2026-07-21, 22:49
Medlem
Det är problematiskt att man inte får jobb utan högskoleutbildning idag om man inte har kontakter eller saknar utbildning.

Om studiebidraget tar slut så är det också svårt att fortsätta sin utbildning.

Går man på fk och vill studera för att få jobb men har slut på studiebidrag så sitter man fast.
Citera
2026-07-21, 22:52
Medlem
Man kan gå en kortare utbildning, runt ett år och fortfarande vara sk arbetslös. Det måste dock vara någon utbildning Arbetsförmedlingen har i sitt program. Men han är säkert berättigad CSN om han vill plugga någon annan utbildning av de vanliga.
Citera
2026-07-21, 23:16
Medlem
Låter som att han egentligen inte behöver bidrag från försäkringskassan. Om han nu har det för att han är för lat att ta ett vanligt jobb. Är han sjukskriven för att han faktiskt har en nedsatt förmåga, ska det gå bra att plugga halvtid och ha sjukbidrag andra halvan.

Har han inte möjlighet till att ta studielån får han väl jobba och studera åtminstone ett ämne i taget. Ska väl även vara möjligt att göra tenta på ett ämne utan att plugga i skolan. Länge sedan jag själv studerade.

Det är inte försäkringskassan som bestämmer om han får studera. Säger de att han inte får bidrag för att han vill studera heltid, är det ju bidraget de säger nej till. Dock är det csn som avgör om det är möjligt ta studielån.
Citera
2026-07-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boys
Hur menar du nu?
Där var allas misslyckande. I en mening.
Citera
2026-07-22, 00:22
Medlem
Citat:
Nu fick jag höra att min vän vill studera, men han har inte lov för att studera menar Försäkringskassan.

Är det inte bättre att låta honom studera och komma in i arbetsmarknaden medan han får pengar från Försäkringskassan? Hur ska dessa människor någonsin få en framtid om det ska finnas regler mot studier och arbete?
Klart att de hellre vill behålla sina pengar än att studera.

Han hade troligtvis studerat och sedan börjat jobba istället för att bara sitta hemma och dega resten av sitt liv.

Ja, det hade varit plus poäng för stadskassan.
Arbete in, bidrag ut.

Hur tänker man här egentligen?

Han får väl studera i smyg då. Lära sig något utländskt ord på egen hand. Eller träna sig i någon teknik. Jag känner en som går på svetskurs. Får så klart betalt! Antagligen är det försäkringskassan som betalar ?
Är det så att i Svenska myndigheter vet inte den ena handen vad den andra gör?
Citera
2026-07-22, 00:28
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Nu fick jag höra att min vän vill studera, men han har inte lov för att studera menar Försäkringskassan.

Är det inte bättre att låta honom studera och komma in i arbetsmarknaden medan han får pengar från Försäkringskassan? Hur ska dessa människor någonsin få en framtid om det ska finnas regler mot studier och arbete?

Han hade troligtvis studerat och sedan börjat jobba istället för att bara sitta hemma och dega resten av sitt liv.

Arbete in, bidrag ut.

Försäkringskassan är en myndighet. Vad får han för ersättning som gör att han inte kan studera?
Citera
2026-07-22, 01:25
Medlem
"De med Försäkringskassan får inte studera"?
Det saknas en del information här.
Vad menar du med "De med Försäkringskassan"?
Är det någon som vill få sin utbildning betald av Försäkringskassan istället för att ta lån på CSN?
Citera
2026-07-22, 01:36
Medlem
RostskyddsRaymonds avatar
I vilken status befinner h"n sig, ut stämplad akassa ? Jag fick slut på akassedagar, hamnade i rusta& matcha som hjälper med att söka jobb. De har även koll på vilka utbildningar man har rätt till och vad man kan få för ersättningar vid studier mm.

Man väljer leverantör (jobbcoach) själv, så ett tips är att kolla leverantörers omdömen innan man väljer, finns väldigt många.

Hoppas det löser sig för din kamrat !

Mvh RR
Citera
2026-07-22, 07:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Han är för lat för att jobba med ett vanligt knegar jobb. Men om det vore ett kvalificerat yrke så skulle han byta ut sitt bidrag mot lön menade han, men då behöver han studera först också!

Han är för lat för ett knegarjobb, hur fan ska han då orka plugga?
Hur länge tänkte han plugga och vad ska denna lata människan bli när han är färdig?

Kanske är det dax att växa upp helt enkelt och ta ett jobbigt knegarjobb nu och slippa FK.
Citera
2026-07-22, 08:44
Medlem
Citat:
Som jag skrev tidigare i tråden så är han mycket lat. Att bli skuldsatt är inte ett alternativ för alla.

Då får man fortsätta vara outbildad. För inte ska Försäkringskassan vara ett alternativ för lata simulanter som vill slippa CSN-lån
Citera
2026-07-22, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Han kanske inte kan ta studielån? Bidragsdelen är väl knappt på 2000kr och räcker ingenstans? Lägg till då att en vuxen man förmodligen har hyra och andra räkningar att behöva betala varje månad. Hur tycker du att han ska göra här?

Varför skulle han inte kunna ta CSN-lån?
Citera
2026-07-22, 09:04
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:

Arbete in, bidrag ut.

Vad har han för ersättning från försäkringskassan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in