Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Det du beskriver har folk hävdat i alla tider, att bilar förr var lättare att känna igen, man hävdade det på 50talet, 60talet, 70talet, 80talet o s v….
Det handlar nog allra mest om att vi själva fått ändrade intressen, fler intressen etc, mot att man i yngre år helt enkelt följde med mer på varje ny bilmodeller etc som släpptes, alltså att intresset i sig var större.
För bilar inom alla ”epoker” har i mångt och mycket delat en mängd designelement, former och färger etc. Precis som vi kan se i dag.
Jag kan lova dig att dagens ungdomar, de bilintresserade, har full koll på vilka bilar de möter i trafiken. Precis som vi hade när vi var yngre. Så det är mer oss själva det hänger på att vi tycker att bilarna blivit så lika varandra, än att bilarna verkligen blivit så mycket mer lika varandra… Det grindar sig alltså högst sannolikt mycket mer om psykologi än faktisk form design färg etc.
Att klamra sig fast vid äldre bilar från säg 80-90tal skulle ha negativ inverkan på utsläppen i trafiken, statistiken över skadade och dödade etc. Det är väl inget vi vill…?
De flesta yngre jag pratar med i dag verkar inte kunna känna igen en bil förrens de kan typ läsa på den eller se eventuella emblem.
Jag tror full och fast att naturen/milön/jorden skulle må bättre av at vi använde bilarna vi har och servar dom istället för at skrota och köpa nyt då alla nya bilar och speciellt elektriska bilarna tar mycket på jordens resurser. Nu lät jag som en miljömupp men det är jag inte
Jag tror inte säkerheten i nyare bilar av senare årsmodeller är säkrare än de bilar jag har som är typ 90 talare.