2026-07-22, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Tack för det!

Några frågor, vad händer om den brottsdömda förtalsmannen inte har råd att betala hela beloppet direkt, går det att upprätta en betalningsplan med Axel privat så att säga?

Om han blir dömd så blir det 26k+2k för rättegången men det blir inget straff utöver det tex skyddstillsyn, eller en obligatorisk kurs på frivården?

Hur kunde det här hända Karl-Alexander? Du hade ju jobbat så hårt med inre och yttre faktorer, du hade ju stenkoll på förtalslagstiftningen.

Ni fattar..

Målet är dispositivt, dvs parterna kan komma överrens om lite vad som helst, bara de är ense.

Något jag inte tror på är skadestånd på 25 000, inte för det där. Om Axel vinner så tror jag det blir 7 500 kr + rättegångskostnaderna.

Det blir absolut inget straff för baronen utöver det ekonomiska.
Citera
2026-07-22, 15:25
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
Målet är dispositivt, dvs parterna kan komma överrens om lite vad som helst, bara de är ense.

Något jag inte tror på är skadestånd på 25 000, inte för det där. Om Axel vinner så tror jag det blir 7 500 kr + rättegångskostnaderna.

Det blir absolut inget straff för baronen utöver det ekonomiska.
Det räcker för mig, det kommer svida nog men ack så nödvändigt då han inte lärde sig något förra gången.

Jag håller med även om jag inte är särskilt insatt, man ska få duktigt med stryk för att få ett skadestånd på 25, å andra sidan är det svårt att sätta ett pris på någon annans lidande.
Citera
2026-07-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Axels stämningsansökan + dagbok.

Nyköpings TR FT 2408-26 - Förtal
https://pixeldrain.com/l/95AceVDE

Kommer inte hålla koll framgent.

Tack så mycket!
Citera
2026-07-22, 16:07
Avslutad
Citat:
Det räcker för mig, det kommer svida nog men ack så nödvändigt då han inte lärde sig något förra gången.

Jag håller med även om jag inte är särskilt insatt, man ska få duktigt med stryk för att få ett skadestånd på 25, å andra sidan är det svårt att sätta ett pris på någon annans lidande.

Bara själva processen i sig kan vara lite jobbig, och lite av en bestraffning.

så jag ser fram emot att få läsa svaromålet som ska vara inne i slutet av månaden, speciellt om han skrivit det själv.
Citera
2026-07-22, 17:41
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Tack för det!

Några frågor, vad händer om den brottsdömda förtalsmannen inte har råd att betala hela beloppet direkt, går det att upprätta en betalningsplan med Axel privat så att säga?

Om han blir dömd så blir det 26k+2k för rättegången men det blir inget straff utöver det tex skyddstillsyn, eller en obligatorisk kurs på frivården?

Hur kunde det här hända Karl-Alexander? Du hade ju jobbat så hårt med inre och yttre faktorer, du hade ju stenkoll på förtalslagstiftningen.

Ni fattar..

Då får Axel lämna över fordran till fogden så får de utmäta Rask.
Citera
2026-07-22, 17:51
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Då får Axel lämna över fordran till fogden så får de utmäta Rask.
Undrar om han hinner betala av skadeståndet som kfm redan utmäter innan han hamnar där igen pga Axel.

Vad tycker Therese om allt det här? Orkar hon med ännu en mediacirkus där hennes man drar skam över familjen?

Tycker synd om barnen, rättegången lär vara i anslutning till skolstart, blir kul för dom när äggskallen blir ännu en meme på tiktok.

Kommer ni ihåg sist han blev dömd? Han vågade inte göra förtalsvideos under sin villkorliga dom, kommer det bli samma sak denna gång eller kommer han köra på som vanligt?
Citera
2026-07-22, 17:58
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Undrar om han hinner betala av skadeståndet som kfm redan utmäter innan han hamnar där igen pga Axel.

Vad tycker Therese om allt det här? Orkar hon med ännu en mediacirkus där hennes man drar skam över familjen?

Tycker synd om barnen, rättegången lär vara i anslutning till skolstart, blir kul för dom när äggskallen blir ännu en meme på tiktok.

Kommer ni ihåg sist han blev dömd? Han vågade inte göra förtalsvideos under sin villkorliga dom, kommer det bli samma sak denna gång eller kommer han köra på som vanligt?
Han har väl villkorlig dom nu efter ekobrottet och strafföreläggandet. Om det inte nyligen är avklarat.

Herregud vilken pinsam farsa och make.
Citera
2026-07-22, 18:25
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Han har väl villkorlig dom nu efter ekobrottet och strafföreläggandet. Om det inte nyligen är avklarat.

Herregud vilken pinsam farsa och make.
Vilket ekobrott? Har jag missat en sådan karamell?

Du tänker inte på dom 60k han blev tvungen att betala trobo för att han trashade lägenheten?

Ja han är pinsam, majoriteten sekundärskäms.
Citera
2026-07-22, 18:32
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:

Du tänker inte på dom 60k han blev tvungen att betala trobo för att han trashade lägenheten?

Det var i vintras om jag minns rätt. Rask skötte ju inte bokföringen mm som han skulle för sin farfars bolag.

Någon annan här minns säkert bättre när I tid det var.

Minns du att Rask skrev under ett papper med barnens färgkritor? Det var då det skedde.
Citera
2026-07-22, 18:35
Medlem
Citat:

Han godkände ett strafföreläggande från skatteverket på några tusen. Det var såklart hans farfar som schabblat bort redovisningen och Alex, som den stjärna han är styrde upp allting.
Citera
2026-07-22, 18:37
Medlem
Citat:
Det var i vintras om jag minns rätt. Rask skötte ju inte bokföringen mm som han skulle för sin farfars bolag.

Någon annan här minns säkert bättre när I tid det var.

Minns du att Rask skrev under ett papper med barnens färgkritor? Det var då det skedde.
Svarar han inte på tvisten med Axel med en bilaga underskriven med en krita kommer jag bli djupt besviken.
Citera
2026-07-22, 18:40
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Svarar han inte på tvisten med Axel med en bilaga underskriven med en krita kommer jag bli djupt besviken.
Haha, verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in