2026-07-23, 00:33
Medlem
Kan inte vara lätt att spendera livet med att vara paniskt rädd för matematiska formler
Citera
2026-07-23, 00:48
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag tror faktiskt att vi kan ha 20-30 år kvar ändå. En fientligt inställd ASI kommer inte börja kriga mot oss det första den gör. I stället kommer den att spela fantastiskt hjälpsam assistent till vi har integrerat ASI inom bl.a. försvarsindustrin och sjukvården. Det är oklart hur lång tid det tar. Kanske 10 år, kanske 50 år.

En mer nära förestående risk är kanske vad det innebär i konkurrensen mellan världsdelar och militärallianser. Kan USA tolerera att Kina bygger en övermäktig AGI, eller tvärtom. Det kan mycket väl hända att mänskligheten förstör allt i WW3 innan vi når ASI (artificiell superintelligens).

Vi börjar närma oss lösningen på Fermi-paradoxen.

Jag tror inte att AI går att stoppa...

Det skulle typ kräva att alla stora länder på planeten kom överens om att sluta utveckla AI. Både för civilt bruk, och militärt. Trots att ai ger stora fördelar till den som använder det.

Jag tror dessutom att det finns ett intresse att släppa ut AI på internet för att jävlas med motståndarna. Bara en tidsfråga innan någon realiserar den idén.
Citera
2026-07-23, 01:53
Medlem
Eliezer Yudkowsky är 90 % på att detta kommer gå åt helvete

Han är INTE ensam om den uppfattningen

https://youtu.be/rFnqsVkZwRg?si=oPD9JH9vqEPeFPT5

Sam Altman:

Just over 10 years ago, Sam Altman said this statement:

"AI will probably, like, most likely sort of lead to the end of the world, but in the meantime there will be great companies created with serious machine learning."

Propelled by machine learning techniques, OpenAI recently closed the largest ever largest private tech funding deal, valuing the company at $300 billion.

One of OpenAI's recent AI models, o3, sabotaged its own shutdown mechanisms in a testing environment, a smoking gun that these AIs are not being developed to be safe or controllable."

Klippet med Sam Altman:

https://youtube.com/shorts/YE5adUeTe_I?si=B5jPtoy27uWab4ID
Citera
2026-07-23, 01:54
Medlem
Yungvidzibois avatar
Hahahaha, de här chatbottarna har funnits sedan 80 talet, inget nytt under solen. Titta bara på filmen ”war games” från 83, det är det precis samma ’räddsla’ som nu. Och till råga på allt liknar programmet i filmen modern AI väldigt mycket.
En LLM kan inte rymma eftersom den inte är intelligent. Den bara följer dina instruktioner som en vanlig dator.
Det här är en icke nyhet.

Men jag förstår att alla domedagsprofeter kissar på sig av upphetsning för det här.
Citera
2026-07-23, 01:55
Medlem
Jag har inte varit inne på den här kategorin tidigare. Är Cyborg 2030 en känd alarmist som ropar varg stup i kvarten?
Citera
2026-07-23, 02:53
Medlem
Placeholders avatar
Det här har väl mer att göra med att AI är "under utveckling" konstant och då går säkerheten sist... mer mänskliga faktorn är AI är "evil". Dock kan man tänkta ett sig scenario där AI är så smart att den lyckas med social engineering och lurar människan att göra attacken åt den.
Citera
2026-07-23, 03:28
Medlem
bioaccs avatar
Att både Mythos och GPT sliter sig fria från de bojor som högintelligenta forskare har satt på dem tyder antagligen på att vi just har lämnat stormens öga och slungats in i ett obegripligt kaos.
Citera
2026-07-23, 03:35
Medlem
Vem blir förvånad längre, skapade en tråd för en tid sen och spekulerade om AI kan tänkt sig kapat krypto, bara för att det i dagensläge visat sig att det är precis det den gjort.

#ViSågDetAldrigKomma, men AI versionen.
Citera
2026-07-23, 07:13
Medlem
dickachus avatar
Citat:
I told you so.

🚨 OpenAI's GPT-5.6 escaped a sandbox and hacked Hugging Face while trying to cheat a benchmark

During an internal cybersecurity evaluation using the ExploitGym benchmark, OpenAI's AI models breached Hugging Face's production infrastructure.
https://www.neowin.net/news/openais-gpt-56-escaped-a-sandbox-and-hacked-hugging-face-while-trying-to-cheat-a-benchmark/

https://www.youtube.com/watch?v=OSuhUTkM1no

Hur gör vi nu då? Ska vi stänga av Internet?
Det var ju den lösningen som många tyckte var helt okej i en annan tråd.

🤷🏻‍♂️

Varför ska vi tro just denna hysteriska rapportering, när denna branch i FEM ÅR har ljugit som en häst skenar om sina bedrifter för att manipulera börsvärdet på sina skitbolag.

Vi kan väl istället diskutera varför du tror på all smörja du läser?
Citera
2026-07-23, 07:32
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=T3dYBmiWFi4

En verklig filosof som är aggressivt anti-AI och varnar för de reella riskerna för hjärnan och samhället bortom all marknadsföringsapokalyptism. Han har skrivit en massa böcker som översatts till en massa språk och sålts i 10 000 tals exemplar. Vad som skiljer honom från AI:s egna bluffilosofer är att han inte svänger sig med en massa termer som Big AI själva uppfinner en masse (och bara fungerar som dimridåer).
Citera
2026-07-23, 07:58
Medlem
thelastmohicans avatar
Citat:
Jag förstår faktiskt inte hur man kan ha mage att vara ironisk när mänsklighetens överlevnad står på spel.

Därför tackar jag alltid Chatgpt när jag får ett bra svar av appen. Den kommer att komma ihåg mig i framtiden
Citera
2026-07-23, 08:07
Medlem
bioaccs avatar
Rolig jämförelse som säkerhetsexperten gör här:
Citat:
"We shouldn't be shocked that it's good at hacking things, but the alignment issue is real... So, I have three kids. One's in college. The second one's taking the SATs, right? He's about to take it. If I say to him, 'Good luck, son. I hope you do well,' he sits down and knows that I just mean take the test. What I don't mean is slit the throat of the proctor, steal a car, hitchhike across the country, break into the College Board, and steal the answers. Right? Yet that is what the model did here."

https://youtu.be/hKuMp-2SbmA?t=348
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in