2026-07-23, 06:44
Medlem
Explosioner utbröt på det ockuperade Krim: halvön attackerades återigen av drönare
Olga Hlushchenko — 23 juli, 04:14
"Natten till torsdagen den 23 juli hördes explosioner i städerna på det ockuperade Krim, och sociala nätverk rapporterade om en drönarattack."

Källa : "Krimvinden" , rysk skyddsling, ockupations"guvernör" i Sevastopol Mikhail Razvozhaev , andra Telegram-kanaler

"Detaljer : "Krimvinden" rapporterade om ett flertal explosioner i Feodosia, Jevpatoria och Sevastopol."
Mer arr läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/07/23/8045440/
Vi får vänta på Ukrainska Generalstabens rapport om vilka ryska militära mål som slagits ut på av ryssland ockuperat område.
Citera
2026-07-23, 06:45
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Nja, att attackera just Wildberries var lite av ett lågvattenmärke. Det är ett civilt företag med mer av dual use som säljer privata persedlar till ryska soldater och har utrustning som kan användas till FPV-drönare, men samma sak kan argumenteras om Biltema, Clas Ohlson och Kjell Company, men det gör inte företaget till ett direkt prime military target. 8 civila dog och flera dussintals skadades.

Gissningsvis attackerades lagret främst av kostnadseffektivitsskäl, då ett lager med mycket brännbart material är lättare att attackera och få förstört jämfört med en fabrik och lättare att hitta än en riktig militär depå där material för den ryska försvarsmakten lagras.

Att sedan hänvisa till den ryska försvarsmakten urskuldar inte de egna handlingarna. En fråga som har riktats till de ukrainska attackerna har varit varför primära militära försvarsproducenter inte har träffats har svaret varit att de är svårare att slå ut, inte ger någon större materiell skada och är lättare att återstarta. Därför blir "lätta" civila mål som raffinaderier och lagerlokaler måltavla. I förstnämnda fall är det ekonomiska värdet uppenbart, men i sistnämnda mer tveksamt.

Nu var det inte vad jag skrev eller svarade på.
Gick kanske lite hastigt där för dig. I bara farten…..?
Citera
2026-07-23, 06:46
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Man ser ingen attack. Kanske var det bara en överflygning vilket räcker för att skapa panik

Så kan det vara.
Citera
2026-07-23, 06:48
Medlem
Citat:
"Wildberries är Rysslands största e-handelsplattform. Plattformen säljer även många produkter med militär eller dubbel användning, och Ukraina har hävdat att delar av logistikkedjan stödjer den ryska krigsinsatsen. Däremot finns det inga offentligt verifierade bevis för att Wildberries är en av Rysslands största lagerhållare av militär materiel."

De ”små gröna män” som attackerade Ukraina 2014 var inte ryska heller?

Vilken civil användning ser du i Ryssland av tex optofiber på spole idag? Titta några sidor bakåt så ser du utdrag ur sortimentet. Du kan vara ganska säker på att Ukraina inte lägger resurser på att slå mot meningslösa civila mål då de måste prioritera det som faktiskt har effekt i sitt försvar mot rysk aggression.
Citera
2026-07-23, 06:49
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Jajemän, likt "man kastar inte in det bästa först" så har det ryska luftförsvaret "släppt igenom" drönare för att få "frivilliga" att ansluta sig till SMOn...kriget...nu när de är utan jobb och inkomster.

Du hann före pro-ryssarna som förutom "släppt igenom" skulle påtala det tokiga av Ukraina att attackera dessa lager och därigenom få fler ryssar att ansluta sig nu när de är barskrapade.

Allt går enligt plan överallt och hela tiden
Ja våra rysshoror kommer säkert att försöka spinna detta till att Ukraina gått i en listig fälla och lurats att bomba dessa logistikcentra
Citera
2026-07-23, 06:51
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yay
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1v3zz3q/a_russian_man_explains_the_burning_oil_refineries/

En man som vet
Man kan tro att han är en av våra egna rysshoror som kläckt den geniala iden!
Citera
2026-07-23, 06:54
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99

Vilken civil användning ser du i Ryssland av tex optofiber på spole idag? Titta några sidor bakåt så ser du utdrag ur sortimentet. Du kan vara ganska säker på att Ukraina inte lägger resurser på att slå mot meningslösa civila mål då de måste prioritera det som faktiskt har effekt i sitt försvar mot rysk aggression.

Citat:
"Wildberries är Rysslands största e-handelsplattform. Plattformen säljer även många produkter med militär eller dubbel användning, och Ukraina har hävdat att delar av logistikkedjan stödjer den ryska krigsinsatsen. Däremot finns det inga offentligt verifierade bevis för att Wildberries är en av Rysslands största lagerhållare av militär materiel."

