2026-07-23, 00:54
Medlem
Jag tänker att det är visdom att inte skaffa sig barn med en kriminell eller i övrigt olämplig/oansvarig respktive. Om man ändå gör det så är ju livet sedan vigt åt att kämpa för sina barn, i ofta "slåss mot väderkvarnar"-sammanhang.

Samt att om man väljer att skaffa sig barn så skall man även kunna förvänta sig en unge med grav autism som i sinom tid blir stark i sin våldsamhet och som soc INTE vill omplacera....

Men sen även att man ska vara inställd på att kunna hantera ev. mobbing av ens icke-autisktiska, utan snarare desto mer perfekta barn, där skolan vägrar se/erkänna. Så ska man skicka sitt högfungerande, högst vanliga barn till en tortytkammare p.g.a. "skolplikten".

Sen ska man ha i åtanke att även barn kan få cancer och andra grymma sjukdomar och då verkar varken försäkringsbolag eller samhälle vilja ställa upp som stöd.

Och har man djur, typ tävlar i bruks med sina hundar, älskar sina katter och tävlar med häst på hög nivå och så får man en unge som är allergisk. Etc. etc. Så är det nog bra och rent av bäst om fler tänker till och avstår från barn!

Tänk morsan i Göteborg som lät sin unge brinna inne, "fallet Bobby", "Lilla hjärtat/Esmeralda"... Att fler borde INTE skaffa barn. Det finns ju även en tråd om en trettonårsmorsa, från familjen Annorlunda, som numer är porrstjärna och struntar i sina barn. Att det finns SÅ MÅNGA sådana fall, där folk inte borde skaffa sig barn. Eller kanske inte fler barn. Som paret Lundell som skaffade sig ett tredje barn de inte verkar anknyta till alls? Så de låter en tant med en pedofilson passa honom? Att ska det vara så, bara för att folk känner press på sig att producera barn?
Citera
2026-07-23, 07:07
Medlem
LucioFontanas avatar
Det är ju nåt allvarligt fel i huvet på folk som har barn. Vilka tror de att det är? Knulla med idioter och får barn och sedan tro att man utfört storverk. Har massa kompisar och vänner som springer omkring o letar efter sina speltorskar och heroinister till barn. Det är ofta alkisar och annan personlig problematik. Dessa sinnesslöa föräldrar är stolta över sitt totala misslyckanden med sitt föräldraskap och sitter o pratar om sina barn trots att det lämnade boet innan barnet var 3 år. Pappskallar. Usch för barn, det känns verkligen inte som nåt jag skulle vilja ha.
Citera
2026-07-23, 11:09
Medlem
Redivivuss avatar
Alla ni som kunnat få barn men vägrat att få det har svikit ert folks fortsatta överlevnad. Det är bara att beklaga, som jag ser det.
Citera
2026-07-23, 13:27
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Alla ni som kunnat få barn men vägrat att få det har svikit ert folks fortsatta överlevnad. Det är bara att beklaga, som jag ser det.

What?! Som om det lider brist på människor på denna planet? Det är ju inte vi som står på brinken till utrotning direkt.

De som skaffar barn kanske är de som sviker de generationer som just nu lever och att kunna överleva allt vad en överbefolkad planet innebär. Att avstå barn är att ta ansvar tycker jag för fler och något mer än sig själv.
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-07-23 kl. 13:30.
Citera
2026-07-24, 03:06
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vilka är det som jobbar på arbetsplatserna när de med barn inte vill? Jo, de barnlösa. Så håll käften på dig.

Dessutom - bara för att jag själv inte har barn så har jag flera barn i min krets som jag älskar som om de vore mina. Syskonbarnen och mannens syskonbarn, samt vänners barn, och jag är dessutom gudförälder.

Fortsätt kasta bajs på andras livsstilar än din egna, du blir inte lyckligare för det. Du låter ändå bara jävligt bitter.

Har du skaffat katt?
Gamla kvinnor utan barn brukar göra det..
Citera
2026-07-24, 03:20
Medlem
EgoistNs avatar
Nu pratar jag generellt.,
Svenska kvinnor bör skaffa fler barn. Det är löjligt låga födslotal hemmavid…

Erdogan uppmanar alla turkar som bor i Europa att skaffa fem barn.

Var hamnar vi om 50 år?

Jag kan väl skita i det för egen del eftersom jag är död sedan länge.
Men mina tre vackra barn?
Citera
2026-07-24, 03:34
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Jag förstår vad du pratar om, mannen..

Dessvärre är det mer illa än så.
Skapa konflikter mellan kvinnor och män. Skapa konflikter mellan unga och gamla.

De har all anledning till att förgöra vår gemenskap.
Vi, folket, hade kunnat vara extremt starka tillsammans.
Nu ska vi bara tjafsa..
Citera
2026-07-24, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Nu pratar jag generellt.,
Svenska kvinnor bör skaffa fler barn. Det är löjligt låga födslotal hemmavid…

Erdogan uppmanar alla turkar som bor i Europa att skaffa fem barn.

Var hamnar vi om 50 år?

Jag kan väl skita i det för egen del eftersom jag är död sedan länge.
Men mina tre vackra barn?

Och trots det sjunker antalet födslar i Turkiet och är på Europeisk nivå. Bra så för födelsetalen kan gärna sjunka ännu mera i varje land, vilket också händer med undantag från några få länder.
Citera
2026-07-24, 05:33
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloker2
Och trots det sjunker antalet födslar i Turkiet och är på Europeisk nivå. Bra så för födelsetalen kan gärna sjunka ännu mera i varje land, vilket också händer med undantag från några få länder.

Du snackar skit..
jag ser med egna ögon vilka som skaffar sju barn.
Det är avelskossor från främmande land.
Citera
2026-07-24, 05:42
Medlem
Citat:
Du snackar skit..
jag ser med egna ögon vilka som skaffar sju barn.
Det är avelskossor från främmande land.

Ja, det finns ännu vissa som skaffar flera barn, men födslarna går nedåt runtom världen och ligger på 2.2 Sen börjar det går ordentligt nedåt redan för andra generationers invandrare.
Citera
2026-07-24, 07:38
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar.

Mmm verkligen, dom som tyvärr alltid måste sticka lite tidigare på Fredagar för att Nova-Lie trasslat in sig med flätorna i lattemaskinen på dagis, eller tyvärr inte kan dyka upp på planeringsdagarna pga VAB. Hjältarna som får maskineriet att gå runt ute på fabrikerna <3
Citera
2026-07-24, 12:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Har du skaffat katt?
Gamla kvinnor utan barn brukar göra det..

Inte för att du har något med det att göra. Men nejdu!!

Jag lever ett aktivt föreningsliv och har massor av vänner, schemat fullt här.
Och som sagt, syskonbarn finns på flera sidor av familjeträdet och dessutom gudbarn.
Har inte ens tid att skaffa hund även om jag älskar hundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in