Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Det är latin ...
F.ö. använder det svenska kungahuset självt modern stavning, utom för de regenter som vår nuvarande kung har träffat. Dvs Gustaf VI Adolf och Gustaf V - men Oskar II o.s.v.
Modern stavning är det väl inte heller? Mig veterligen så har båda formerna "alltid" funnits på svenska.
Däremot så har ofta svenska regenter med det namnet ofta valt att stava med C för att det sett finare ut eller varit mer modernt då.
Jag tror att det är nationalistiskt färgat från 1800-talet/tidiga 1900-talet, att K-stavningen setts som mer ursprungligt svensk, än C-stavningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Om du tittar på regentlängderna så stavas "K" med "C".
Oscar II, inte Oskar II etc. Verkar vara ett modernt påfund att stava med "K".
Fast alla Karl stavas med K, utom nuvarande. Och jag vet att flera av dem själva stavade med C.
Man vill väl helt enkelt att namnen ska vara konsekventa, och därför så stavas alla regenters namn likadant (efter deras död), oavsett hur de själva valde att stava.
Samma sak med utländska kungar. Brittiska Karl II och franska Ludvig XIV hette Charles II respektive Louis XIV.
Nuvarande kung Charles III av Storbritannien blir således Karl III i svenska historieböcker, efter sin död.
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Antar att det är någon stavningsreform som ligger bakom?
Normalt sett får man inte ändra stavning på egennamn.
Men för kungligheter gör vi undantag, eftersom det är önskvärt att stavningen på alla regenters namn ska vara konsekvent i regentlängden.
Det ser konstigt ut med
olika stavningar. Typ Karl IX, Carl X, Karl XI, Carl XII, Carl XIII, Karl XIV och Karl XV.
"Karl den elfte efterträddes av sin son Carl den tolfte" ser tokigt ut.
Att valet föll på K-formen tror jag kan ha med 1800-talets och det tidiga 1900-talets nationalromantik att göra.
Att man såg K-formen som "mer svensk", "mer folklig" och ursprunglig, medan C-formen sågs som mer kontinental/utländsk och elitistisk.