2026-07-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag tycker att ford model A är en absolut högpunkt i bilhistorien. Utvecklingen kunde ha slutat där. Fyra hjul och ratt är allt vi behöver. Det lär finnas runt 100,000 kvar (av 4 miljoner).

En annan höjdpunkt är golf 4. Täcker 87% av befolkningens behov (fanns även som kombi). Förvånad hur många golf 4.or man fortfarande ser överallt.
Skulle någon ha 7 ungar kan man ha något under de jäktiga åren. Sedan gå tillbaka till golf 4.

Men bil handlar inte om transport. Det handlar om status och annan skit.

90-talarna var bättre än 80-talarna. Insprutningstekninken var fullbordad. Inga elboxar hade fel.

Det var inte särskilt ovanligt med problem med el och styrboxar även i bilar från 90talet…
Citera
2026-07-22, 17:00
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det var inte särskilt ovanligt med problem med el och styrboxar även i bilar från 90talet…
Jag minns mest volvo och trafikmagasinet. Volvo hade ju vansinniga problem inledningsvis. Och dyra var dom (jag är göteborgare och volvo har en särskild plats i våra hjärtan).

Jag är inte alls säker på att unga idag kan känna igen bilar och märken. Härom dagen låg en audi-grill bakom mig. Döm av min förvåning när den kom så nära att jag såg lexus L i grillen. Kunde varit vilket djävla märke som helst.
Bakifrån är bilarna ännu mer lika.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-07-22 kl. 17:04.
Citera
2026-07-22, 17:06
Medlem
Jag kör en 90talare nu. Och har ett par från 80talet stående. Skulle jag av nån anledning behöva se mig om efter en ny, skulle jag blicka däråt igen.
Citera
2026-07-22, 17:44
Medlem
IceEyess avatar
Fast när det väl begav sig så betraktades även bilarna från den tidsperioden som själlösa. Bilar som Volvo 740, Mitsubishi Galant, Opel Omega osv. kunde man väl beskriva ungefär som du beskriver dagens bilar.

Fast för all del, visst är det nostalgi. Många av dessa bilar som man såg i varje gathörn för 20-30 år sedan kollar man in en extra gång när man ser en idag. Särskilt om det är lite fräsigare kärror som SAAB 900 Aero, Peugeot 205 GTI osv.
Citera
2026-07-22, 17:50
Medlem
Nya bilar har sina fördelar helt klart.
Dock så är de för de mesta själlösa och extremt komplicerade. Vill du kasta massa pengar i ett svart hål så varsågod.
Citera
2026-07-22, 18:23
Medlem
Norrbagg79s avatar
Peak bil var nog sent 90 tal, bilar som till viss del håller måttet idag samtidigt som dom har charmen från den gång och inte är överteknologifisierat.
T.ex en 99 V70, eller Bmw 3 eller 5 serie, eller varför inte en Saab 9-3.
Citera
2026-07-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det du beskriver har folk hävdat i alla tider, att bilar förr var lättare att känna igen, man hävdade det på 50talet, 60talet, 70talet, 80talet o s v….

Det handlar nog allra mest om att vi själva fått ändrade intressen, fler intressen etc, mot att man i yngre år helt enkelt följde med mer på varje ny bilmodeller etc som släpptes, alltså att intresset i sig var större.

För bilar inom alla ”epoker” har i mångt och mycket delat en mängd designelement, former och färger etc. Precis som vi kan se i dag.

Jag kan lova dig att dagens ungdomar, de bilintresserade, har full koll på vilka bilar de möter i trafiken. Precis som vi hade när vi var yngre. Så det är mer oss själva det hänger på att vi tycker att bilarna blivit så lika varandra, än att bilarna verkligen blivit så mycket mer lika varandra… Det grindar sig alltså högst sannolikt mycket mer om psykologi än faktisk form design färg etc.

Att klamra sig fast vid äldre bilar från säg 80-90tal skulle ha negativ inverkan på utsläppen i trafiken, statistiken över skadade och dödade etc. Det är väl inget vi vill…?

De flesta yngre jag pratar med i dag verkar inte kunna känna igen en bil förrens de kan typ läsa på den eller se eventuella emblem.
Jag tror full och fast att naturen/milön/jorden skulle må bättre av at vi använde bilarna vi har och servar dom istället för at skrota och köpa nyt då alla nya bilar och speciellt elektriska bilarna tar mycket på jordens resurser. Nu lät jag som en miljömupp men det är jag inte

Jag tror inte säkerheten i nyare bilar av senare årsmodeller är säkrare än de bilar jag har som är typ 90 talare.
Citera
2026-07-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
De flesta yngre jag pratar med i dag verkar inte kunna känna igen en bil förrens de kan typ läsa på den eller se eventuella emblem.
Jag tror full och fast att naturen/milön/jorden skulle må bättre av at vi använde bilarna vi har och servar dom istället för at skrota och köpa nyt då alla nya bilar och speciellt elektriska bilarna tar mycket på jordens resurser. Nu lät jag som en miljömupp men det är jag inte

Jag tror inte säkerheten i nyare bilar av senare årsmodeller är säkrare än de bilar jag har som är typ 90 talare.

Ja tro på du… Fakta är att det är mycket stora förbättringar vad gäller krocksäkerhet mellan bilar från 90talet och 2020 och nyare.

En enkel googling kunde du väl orka med så hade du sluppit avslöja din okunnighet offentligt….
Citera
2026-07-22, 20:16
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Peak bil var nog sent 90 tal, bilar som till viss del håller måttet idag samtidigt som dom har charmen från den gång och inte är överteknologifisierat.
T.ex en 99 V70, eller Bmw 3 eller 5 serie, eller varför inte en Saab 9-3.
Skulle säga tidigt 90-tal. Audi 100. Mercedes av toppkvalitet innan de började rosta.
Citera
2026-07-22, 22:18
Medlem
Har en nyare bil. Det är bekvämt hela tiden såklart. Hjälp med kameror, värmare på vintern, bra musik och dunk. Automat.

Men saknar min gamla bil som tillverkades på 90-talet. Aldrig känt mig mer levande när jag körde den. Dörrarna som fryser fast på vintern, alla gånger man blåst i låset för att kunna låsa upp den, alla bilresor man gjorde osv. Riktig rishög men som bara fungera och fungera år efter år. Hade den i 11 år innan det blev för mycket rost under.
Citera
2026-07-22, 22:32
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Skulle säga tidigt 90-tal. Audi 100. Mercedes av toppkvalitet innan de började rosta.
Hmm jo, absolut många fina och bra bilar från den tiden, men med generationsskiftet många modeller hadde kring 1998 som t.ex 850/V70, Audi 100/A6, Bmw 3/5/7 serie, samt alla japaner tog dom ett stort kliv som gör att tidligt 90-tal känns lite gammaldags idag. Allt enligt mitt tycke såklart.
Citera
2026-07-22, 23:38
Medlem
Facades avatar
Nej gamla bilar är fan rätt usla.
Men vettefan om de allra senaste är nå bättre med EU regler om plingplong och skit.

Jag är på semester just nu med hela familjen och husvagn bakom en 55 år gammal bil, as gött ju!
Men fan sjukt obekvämt jämfört med att åka lyxjapsen. Men kul! Färden blir ett nöje, en skräck och en terror - allt sammanlagt. Låter högt med högt komp, longtubes och dubbla 3” med bara resonatorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in