2026-07-22, 10:23
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Men beskriv då? Allvarligt kollar jag på en video som är så pass rasistisk den första delen så kollar jag hellre på något som inte är det.

Forumets regler säger även att vi inte ska behöva se en video för att kunna skriva i en tråd. Felet om någons är alltså inte mitt.

Det de visar upp och använder och hävdar är en beskrivning på jätte många som reser till Indien. Jag var där några gånger flera månader åt gången. Rökte på och gjorde affärer, alla inte helt lagliga och träffade svenskar och andra.

Det är alltså en beskrivning på unga vuxna resande i landet inte nödvändigtvis Israeler och så är det enbart fruktansvärt för att de är Israeler. Kunde lika gärna varit en rasistisk video om svenskar istället, vi är lika när vi är där. Jag såg inget som skilde de från mig eller andra.

Hur har du det med självkritiken egentligen?

Du reste alltså inte som ung vuxen och kan då stå till doms över de som gjorde det?

Som sagt, du är off topic. Tråden handlar om eventuell israelisk kolonialism, ej israeliska eller svenska personers rök-besök i Indien.

Men beskriv vad i klippet du anser vara rasistiskt då istället, då det verkar vara en invändning du har både mot mig, trådstarten och klippet. Vari ligger rasismen du hävdar?

En svepande anklagelse om rasism är inte nog för att punktera argumenten om israelisk kolonialism.
Citera
2026-07-22, 10:38
Medlem
Redivivuss avatar
Om det handlar om verksamhet som Chabad Lubavitch eller förtäckt lobbyism så är det något som utgör en de facto inofficiell israelisk utpost.

Turistande weedrökare är ett stort problem överallt där det finns. Ser dock ingen orsak att singla ut just israeler i detta annat än när de är överrepresenterade.
Citera
2026-07-22, 10:40
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Nu börjar din video med att beskriva att Israelerna åker till Indien som unga vuxna och där röker på. Som om det är något ovanlig.

När jag kollade upp detta så hamnar Israel på plats 29 eller 14 bland de länder som flest turister i Indien och utgör 1,8% eller 0,5% enligt två olika sökresultat av turisterna där.

Hade jag bott så nära Indien hade jag rest dit också även nu.

Som ung vuxen reser man i regel långturer, så också till Indien. Är där i flera månader åt gången. Fantastiskt trevligt hoppas att våra unga vuxna tar den chansen eller åker till det land som lockar dem.

När det gäller att röka på i Indien och att det inte då respekterar Indisk lag. Så uppmanar Indien på många sätt unga resenärer att bryta mot den lagen. Som exempel, försökte jag vid tillfälle röka en cigg vid en tydligen helig plats. Blev tillsagd av de heliga männen att den sorten inte vad ok där. De tiggde alla en cigg av mig och sedan sattes det igång som en våg av
chillum rökning. Så på vissa platser får man bara röka på. Samt som sagt det växer naturligt.

Kan inte du motivera varför det gör enbart Israeler till något fult att de turistar i Indien. Du skapade ju endå en tråd om detta. Eller handlar det bara om att klistra på en gruppmentaliet på ett folk, något som är rasistiskt att göra?
Du är jättestolt över att du röker på och förväntar dig hjälteglorian? Du kan väl diskutera det i annan lämplig tråd åtminstone.
Citera
2026-07-22, 10:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Youtubekanalen uncivilized släppte tidigare idag en 20-minutare där dom försöker leda i bevis att israeler aktivt försöker kolonisera olika delar av världen. Att etablering ofta kommer med en vilja att bygga upp judiska kulturella center, för att se till att den israeliska mentaliteten står sig och att skyltar med med gärna endast står på hebreiska. Infödda nekas regelbundet tillträde till dessa israeliska satelliter, och den lokala lagstiftningen är något man inte bryr sig om nämnvärt:

https://youtu.be/Yq_fWXKidhk?si=sxgn-tVMpQ3dRF7H

Klippet går även in på vad som är drivaren i det hela: Den israeliska ingruppsmentaliteten i allmänhet och bosättarmentaliteten i synnerhet.

Begreppet freieren förklaras, ett begrepp som enligt klippet är en djup förolämpning i Israel, och som direkt översatt betyder typ "någon som spelar efter reglerna".

Att vara den som blir exploaterad anses fult, och att exploatera anses fint och eftersträvansvärt. Detta leder till att man alltid, alltid vill testa gränserna till max i dessa nya länder och kolonier, för att se vad man kommer undan med.

Är man dum nog att gå med på deras dumheter får man skylla sig själv, för de israeliska kolonisatörerna är det självklart att man försöker

Vid eventuell kritik eller gränssättande av ursprungsbefolkningen, så kör man med antisemtismkortet och andra hasbara-tekniker.

Så Flashback, vad tror vi? Är uncivilized något på spåren? Finns denna israeliska gruppstrategi som klippet lanserar? Pågår det en aktiv israelisk kolonisering?

Än mer intressant - har någon stött på israelisk kolonisering i verkligheten? Hur var det?

Är det en fungerande strategi över tid? Fler och fler verkar ju tröttna på Israel i allmänhet, och opinionsundersökningar överallt i världen visar på det. Att aktivt omfamna skamlöshet och aggressivitet, så som klippet gör gällande, brukar sällan leda till någonting hållbart i sociologisk mening. Kan detta vara en av förklaringarna till att bilden av Israel och israeler rasat senaste deceniumet?

