Citat:
Ursprungligen postat av
Vodkasomsnus
Sedan läste jag att de är största försörjare av rysk frontlinje.
En tanke som jag hade kring detta, var att om det skickas saker till frontlinjen, köpt av enskilda soldater eller militären centralt. Vad innebär det?
Man nyttjar ett civilt företag, för att försörja sin armé.
På individnivå eller centralt styrt av militären.
Nu råder det olika uppgifter, inget bevisat, om huruvida Wildberries har direkta kontrakt eller försörjer soldater på individnivå. Men, om Wildberries är Rysslands "Amazon" så säljer de dual use och givet den kassa ryska försörjningen av sina egna soldater är det föga förvånande att ryska soldater för sina löner blir tvungna att införskaffa mer eller bättre material på egen hand. Under min värnplikt köpte jag ett fåtal egna saker som den svenska armen inte hade, vilket underlättade min tid, men att därifrån peka ut Kjell & Company eller Clas Ohlson som militärt mål, meh...
Det är helt enkelt lättare att slå ut Wildberries, industriparken ägs av Putins målvakt "Rodulgin" och effekten blir större än att leta efter varje enskilt militärt förråd i terrängen, men du dödar också vanliga civila i en lagerlokal. Jag förstår att Ukraina inte direkt bryr sig om det givet sitt trängda läge och värre civila attacker från Ryssland mot Ukraina, men det är en slippery slope