2026-07-18, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men tror du att du är Sveriges mittpunkt eller? Kan ju säga detsamma då när det byggs en ny motorväg i Norrland där jag aldrig kommer köra. Varför ska jag vara med och bekosta den?

Jo därför vi är ETT land och ETT statligt skattesystem. Jag kanske inte gillar att en ny motorväg byggs runt säg Umeå-Skellefteå, men det är så det funkar. Landet behöver el och då får de i norr vara med och betala det även om de klarar sig på sin vattenkraft. Vi vet inte heller vad som händer med miljölagar i framtiden. Det har ju snackat om att införa så extremt hårda miljöregler för vattenkraft att det skulle bli olönsamt att fortsätta driva den med alla investeringar som skulle behövas för att uppfylla målen.

Händer garanterat inte imorn och det gör inte ny kärnkraft heller, men med "fel partier" i en regering så kan det mycket väl hänfa i framtiden och då kan rollerna vara omvända, att det är norrland som har för lite kapacitet.

Vem är det som har bankat in sådana dumheter i din skalle? Har du gått in i en fälla listigt gillrad av någon politiker?

Sverige ingår i ett elhandelsområde tillsammans med ett flertal andra länder. Vad vi gör inom elproduktionen kan således köpas av andra länder. Enda sättet att komma undan det hela är att placera produktionen så långt borta som möjligt från kontinenten. Så är fallet med vattenkraften och därför är elpriserna låga längst uppe i norr.

Hur du har tänkt dig att hindra Preben och Jürgen från att köpa, kanske lejonparten, av elströmmen från dessa nya kkv placerade nära dem är för mig en gåta.

Än mer problematisk blir din tankegång om ägarna till dessa nya kkv säger följande:

- Klart att vi säljer el till Preben i Danmark. Han betalar betydligt bättre än Hans i Sverige.

Kanske att du inbillar dig följande:

- Nej Jürgen, det här är Sveriges elström. Du får inte köpa elström från oss.

Ridå, och lycka till!
Citera
2026-07-18, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vem är det som har bankat in sådana dumheter i din skalle? Har du gått in i en fälla listigt gillrad av någon politiker?

Sverige ingår i ett elhandelsområde tillsammans med ett flertal andra länder. Vad vi gör inom elproduktionen kan således köpas av andra länder. Enda sättet att komma undan det hela är att placera produktionen så långt borta som möjligt från kontinenten. Så är fallet med vattenkraften och därför är elpriserna låga längst uppe i norr.

Hur du har tänkt dig att hindra Preben och Jürgen från att köpa, kanske lejonparten, av elströmmen från dessa nya kkv placerade nära dem är för mig en gåta.

Än mer problematisk blir din tankegång om ägarna till dessa nya kkv säger följande:

- Klart att vi säljer el till Preben i Danmark. Han betalar betydligt bättre än Hans i Sverige.

Kanske att du inbillar dig följande:

- Nej Jürgen, det här är Sveriges elström. Du får inte köpa elström från oss.

Ridå, och lycka till!

Men är du pantad eller? Det hjälper inte att vi har all elproduktion i Norr. Vi har inte kapaciteten att överföra allt som behövs från norr till söder ändå. Det som ändå överförs görs med stora förluster. Vi måste ha mer lokal produktion i södra Sverige för att möta behovet här. Vi hade kärnkraften här tills miljöpartiet la ner mycket av det. Vi hade säkerligen klarat oss idag också om det som lades ner inte lagts ner, men det gjordes det.

Ja det krävdes miljarder i upprustning av kraftverken, men hade vi lagt dom pengarna så hade det blivit mycket billigare än vad det kostar idag att lösa detta problem.
Citera
2026-07-18, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men är du pantad eller? Det hjälper inte att vi har all elproduktion i Norr. Vi har inte kapaciteten att överföra allt som behövs från norr till söder ändå. Det som ändå överförs görs med stora förluster. Vi måste ha mer lokal produktion i södra Sverige för att möta behovet här. Vi hade kärnkraften här tills miljöpartiet la ner mycket av det. Vi hade säkerligen klarat oss idag också om det som lades ner inte lagts ner, men det gjordes det.

