2026-07-22, 15:43
Medlem
https://www.nrk.no/artikkel/innforer-vannrestriksjoner-i-hele-frankrike-1523287
" Restriksjonene på bruk av vann rammer særlig bøndene. Mange har fått fullstendig forbud mot å vanne jordene, andre steder er det innført begrensninger.

Bønder varsler allerede elendige avlinger, noe som trolig vil føre til høyere matvarepriser i Europa.
Citera
2026-07-22, 15:45
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du säger några, jag säger många.

Och jo, klimatfrågorna har blivit vänster, och illustrerar återigen att varje organisation eller fråga som inte uttryckligen är höger förr eller senare tas över av extremvänster. Det skedde med kvinnorörelsen/feminismen, det skedde med fredsrörelsen på 80-talet, det skedde med miljöfrågan, med HBT, invandringsfrågan.
Istället för att undersöka om det sker en klimatförändring och om det i så fall beror på människan, har man bestämt att så sker, och att det beror på människan. Och lösningen är som vanligt högre skatter och mer politik. Som jag sade, en vänsterfråga, och en vänsterlösning. Och SvT spelar med, eftersom de också är tydligt vänsterlutande, eller 'progressivt normbrytande', som det heter på vänstriska.
Erika Bjerström hävdar ju att det finns ett samband mellan klimatförändringar och att demokratin 'försvagas', dvs blir mindre vänsterorienterad. När hennes frekventa flygande ifrågasätts så kallar hon det en kampanj mot henne.
Hon är lika mycket aktivist som Carina Bergfeldt, som efter att ha misslyckats som utrikeskorre kom hem och direkt gick över gränsen för vad tom SvT klarade, och inte fick bevaka politik längre, https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/a7GorL/carina-bergfeldt-hyllas-efter-initiativet-mojligt-att-jag-far-skall-av-svt

Så nog har SvT en agenda, och låter sina journalister driva sina agendor. Ren slump att de så ofta sammanfaller med MP, FI eller V?

Du får det att låta som påverkan av klimatet och miljön är ett påhitt från vänstern. Det är ett ganska otroligt resonemang. Jag vill att MP ska åka ut ur riksdagen men det betyder inte att allt de pekar på gällande klimat och miljö är felaktigt. Jag avskyr det partiet eftersom de förstört de viktiga miljöfrågorna genom att driva populistisk miljöpolitik och en galen invandringspolitik och det har fått mindre begåvade på högersidan att tro att allt som rör klimat och miljö är trams.

Det innebär att de på SVT som rör sig i MP-kretsar också förpestar de viktiga klimat och miljöfrågorna. Däremot så finns ett intresse för väder i Sverige och därför är rapporteringen inte orimlig.
Citera
2026-07-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Men 41 är helt normalt i Spanien i juli, händer precis varenda sommar. Och inte visar dom nån värme resten av veckan heller.

Faktaresistent och kunskapsinvecklare much?

Vem tror du på om du inte tror på t ex aemet? Här en 100-årsserie som påvisar 0.16 C/årtionde i ökning i genomsnitt. Det innebär såklart att både toppar och dalar kan vara större och mindre och det är precis det vetenskapen säger. Vädret rör på sig mer. https://www.aemet.es/es/serviciosclimaticos/datosclimatologicos/series-centenarias/izana/temperatura
Citera
2026-07-22, 15:52
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Du får det att låta som påverkan av klimatet och miljön är ett påhitt från vänstern. Det är ett ganska otroligt resonemang. Jag vill att MP ska åka ut ur riksdagen men det betyder inte att allt de pekar på gällande klimat och miljö är felaktigt.

Det blir så när utbildningsreserven från grisaknullarsödern resonerar.
Citera
2026-07-22, 15:53
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det är bara inse att du får inte starkare argument mot klimatförändringar från dessa än egna väderobservationer. Det var svinkallt i vintras, alltså finns inte klimatförändringarna. De förstår inte heller att rapporteringen bygger på något mer än bara observationer av extrem hetta. Jag misstänker att många av skeptikerna på riktigt tror att forskningen enbart bygger på väder- och temperaturobservationer.

