2026-07-22, 13:43
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wassilykandinsky
Jag är diagnostiserad med adhd och autism, pch medicinerad med Elvanse 70 mg. Medicinen tycks ha slutat fungera på senaste, ca. 1-2 månader tillbaka. Finns ganska troligt en handfull av resterande grejer också, men ovetandet är inte mitt stora problem. Trots diagnoser har jag ingen tydlig handlingsplan för dessa situationer, och mina nuvarande former av 'självmedicinering' hade nog gjort mina vårdgivare minst sagt oroliga.

Tack för förtydligandet. Då är nästa steg framför allt att du snarast kontaktar läkaren eller mottagningen som ansvarar för din Elvansebehandling.

Berätta tydligt att effekten har försämrats sedan 1–2 månader, att du fortfarande använder självskada eller annan ”självmedicinering” för stimulans och att du saknar en konkret handlingsplan. Var också helt ärlig med vad självmedicineringen består av, hur ofta och i vilka mängder - annars kan vården inte göra en säker bedömning.

Du har redan högsta rekommenderade dosen Elvanse, så ändra eller komplettera inte medicineringen på egen hand. Det här behöver följas upp både medicinskt och psykologiskt.
Citera
2026-09-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wassilykandinsky
Denna (o)vana har följt mig så länge jag kan minnas. En av mina starkaste första minnen är att jag packar för en skridsko-utflykt med skolan när jag blir helt ursinnig av att det är så tråkigt, och därför biter mig själv ordentligt i knäskålarna. Vid detta laget var jag kanske 5, 6 år gammal, och jag minns att blåmärkena varade en vecka eller mer.

Detta har funnits som en röd tråd genom mitt liv. I alla situationer där jag känner mig uttråkad så sträcker jag mig efter en bot i formen av skada. I mellanstadiet blev det att slå huvudet i väggen på toaletten, innan det blev att använda rakblad eller tändare eller vad som helst som jag kunde få tag på.

När någonting uttråkande händer började det klia i hela mig, och det känns som om det gör fysiskt ont av att sitta stilla och vara inaktiv. Jag känner mig lite som en av de där mössen eller råttorna som hellre får en elstöt än sitter i ett tyst rum i en obestämd mängd tid.

Förutom detta har jag haft längre uppbehållsperioder av självskada på flera månader mot ett år, men återfallen sker alltid på grund av denna osläckbara törst för stimulans. Är det någon annan som känner igen sig i behovet av självskada specifikt för att få stimulans och 'underhållas'?

Jag själv har börjat självskada efter 4 års uppehåll. Men då jag e på en vård avdelning så måste jag även dölja mina sår genom att jag tar ett papper o tejpar med vanlig tejp så det inte ska blöda genom tyget på min hoodie för jag vill inte att personalen ska se att jag har börjat skära mig själv. Jag känner igen mig i texten du skriver. Jag har självskadat sen 2014 - jag va 14-15 år när jag började med andra ord. Men aa, jag känner igen mig i behovet att behöva självskada för att få kunna känna nånting. Jag började igen för 1-2 månader sen när jag va hemma på perm över dagen. Jag tog en rakhyvel, slängde den på golvet o stampade för att försöka få loss rakbladet. Jag tog hjälp an både sax o kniv för att få loss bladet från plasten. Till slut fick jag loss det o varje gång jag e hemma så händer det att jag kännet mig nere o då finns rakbladet alltid där för mig. Det e som att det där lilla rakbladet e min allra närmaste bästa vän.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in