl med 100% av källmaterialet - eller tror du "Troy" var mer trogen Homeros epos?

Antar att du inte har sett filmen, utan blivit instruerad av högerinfluerare i hur du ska tycka, för i filmen framgår det ju mycket tydligt att Odysseus drar på sig Poseidons vrede när han skjuter en sista pil mot Cyclopen som en slags hämnd. Till och med hans besättning ifrågasätter om det var nödvändigt. Efteråt skickar Poseidon en storm deras väg, och Odysseus får skulden.
Så du gallrar bort det väsentliga? 🤡
Citera
2026-07-23, 10:59
Medlem
Vart ser ni filmen? 👀🕵🏿 🏴‍☠️
Skicka gärna pm om svaret inte passar här inne eller ni alla kanske sprang till biografen?
Citera
2026-07-23, 11:41
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggeh
Vart ser ni filmen? 👀🕵🏿 🏴‍☠️
Skicka gärna pm om svaret inte passar här inne eller ni alla kanske sprang till biografen?

Bio eller cam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in