Citat:
Ursprungligen postat av
Gaul
År noll finns inte
...
De flesta verkar ha uppfattningen att Jesus enligt Kristendomen föddes år 0, sedan år 1 var han 1 år gammal. Jesus föddes år 1 och år 2 så var han 1 år gammal. Jag tror detta fått fäste på grund av att de flesta inte kan föreställa sig hur det var innan noll fanns som matematiskt koncept.
---
Vilka andra historiska felaktigheter som de flesta tror på finns det? Vad är anledningen att felaktigheten fått fäste?
År noll är förvisso en efterhandskonstruktion men vi använder ju numera år 1 o.s.v. före eller efter vår tideräkning, utan att blanda in någon Jesus.
Jag fick i gymnasiet lära mig att (någon som kallas) Jesus sannolikt inte föddes år noll. Men utifrån det bevisläge som idag finns föddes (den som de allra flesta kallar) Jesus inte alls.
Jag gissar helt enkelt att Jesus historiska existens är den felaktighet som flest människor tror på, eller inbillar sig.
Om man ska vara lite mindre drastisk men ändå hålla sig till Den Heliga Skrift, är den egyptiska fångenskapen ett säkert kort; den falsifikationen är det nog väldigt många som tror på.
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
1) Carl XII, inte "Karl" med K.
2) I Sverige användes olika kalendrar, den julianska kalendern fram till 1753, då den ersattes med den gregorianska kalendern. Vid övergången följdes den 17 februari 1753 av den 1 mars samma år.
Fel, Karl XII är rätt stavning. Men rätt att vi haft olika kalendrar. Förutom dina två uppräknade, även Karl XII:s egen kalender, som han införde men i stort sett gick i graven med honom. Jag minns inte hur den var upplagd, men har för mig att den var lik den gregorianska.