Ja det krävdes miljarder i upprustning av kraftverken, men hade vi lagt dom pengarna så hade det blivit mycket billigare än vad det kostar idag att lösa detta problem.

För det första vet jag inte vilka dessa "vi" är. Jag antar att du avser dig själv, Preben och Jürgen. Att du är oroad över dig själv må så vara och är fullt naturligt. Att du däremot är oroad över hur Preben och Jürgen ska komma åt elen i norr gör mig däremot direkt fundersam. För det är faktiskt den logiska slutsatsen av det du skriver.

Försök i första hand förhindra Preben och Jürgen att komma åt svensk el. Därefter kan det vara dags att bygga kkv i södra Sverige. Det är den faktiska problematiken.
Att utveckla elproduktion och industri i norr gör att Preben och Jürgen inte kommer åt Sveriges el lika lätt.

Gå in och läs av elpriset i SE4, DK och GER. Elpriserna är i stort sett samma och det året runt. Varför inbillar du dig att om ett kkv byggs utanför ex. Malmö så skulle elpriset plötsligt störtdyka i SE4 men hos de nära grannarna DK och GER skulle de höga priserna kvarstå. Så fungerar inte en gemensam marknad och ska ej heller fungera så.

Då till det viktigaste. Jag är inte beredd att via skattemedel supporta Preben och Jürgen med el. Du kanske är det men absolut inte jag.
Senast redigerad av Konrad 2026-07-18 kl. 06:54.
Citera
2026-07-18, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Världen kanske är lite större än Skåne och SE4? Jag har inget emot kkv men blanda inte in mina skattekronor i de experimenten.

Om man inte bryr sig om att tusentals jobb gått förlorade på grund av att S+MP lagt ned kärnkraft och vi fortfarande inte har kommit igång med produktion av planerbar el i syd så finns det inte så vad skall man då bry sig om?

Diverse miljardärers vinster som går till skatteparadis?
Citera
2026-07-18, 08:26
Medlem
Epimaness avatar
Solkraft har ju en klar nackdel. Solen kan oförutsett lokalt gå i moln. Vind kan mojna men det sker inte så snabbt och så lokalt så det går att förutsäga bättre och går att parera med reservkraft.
Citera
2026-07-20, 15:45
Medlem
spoilers avatar
"Den planerade vindkraftparken Vidar utanför Grebbestad möter nu hård kritik från fiskare. Enligt länsstyrelsen kommer parken påverka räkfisket, men man har bedömt att nyttan av vindkraften väger tyngre.

– Det är ett enormt avbräck för fisket, säger Charles Ohlsson, räk- och kräftfiskare."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fiskarens-kritik-mot-planerade-vindkraftverket-utanfor-grebbestad-vansinne
Citera
2026-07-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Den planerade vindkraftparken Vidar utanför Grebbestad möter nu hård kritik från fiskare. Enligt länsstyrelsen kommer parken påverka räkfisket, men man har bedömt att nyttan av vindkraften väger tyngre.

– Det är ett enormt avbräck för fisket, säger Charles Ohlsson, räk- och kräftfiskare."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fiskarens-kritik-mot-planerade-vindkraftverket-utanfor-grebbestad-vansinne

Som jag sa tidigare. Det är alltid massor av folk som överklagar för det finns inget energislag som folk hatar mer än vindkraft. För att förtydliga. Många vill ha det, men INGEN som får det nära sig eller den miljö de bor i eller jobbar i eller har intressen i, vill ha.

Så varför ska vi ens uppföra vinskraft när alla som drabbas av den hatar det?
Skulle man fråga folk så tror jag fler skulle vilja ha ett kärnkraftverk i närheten än vindkraft.
Bara ren teori från min sina, ingen undersökning bakom det.