Sedan läste jag att de är största försörjare av rysk frontlinje.
En tanke som jag hade kring detta, var att om det skickas saker till frontlinjen, köpt av enskilda soldater eller militären centralt. Vad innebär det?
Man nyttjar ett civilt företag, för att försörja sin armé.
På individnivå eller centralt styrt av militären.
Citera
2026-07-23, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99

Jag upprepar det jag skrev i tidigare inlägg, Ukraina attackerar inte direkta militära produktionscenter primärt av den enkla anledningen att de är stora, ligger ofta långt bort och ÄR svåra att slå ut, det räcker inte med en eller ett fåtal drönare eller en flamingo. För att förstöra dylika produktionsfaciliteter krävs ett dussintal bombflygplan eller liknande vilket Ukraina inte har. Vidare är de smärre skador en drönare gör på en fabrik lätta att reparera och attacken gör således inte någon större nytta i termer av kostnadseffektivitet, DÄRAV det ukrainska valet att slå mot "lätta", men värdefulla mål så som raffinaderier och lätta lagerlokaler med mycket brännbart material. Ja, sistnämnda attack har säkert effekt, både civilt och militärt, men 8 civila dog och flera dussintals skadade, därför är jag lite tveksam till denna typen av attacker. Att hitta de militära depåerna där utrustning lagras är svårare och riskablare samt svårare att träffa, därav förmodligen valet av Wildberries då de är lätta att finna, brandfängt och mycket material av dual use användning. Men, är det "rätt"?
Citera
2026-07-23, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Sedan läste jag att de är största försörjare av rysk frontlinje.
En tanke som jag hade kring detta, var att om det skickas saker till frontlinjen, köpt av enskilda soldater eller militären centralt. Vad innebär det?
Man nyttjar ett civilt företag, för att försörja sin armé.
På individnivå eller centralt styrt av militären.
Nu råder det olika uppgifter, inget bevisat, om huruvida Wildberries har direkta kontrakt eller försörjer soldater på individnivå. Men, om Wildberries är Rysslands "Amazon" så säljer de dual use och givet den kassa ryska försörjningen av sina egna soldater är det föga förvånande att ryska soldater för sina löner blir tvungna att införskaffa mer eller bättre material på egen hand. Under min värnplikt köpte jag ett fåtal egna saker som den svenska armen inte hade, vilket underlättade min tid, men att därifrån peka ut Kjell & Company eller Clas Ohlson som militärt mål, meh...

Det är helt enkelt lättare att slå ut Wildberries, industriparken ägs av Putins målvakt "Rodulgin" och effekten blir större än att leta efter varje enskilt militärt förråd i terrängen, men du dödar också vanliga civila i en lagerlokal. Jag förstår att Ukraina inte direkt bryr sig om det givet sitt trängda läge och värre civila attacker från Ryssland mot Ukraina, men det är en slippery slope
Citera
2026-07-23, 07:13
Medlem
Citat:
Nu ljuger du vidare "kamrat". På ryskt vis. Dubbelmening enligt manus. Finns det några offentligt verifierade bevis var Rysslands största lagerhållare av militärt materiel finns, att jämföra med?
Amatör! Börja sälja korv på Lidingö istället. Rysk korv. Kanske det går bättte.
Citera
2026-07-23, 07:13
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Nu råder det olika uppgifter, inget bevisat, om huruvida Wildberries har direkta kontrakt eller försörjer soldater på individnivå. Men, om Wildberries är Rysslands "Amazon" så säljer de dual use och givet den kassa ryska försörjningen av sina egna soldater är det föga förvånande att ryska soldater för sina löner blir tvungna att införskaffa mer eller bättre material på egen hand. Under min värnplikt köpte jag ett fåtal egna saker som den svenska armen inte hade, vilket underlättade min tid, men att därifrån peka ut Kjell & Company eller Clas Ohlson som militärt mål, meh...

Det är helt enkelt lättare att slå ut Wildberries, industriparken ägs av Putins målvakt "Rodulgin" och effekten blir större än att leta efter varje enskilt militärt förråd i terrängen, men du dödar också vanliga civila i en lagerlokal. Jag förstår att Ukraina inte direkt bryr sig om det givet sitt trängda läge och värre civila attacker från Ryssland mot Ukraina, men det är en slippery slope

Vi kan inte veta. Är det korta svaret.
Om Wildberries lager användes för att lagra eller distribuera materiel till de ryska väpnade styrkorna i en omfattning som gav ett konkret militärt bidrag kan det finnas ett argument för att det utgjorde ett militärt mål. Gör en utvärdering på det.

Men om lagret huvudsakligen var ett civilt logistikcenter där enskilda soldater, precis som värnpliktiga i många länder köper utrustning privat, handlade på eget initiativ blir den kopplingen betydligt svagare.
Men kopplingen försvinner inte helt.

Enbart civilt. Då är det fel.
Citera
2026-07-23, 07:14
Medlem
Citat:

Pro-Ryssarna hävdar ju att det är okej att bomba bostadshus eftersom "någon kanske skruvade ihop en fpv drönare i vardagsrummet" så då är Wildberries helt klart ett legitimt mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in