2026-07-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boys
Han är för lat för att jobba med ett vanligt knegar jobb. Men om det vore ett kvalificerat yrke så skulle han byta ut sitt bidrag mot lön menade han, men då behöver han studera först också!
Det du skriver om din vän visar varför det är nödvändigt med det regelverk som finns. Staten skall inte finansiera någons högskoleutbildning. För arbetslösa likt din vän kan staten finansiera en yrkesutbildning via Arbetsförmedlingen. Det är nog så generöst. Jämfört med många andra länder är det gratis att läsa på Högskolan, det är en fantastiskt förmån. Att ta CSN-lån är en investering man gör, för ett bättre och kanske välbetalt jobb. Det finns en risk med allt man får utan egeninsats att man bara tar det för givet. Det är en anledning för att staten bör hålla fast vid den här regeln. En annan är att det blir väldigt orättvist att de flesta drar på sig studielån för tre, fyra, fem, ja kanske ännu fler år som man betalar av under många år sedan medan andra får allt betalt. Jag tänker att din vän behöver ta tag i sitt liv, antingen ta ett knegarjobb eller söka högskola med CSN.
Citera
2026-07-22, 09:50
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Csn isf väl? Jobbar man ska man inte lufta bidrag, bara de dagar man inte jobbar.
Citera
2026-07-22, 10:33
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Nu fick jag höra att min vän vill studera, men han har inte lov för att studera menar Försäkringskassan.

Är det inte bättre att låta honom studera och komma in i arbetsmarknaden medan han får pengar från Försäkringskassan? Hur ska dessa människor någonsin få en framtid om det ska finnas regler mot studier och arbete?
Klart att de hellre vill behålla sina pengar än att studera.

Han hade troligtvis studerat och sedan börjat jobba istället för att bara sitta hemma och dega resten av sitt liv.

Ja, det hade varit plus poäng för stadskassan.
Arbete in, bidrag ut.

Hur tänker man här egentligen?

Ingår man i ett program med AF,
får man med deras stöd studera,
dvs om de har köpt kursen,
men,annars får man faktiskt ta
ett studielån.

Arbeta får man också,om man
skriver in detta i månadsrapporten.
Då får man inte betalt dessa dagar av FK.
Citera
2026-07-22, 10:57
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Du skriver i tråden att han är lat och verkar mena att lån inte är för honom och bli skuldsatt. Men du har inte angett anledningen till att han är hos Försäkringskassan? Är han sjuk/skadad? Eller har han aktivitetsersättning för ett program hos Arbetsförmedlingen? Men studierna han är intresserad av är något som inte tillhandahålls av Arbetsförmedlingen?

Nej, ska man studera något som inte tillhandahålls av Arbetsförmedlingen är man inte berättigad till aktivitetsersättning från Försäkringskassan. Då är det CSN som gäller. Man kan välja att ta enbart bidrag och slippa låna. Men det är inget att försörja sig på under tiden man studerar om man inte tar lånet också.

En utbildning är ändå en investering. I synnerhet om man väljer rätt utbildning. Då är det inte så illa att låna från CSN.
Citera
2026-07-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Om man är fult kapabel till att jobba ska man inte gå på försäkringskassan. I annat fall gör man sig skyldig till bidragsbrott. Det samma gäller om man klarar av att plugga. Då finns det studiemedel att tillgå.

Försäkringskassan, a-kassan, socialbidrag är alla alternativa finansieringen till studier.
Spela man sina kort väl bara och följer regelverket så slipper man belåna sig.

Citat:
Nej inte så att de är handikappade, men depression, ADHD och annat smått. Även om man har Down syndrom så bör man kunna jobba, inte ska de få särskild behandling för just den diagnosen?

Beroende på ålder och åkomma samt utbildning kan dessa, o några fler, åkommor berättiga förlängd skolgång.

Citat:
Ursprungligen postat av Xxxmandolin
Om han klarar av att studera så är han inte så pass sjuk att han behöver försörjas av försäkringskassan, utan han ska studera med CSN.
Stämmer inte riktigt, inte ens f-kassan är så cyniska.
Bara som exempel är det inte orimligt att en chaufför som mister synen blir sjukskriven men ändå får studera, t ex blindskrift?, och förmodligen hade f-kassan i 99% av fallen godkänt detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
"De med Försäkringskassan får inte studera"?
Det saknas en del information här.
Vad menar du med "De med Försäkringskassan"?
Är det någon som vill få sin utbildning betald av Försäkringskassan istället för att ta lån på CSN?

Rätt tydligt vad som menas.
Citera
2026-07-22, 12:58
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Nu fick jag höra att min vän vill studera, men han har inte lov för att studera menar Försäkringskassan.

Är det inte bättre att låta honom studera och komma in i arbetsmarknaden medan han får pengar från Försäkringskassan? Hur ska dessa människor någonsin få en framtid om det ska finnas regler mot studier och arbete?

Han hade troligtvis studerat och sedan börjat jobba istället för att bara sitta hemma och dega resten av sitt liv.

Arbete in, bidrag ut.

HUR tänker DU❓
VAD menar du ens med ”de med Försäkringskassan” får inte studera eller arbeta.

Vilket / vilka bidrag MENAR du?
Citera
2026-07-22, 13:24
Medlem
1335991s avatar
Citat:

Arbete in, bidrag ut.

Varför har han FK????
Citera
2026-07-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Försäkringskassan, a-kassan, socialbidrag är alla alternativa finansieringen till studier.
Spela man sina kort väl bara och följer regelverket så slipper man belåna sig.

Beroende på ålder och åkomma samt utbildning kan dessa, o några fler, åkommor berättiga förlängd skolgång.

Stämmer inte riktigt, inte ens f-kassan är så cyniska.
Bara som exempel är det inte orimligt att en chaufför som mister synen blir sjukskriven men ändå får studera, t ex blindskrift?, och förmodligen hade f-kassan i 99% av fallen godkänt detta.

Rätt tydligt vad som menas.

Nej det är inte tydligt, och det är fler i tråden som frågat.
Citera
2026-07-22, 13:57
Medlem
Såklart de får. Det är fritt fram att studera och ta studielån precis som alla andra.
Citera
2026-07-22, 17:37
Medlem
Citat:

Du har missförstått, det är tvärtom, om man kan arbeta eller studera har man inte hos försäkringskassan att göra.
Citera
2026-07-22, 19:46
Medlem
Tuors avatar
Det mest logiska vore att låta personer med exempelvis autism studera medan de får pengar från FK.

Jag menar, det långsiktiga målet borde väl vara att försöka få dem att börja jobba och inte få pengar via FK? Då kan man ju locka till studier genom att säga att pengarna inte försvinner så fort de börjar studera.

Väldigt typiskt Sverige egentligen.
Citera
2026-07-22, 21:28
Medlem
feemaxxxs avatar
Tycker att det är rätt korkat att överhuvudtaget undra om det är ok att studera samtidigt som man får ersätttning från försäkringskassan. Om det skulle gå skulle ju varannan babbelur-student vara sjukskriven istället för att ta studiebidrag.

När jag var sjukskriven så började jag läsa in lite gymnasieämnen på Komvux:s KVÄLLSKURSER. Det kunde de inte säga så mycket om då det vara på kvällstid. Råkade iofsg bli par dagskurser också, men det visste förstås inte försäkringskassan om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in