Citat:
Men tror du att du är Sveriges mittpunkt eller? Kan ju säga detsamma då när det byggs en ny motorväg i Norrland där jag aldrig kommer köra. Varför ska jag vara med och bekosta den?
Jo därför vi är ETT land och ETT statligt skattesystem. Jag kanske inte gillar att en ny motorväg byggs runt säg Umeå-Skellefteå, men det är så det funkar. Landet behöver el och då får de i norr vara med och betala det även om de klarar sig på sin vattenkraft. Vi vet inte heller vad som händer med miljölagar i framtiden. Det har ju snackat om att införa så extremt hårda miljöregler för vattenkraft att det skulle bli olönsamt att fortsätta driva den med alla investeringar som skulle behövas för att uppfylla målen.
Händer garanterat inte imorn och det gör inte ny kärnkraft heller, men med "fel partier" i en regering så kan det mycket väl hänfa i framtiden och då kan rollerna vara omvända, att det är norrland som har för lite kapacitet.
Jo därför vi är ETT land och ETT statligt skattesystem. Jag kanske inte gillar att en ny motorväg byggs runt säg Umeå-Skellefteå, men det är så det funkar. Landet behöver el och då får de i norr vara med och betala det även om de klarar sig på sin vattenkraft. Vi vet inte heller vad som händer med miljölagar i framtiden. Det har ju snackat om att införa så extremt hårda miljöregler för vattenkraft att det skulle bli olönsamt att fortsätta driva den med alla investeringar som skulle behövas för att uppfylla målen.
Händer garanterat inte imorn och det gör inte ny kärnkraft heller, men med "fel partier" i en regering så kan det mycket väl hänfa i framtiden och då kan rollerna vara omvända, att det är norrland som har för lite kapacitet.
Vem är det som har bankat in sådana dumheter i din skalle? Har du gått in i en fälla listigt gillrad av någon politiker?
Sverige ingår i ett elhandelsområde tillsammans med ett flertal andra länder. Vad vi gör inom elproduktionen kan således köpas av andra länder. Enda sättet att komma undan det hela är att placera produktionen så långt borta som möjligt från kontinenten. Så är fallet med vattenkraften och därför är elpriserna låga längst uppe i norr.
Hur du har tänkt dig att hindra Preben och Jürgen från att köpa, kanske lejonparten, av elströmmen från dessa nya kkv placerade nära dem är för mig en gåta.
Än mer problematisk blir din tankegång om ägarna till dessa nya kkv säger följande:
- Klart att vi säljer el till Preben i Danmark. Han betalar betydligt bättre än Hans i Sverige.
Kanske att du inbillar dig följande:
- Nej Jürgen, det här är Sveriges elström. Du får inte köpa elström från oss.
Ridå, och lycka till!
allt blir så mycket lättare då, vi vet att vi har rätt och miljömupparna tystnar