Men jag vet ju hur jag skulle tänka. Säger nån att du får välja mellan 10 vindkrafteverk i närheten av dig eller ett kärnkraftverk så hade jag tagit kärnkraftverket.
Citera
2026-07-22, 16:43
Medlem
Angående folk som har som argument mot vindkraft så säger man ibland att de dödar fåglar. Enligt beräkningar så dödas 55000 fåglar per år av vindkraft så visst är det sant.
Men dom som är emot vindkraft är sällan såna som har några klagomål på trafiken på vägarna, som dödar mer än 10 gånger så många fåglar.
Och våra katter beräknas döda 10 miljoner fåglar per år. Borde inte antalet katter minskas då, om man är mån om fåglarna i naturen.
Citera
2026-07-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Angående folk som har som argument mot vindkraft så säger man ibland att de dödar fåglar. Enligt beräkningar så dödas 55000 fåglar per år av vindkraft så visst är det sant.
Men dom som är emot vindkraft är sällan såna som har några klagomål på trafiken på vägarna, som dödar mer än 10 gånger så många fåglar.
Och våra katter beräknas döda 10 miljoner fåglar per år. Borde inte antalet katter minskas då, om man är mån om fåglarna i naturen.

Det var en konstig jämförelse.

1. Vindkraft är inget måste för att samhället ska fungera. Finns flera andra sätt att skapa energi. Trafik är däremot helt nödvändigt för att samhället inte ska kollapsa.

2. Katter är djur som jagar om de får möjligheten. Det ligger i deras natur. Så gör otroligt många andra djur på jorden också. Vore ju motstridigt om vi dödar alla katter och många andra djur så att fåglarna får leva?
Citera
2026-07-24, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketprofeten
Jag håller med dig om att vindkraft är dåligt, men när du ändå ska göra en trådstart kanske du vill ha med lite källor till allt det där? allt blir så mycket lättare då, vi vet att vi har rätt och miljömupparna tystnar

Regeringen har nyligen godkänt flera havsbaserade vindkraftsanläggningar.

https://www.affarsvarlden.se/kronika/noland-svensk-havsvind-kan-krava-63-miljarder-i-arligt-stod

Citat:
Vattenfalls vd Anna Borg svarade på beskedet med att konstatera att havsbaserad vindkraft i dagsläget inte är lönsam på marknadsmässiga villkor.

Om de sex hittills godkända havsbaserade industrierna byggdes utifrån förväntade framtida kostnads- och elprisnivåer skulle de, enligt mina beräkningar, kräva ett årligt stöd på 63 Mdr kronor. Finansieras detta via statsbudgeten, motsvarar det cirka 12 600 kronor per svenskt hushåll – varje år.

Vilka här är beredda at betala 12 600 kr årligen för att stötta svensk olönsam vindkraft som dessutom förstör fisket och dödar ett stort antal havsfåglar? Inte jag i alla fall och därför kommer jag inte att rösta på något av de rödgröna partierna som vill bygga mer vindkraft i kommande val.
Citera
2026-07-27, 11:01
Medlem
Skellefteås vindkraft: Asbest och växande förluster

https://www.affarsvarlden.se/artikel/skellefteas-vindkraft-asbest-och-vaxande-forluster

Skellefteå Krafts vindkraft har problem med asbest. Verksamheten gör dessutom stora förluster.

Kommunägda Skellefteå Kraft är en av landets största elproducenter. Av årsredovisningen för dotterbolaget Blaiken Vind AB framgår nu att koncernens vindkraft inte bara dras med stora förluster. Bolagets omsättning har fallit tre år i rad. 2025 halverades intäkterna i förhållande till föregående år och landade på 78 Mkr. Förlusten steg från 256 Mkr 2024 till 298 Mkr 2025.

Man brottas också med förekomst av asbest. Följden har blivit att industrin inte lyckats hålla ordning på sina leverantörer och att ägare av vindkraft nu tvingas sanera för asbest runtom i Sverige. Ett ämne som sedan decennier varit förbjudet att använda i nya byggnader.
Citera
2026-07-27, 11:40
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Skellefteås vindkraft: Asbest och växande förluster

Skellefteå Kraft är åtminstone öppna med sina siffror.

Jämtkraft mörkar istället sina, vilket skvallrar om att förlusterna nog är långt större.

Citat:
Jämtkraft hemlighåller uppgifter om miljardaffären i Rätan

Jämtkraft maskar uppgifter om miljardaffären i Rätan – och uppmanar mig istället att spekulera.

https://www.jamtlandstidning.se/jt26v18/jaemtkraft-hemlighaller-uppgifter-om-miljardaffaeren-i-raetan/309202
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in