"ja va ute idag och jag frös! det är juli!"

nej, det går inte förklara något för någon som redan bestämt sig för vad som är sant, forskning och fakta biter inte.
Citera
2026-07-22, 16:15
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du säger några, jag säger många.

Och jo, klimatfrågorna har blivit vänster, och illustrerar återigen att varje organisation eller fråga som inte uttryckligen är höger förr eller senare tas över av extremvänster. Det skedde med kvinnorörelsen/feminismen, det skedde med fredsrörelsen på 80-talet, det skedde med miljöfrågan, med HBT, invandringsfrågan.
Istället för att undersöka om det sker en klimatförändring och om det i så fall beror på människan, har man bestämt att så sker, och att det beror på människan. Och lösningen är som vanligt högre skatter och mer politik. Som jag sade, en vänsterfråga, och en vänsterlösning. Och SvT spelar med, eftersom de också är tydligt vänsterlutande, eller 'progressivt normbrytande', som det heter på vänstriska.
Erika Bjerström hävdar ju att det finns ett samband mellan klimatförändringar och att demokratin 'försvagas', dvs blir mindre vänsterorienterad. När hennes frekventa flygande ifrågasätts så kallar hon det en kampanj mot henne.
Hon är lika mycket aktivist som Carina Bergfeldt, som efter att ha misslyckats som utrikeskorre kom hem och direkt gick över gränsen för vad tom SvT klarade, och inte fick bevaka politik längre, https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/a7GorL/carina-bergfeldt-hyllas-efter-initiativet-mojligt-att-jag-far-skall-av-svt

Så nog har SvT en agenda, och låter sina journalister driva sina agendor. Ren slump att de så ofta sammanfaller med MP, FI eller V?

Om "högern" låter "klimatfrågan" bli "vänster" av ideologiska skäl så är det ren och skär dumhet. Men min uppfattning är att så inte är fallet, inte alls.

Starka ideologiska åsikter om klimatförändringen finns enbart hos den s.k. "ytterhögern", där SD i ren och skär idioti valt att göra bort sig totalt i ett försök att locka väljare genom att bli ett hem för det ideologiskt drivna motståndet mot klimatförändringen.

KD duckar frågan, dels av rädsla över att det gömmer sig "klimatförnekare" i de egna leden som kan tänkas avvika till SD om man tar ställning och dels för att inte sabba Tidö-samarbetet med SD (som nu ryker hur som). Liberalerna, med den största andelen högutbildade av alla partier, kan läsa och förstå vetenskaplig text och vetenskapliga rön och "vet" att klimatförändringen är på riktigt. Och driven av människan. M vet det nog också, men väljer att utnyttja SD för att skjuta frågan på framtiden och köra sina anhängares ekonomiska intressen i nutid istället. Och så var ju den där lilla f.d. gymnasten helt desperat i sin strävan att få bli statsminister...

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om hur man kan vara säker på att de vetenskapliga rönen om klimatförändringen stämmer (och att läger är betydligt allvarligare än vad t.ex. IPCC gjort gällande). Jag vet vad som gäller, men jag vet också att en "jo/nej"-diskussion är helt meningslös. "Framtiden" kommer att visa hur det är, och sannolikheterna för den "uppvisningen" ökar för varje år som går. Och när det börjar smälla på riktigt kommer "klimatförnekarna" att hamna i historieboken som vår tids största idioter, och de politiska partier som kört en "anti-klimatförändringsagenda" kommer att få stämpeln som "skadegörare för Sverige och nationens framtid".

Därför är det viktigt att emellanåt påpeka olika facetter av den inbyggda idiotin i "klimatförnekelsen". Som att sitta i en anonym tråd på FB och ondgöra sig över att SVT rapporterar om avvikande väder.

