2026-07-22, 16:40
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
Intressant att någon lyfter ämnet och konsekvenserna av dessa skeenden i samhället.

Som kristen vill jag ge ett perspektiv utifrån vad Bibeln säger om ledarskap och våra olika roller (manligt/kvinnligt).
Sekulariseringen spelar absolut en roll i allt detta. Det förklarar en stor del av woke-ideologin gissar jag, och jag är inte ensam.
Citera
2026-07-22, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Den dagen Kina har en kvinna som främsta post kryper jag till korset.
Då är det väl dags, det har redan hänt.
https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/wu-zetian-kinas-enda-kvinna-pa-tronen#

"Hon var 65 år gammal när hon år 690 e.Kr klev fram i rampljuset och lät utse sig själv som kejsare. I historieskrivningen har hon blivit både smutskastad och hyllad. Här är berättelsen om Wu Zetian – Kinas första och enda kvinnliga kejsare."
Citera
2026-07-22, 17:43
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
I sitt sommartal tar professor Erik J. Olsson upp utvecklingen inom den svenska statsförvaltningen och diskuterar den ökande kvinnodominansen i myndigheter och departement. Med utgångspunkt i sin forskning och sina böcker resonerar han om vilka konsekvenser denna förändring kan få för såväl offentliga förvaltningen och samhällsutvecklingen.

https://swebbtv.se/w/egeuFXuFouruj99Wcvt7u9

Topic: diskutera innehållet.

Det är illa, jag blir som kvinna mörkrädd av detta.

Kvotering är ett djävulens påfund och ängsliga kvinnor som håller varandra om ryggen och inte hanterar ifrågasättanden, är ett gift.
Citera
2026-07-22, 17:51
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det finns undertexter tillgängliga så jag bara sammanfattade dessa med hjälp av AI.

Istället för att bara ta transkriptionen själv?
Citera
2026-07-22, 17:53
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Det är illa, jag blir som kvinna mörkrädd av detta.

Kvotering är ett djävulens påfund och ängsliga kvinnor som håller varandra om ryggen och inte hanterar ifrågasättanden, är ett gift.

Det hedrar dig! Det är ju inte särskilt svårt att se sambanden:

(FB) Pappa spelade in när han själv blev slagen - förlorar vårdnaden i tingsrätten
Citera
2026-07-22, 17:56
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Enligt mina googlingar är könsfördelningen i statliga anställningar sen ett antal år 53% kvinnor och 47% män. Det är ganska anmärkningsvärt att få det till "kvinnodominans". Korrekt är däremot att det råder kvinnodominans i flertalet av de lägre betalda yrkesgrupperna: Kontorsjobb/enklare handläggning med snittlöner på lite drygt 30 K. Den stora bulken av handläggningstjänster som utreder frågor kring sjukförsäkring, arbetslöshet, skatteregler m.m. och inte har någon speciell expertkompetens (snittlöner nånstans 35-40 K).

På chefsnivå säger Statskontoret att det fortfarande är en liten manlig övervikt: 52-48%

Hur någon vid sina sunda vätskor kan få detta till "kvinnodominans" är svårt att förstå. Min personliga uppfattning utifrån 30+ år inom offentlig förvaltning och mängder av chefer på olika nivåer som passerat revy är att de kvinnliga cheferna om något har varit lite bättre i snitt, även om två av de tre absolut sämsta var kvinnor. Kvinnliga chefer tenderar att ha något mer lojalitet uppåt än jag ibland önskat/önskar, men de har å andra sidan i snitt lite bättre arbetsmoral. Reseräkningar och annat fixas snabbare. De allra flesta chefer oavsett kön har varit bra utifrån förutsättningarna. Det enskilt viktigaste projekt jag deltagit är alla som deltog i nyckelroller i överens om att det aldrig hade lyckats utan kvinnan som ledde det. Att läsa det ständiga gnället i forumet över hur dumma och känslostyrda kvinnor är blir så oändligt löjligt när man själv i sitt mångåriga arbetsliv och privat har så ofantligt många exempel på motsatsen.

Enligt den officiella statliga terminologin betyder kvinnodominans att en organisation har mer än 60 procent kvinnor och mansdominans att det är mer än 60 procent män i personalen. Det är där begreppet kvinnodominans kommer ifrån i det här sammanhanget.

85 myndigheter är kvinnodominerade
15 myndigheter är mansdominerade

På 80% av myndigheterna är kvinnor i majoritet

Alla tio departement har en kvinnlig majoritet. Sju av dem är kvinnodominerade.

Fun facts:
En tredjedel av de mansdominerade myndigheterna blev ålagda i sitt regleringsbrev att arbeta för att öka jämställdheten i sin personalstyrka. INGEN av de 85 kvinnodominerade myndigheterna fick motsvarande uppdrag.

Könsfördelningen bland de som arbetat fram länsstyrelsernas jämställdhetsstrategier består till 90% av kvinnor.
Citera
2026-07-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Män fungerar mer effektivt i ledande ställning i en korrumperad värld där många beslut fattas i herrklubbars slutna rum.

Dessutom är kvinnor oftast, men inte alltid, mindre rationella och mer verklighetsnära än män, vilket bäddar för friktion i maskineriet.
De flesta svenska kvinnor är åtminstone så rationella att de har lämnat vidskepelsen Gud bakom sig.
Citera
2026-07-22, 18:03
Medlem
..feminismen.. Eller som historikerna framöver komma beksriva det. Orsaken till Europas förfall.
Citera
2026-07-22, 18:07
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Enligt den officiella statliga terminologin betyder kvinnodominans att en organisation har mer än 60 procent kvinnor och mansdominans att det är mer än 60 procent män i personalen. Det är där begreppet kvinnodominans kommer ifrån i det här sammanhanget.

85 myndigheter är kvinnodominerade
15 myndigheter är mansdominerade

På 80% av myndigheterna är kvinnor i majoritet

Alla tio departement har en kvinnlig majoritet. Sju av dem är kvinnodominerade.

Fun facts:
En tredjedel av de mansdominerade myndigheterna blev ålagda i sitt regleringsbrev att arbeta för att öka jämställdheten i sin personalstyrka. INGEN av de 85 kvinnodominerade myndigheterna fick motsvarande uppdrag.

Könsfördelningen bland de som arbetat fram länsstyrelsernas jämställdhetsstrategier består till 90% av kvinnor.

Svensk "jämställdhet" i sin prydno. Orwells nyspråk är högaktuellt i dagens Sverige, och nu monterar politikerna ner demokratin för att "skydda demokratin".
Citera
2026-07-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Enligt mina googlingar är könsfördelningen i statliga anställningar sen ett antal år 53% kvinnor och 47% män. Det är ganska anmärkningsvärt att få det till "kvinnodominans". Korrekt är däremot att det råder kvinnodominans i flertalet av de lägre betalda yrkesgrupperna: Kontorsjobb/enklare handläggning med snittlöner på lite drygt 30 K. Den stora bulken av handläggningstjänster som utreder frågor kring sjukförsäkring, arbetslöshet, skatteregler m.m. och inte har någon speciell expertkompetens (snittlöner nånstans 35-40 K).

På chefsnivå säger Statskontoret att det fortfarande är en liten manlig övervikt: 52-48%

Hur någon vid sina sunda vätskor kan få detta till "kvinnodominans" är svårt att förstå. Min personliga uppfattning utifrån 30+ år inom offentlig förvaltning och mängder av chefer på olika nivåer som passerat revy är att de kvinnliga cheferna om något har varit lite bättre i snitt, även om två av de tre absolut sämsta var kvinnor. Kvinnliga chefer tenderar att ha något mer lojalitet uppåt än jag ibland önskat/önskar, men de har å andra sidan i snitt lite bättre arbetsmoral. Reseräkningar och annat fixas snabbare. De allra flesta chefer oavsett kön har varit bra utifrån förutsättningarna. Det enskilt viktigaste projekt jag deltagit är alla som deltog i nyckelroller i överens om att det aldrig hade lyckats utan kvinnan som ledde det. Att läsa det ständiga gnället i forumet över hur dumma och känslostyrda kvinnor är blir så oändligt löjligt när man själv i sitt mångåriga arbetsliv och privat har så ofantligt många exempel på motsatsen.

Andelen kvinnor på chefspositioner
inom kommuner och regioner är dock över 70%.
Citera
2026-07-22, 18:31
Medlem
Trappistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Andelen kvinnor på chefspositioner
inom kommuner och regioner är dock över 70%.

Fast vad spelar könet för roll när även män tvingas in i ett kvinnligt tankesätt? Kanske dags att sluta citera meningslös statistik och istället ta upp det väsentliga, dvs. själva överideologin?
Citera
2026-07-22, 19:12
Medlem
Från patriarkat till matriarkat. Äntligen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in