Helt enkelt därför att ju tidigare man officiellt kan idiotförklara klimatförändringsförnekarna desto bättre är det för Sverige. Bättre i nutid och framförallt bättre i framtiden.
Citera
2026-07-22, 16:20
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Kollar vädret i Spanien just nu. Madrid 37, Barcelona 30, malaga 30, valencia 31. Inget speciellt alls och inte lovar dom nån värme dom kommande dagarna heller, snarare ska det bli kallare. Men jag noterar att svensk media rapporterat att det "kan" bli varmt i Spanien, inte att det är det. En polerad lögn med andra ord.

Nja, skulle inte säga att 37 °C är vanligt juliväder för Madrid, då väderdata över tid ger ett dagligt medel på 26 °C, med medelmax på 33 °C och medelminimum 20 °C.

Rekordet för centrala Madrid är 41 °C, uppmätt 2021.
https://en.wikipedia.org/wiki/Madrid

För Barcelona är motsvarande siffror 28, 24 och 21 med 38°C som rekord.
För Valencia 30, 25 och 22 med 44, 5 °C som rekord från 2023..

Så jo, temperaturerna sticker ut och är över det normala, framför allt är de betydligt högre tidigare än vad de har varit historiskt.
Citera
2026-07-22, 16:26
Medlem
Wayaheads avatar
Man rapporterar flitigt om solkurvor på järnvägsrälsen och att asfalten smälter när det blir uppåt 30* varmt, precis som om att det skulle vara något nytt, så har det alltid varit under varma perioder. Hysteriskt, precis lika hysteriskt som när kärringar börjar yra!
Citera
2026-07-22, 16:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Man rapporterar flitigt om solkurvor på järnvägsrälsen och att asfalten smälter när det blir uppåt 30* varmt, precis som om att det skulle vara något nytt, så har det alltid varit under varma perioder. Hysteriskt, precis lika hysteriskt som när kärringar börjar yra!
Men har man inte något om Carola, Pernilla eller någon annan är vädret fantastiskt bra att hitta på historier om.

Vänta till vintern när 10 cm nysnö kallas ”snösmockan slår till”
Citera
2026-07-22, 17:10
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead

Hur mycket anekdotisk bevisföring ska Flashback tåla? Är extremväder en ointressant nyhet för ett väderintresserat land som Sverige. SVT tillhör vänstermedia men det innebär inte att allt är politisk propaganda.
Citera
2026-07-22, 17:14
Medlem
Citat:
Kollar vädret i Spanien just nu. Madrid 37, Barcelona 30, malaga 30, valencia 31. Inget speciellt alls och inte lovar dom nån värme dom kommande dagarna heller, snarare ska det bli kallare. Men jag noterar att svensk media rapporterat att det "kan" bli varmt i Spanien, inte att det är det. En polerad lögn med andra ord.
Det är i många frågor man använder "kan" och liknade ord och det tolkas som "ska bli" därmed satt agendan, liknade i viss lag stiftning där ordet kan och ska gör stor skillnad, för vissa tror att "det står i lagen" när det benämns kan.
Citera
2026-07-22, 17:23
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Nja, skulle inte säga att 37 °C är vanligt juliväder för Madrid, då väderdata över tid ger ett dagligt medel på 26 °C, med medelmax på 33 °C och medelminimum 20 °C.

Rekordet för centrala Madrid är 41 °C, uppmätt 2021.
https://en.wikipedia.org/wiki/Madrid

För Barcelona är motsvarande siffror 28, 24 och 21 med 38°C som rekord.
För Valencia 30, 25 och 22 med 44, 5 °C som rekord från 2023..

Så jo, temperaturerna sticker ut och är över det normala, framför allt är de betydligt högre tidigare än vad de har varit historiskt.
Men du sitter och jämför medeltemperaturer med temperaturtoppar. Dom har en varmfront i Spanien några dagar nu, precis som dom har varje år i juli. 37 är inget speciellt för Madrid i juli utan inträffar nån dag varenda år. Du måste väl begripa att topparna under enskilda varma dagar är betydligt högre än medelmax utslaget på en hel månad? Ser man på prognosen för resten av dagarna i veckan så är topparna för Madrid 35,32,29,30. Inget speciellt, ett vanligt år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in