En liten fotnot som tangerara off-topic och därför kanske inte ska diskuteras, men ändå intressant: Är inte det som beskrivs i klippet ganska likt hur många muslimska satellitsamhällen i västvärlden fungerar? Kan det vara så att klanmentalitet/nationalism är den faktiska drivaren, snarare än religion?

Svar ja, den sionistiska staten Israel bedriver kolonialism. Hela statens fundament bygger på den bosättarideologi som videon belyser ([8:36](https://www.youtube.com/watch?v=Yq_fWXKidhk&t=516s)). Den första vågen av etnisk rensning skedde under Nakba 1948 ([8:26](https://www.youtube.com/watch?v=Yq_fWXKidhk&t=506s)), och efter kriget 1967 försökte man upprepa samma mönster för att fördriva ännu fler. Planen stannade dock av och övergick i en utdraget kontroll- och expansionskrig, mycket på grund av att Palestinas grannländer vägrade spela med och medvetet avstod från att ta emot de fördrivna palestinierna permanent för att inte underlätta Israels demografiska rensning.
Idag har det dock blivit betydligt svårare för sioniststaten. Den skamlösa och aggressiva gränstestningen, som i videon beskrivs genom begreppet frier (att vägra vara den som följer reglerna) och "successmetoden" ([4:20](https://www.youtube.com/watch?v=Yq_fWXKidhk&t=260s)), uppmärksammas nu kontinuerligt över hela världen tack vare internet och oberoende medier.

När den här mentaliteten flyttar utomlands blir det väldigt tydligt:

- Humustrails och parallellsamhällen: I norra Indien och Thailand ser vi hur israeliska ex-soldater bygger upp egna satelliter där lokalbefolkningen stängs ute och skyltningen sker på hebreiska ([1:45](https://www.youtube.com/watch?v=Yq_fWXKidhk&t=105s)).
- Kollektiv exploatering: Oavsett om det handlar om unga backpackers i Asien eller välutbildade sekulära "liberaler" som köper upp hela bergsbyar i italienska Alperna är grundsynen densamma – marken ses som ett tomt objekt att dominera ([0:27](https://www.youtube.com/watch?v=Yq_fWXKidhk&t=27s)).

Att aktivt omfamna skamlöshet och aggression som gruppstrategi fungerar så länge omvärlden blundar. Men i takt med att Israels handlingar granskas i realtid rasar deras globala anseende. Det är helt enkelt inte en sociologiskt hållbar strategi över tid när resten av världen börjar syna bluffen.
Senast redigerad av Bokki89 2026-07-22 kl. 10:52.
Citera
2026-07-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Om det handlar om verksamhet som Chabad Lubavitch eller förtäckt lobbyism så är det något som utgör en de facto inofficiell israelisk utpost.

Turistande weedrökare är ett stort problem överallt där det finns. Ser dock ingen orsak att singla ut just israeler i detta annat än när de är överrepresenterade.

Agree! Det hela handlar väl om att det är oklart om det är det tidigare eller det senare, men att vissa verkar tycka att det finns saker som pekar mot det tidigare. Framförallt då det i så stor usträckning sker EFTER fullgjord tjänstgöring i IDF.

Handlar det endast om det senare är det inget att diskutera dock. Det är universiellt pch hör ungdomen till, i någon mån.
Citera
2026-07-22, 10:52
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Som sagt, du är off topic. Tråden handlar om eventuell israelisk kolonialism, ej israeliska eller svenska personers rök-besök i Indien.

Men beskriv vad i klippet du anser vara rasistiskt då istället, då det verkar vara en invändning du har både mot mig, trådstarten och klippet. Vari ligger rasismen du hävdar?

En svepande anklagelse om rasism är inte nog för att punktera argumenten om israelisk kolonialism.
Det är en form av stereotypisering.

Israeler är individer och klistra på de en gruppmentaliet är att förneka att de är det.

Videon och du bedömer de som grupp utifrån dina fördomar. Videon skapar ett vi och dom för att förstärka att gruppen Israeler är fundamentalt annorlunda en andra grupper.

Jag såg ingen riktig fakta på den bit jag orkade se på, utan såg snarare en generalisering.

Israelerna är ett litet folk till antal så vi får ju också den typiska majoriteten tillskriver minoriteten egenskaper.

På vilket sätt är det inte rasism?

Utöver det tror jag att det är kulturen man är ute efter när man reser till Indien eftersom den är fantastisk. Samt att det är så billigt. Man kan leva på nästan inget och en middag kostar bara några kronor om man äter där indierna äter, därför passar det unga människor med mindre pengar. Jag tror inte det bara handlar om droger.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-22 kl. 11:06.
Citera
2026-07-22, 11:03
Medlem
Det får vi hoppas då Gaza är ett råttnäste av islamifierade terrorister.

Gaza som det är idag förtjänar inte att existera helt enkelt.

Det enda konstiga i detta är varför Vänsterextrema gått och blivit terrorister ihopa med Hamas.

Men vi visste redan att vänsterextrema är lågbegåvade så ingen skräll. Men de måste utrotas med nu.
Citera
2026-07-22, 11:09
Medlem
Jag hyser stor tilltro till nattrams analysförmåga och om hon säger att videon är rasistisk tror jag att den är rasistisk. Att avsändaren är ett pro-palestinskt propagandacenter i Qatar talar inte direkt för motsatsen...

För att få en objektiv bedömning av videon tog jag hjälp av AI.

Jag bad Google Gemini 3.1 Pro analysera videon. Prompter: Bedöm videons saklighet med betoning på värderingar.

Jag bad även Google Gemini 3.1 Pro, efter att ha analyserat videon, svara på frågan om den är rasistisk. Prompter: Är videon rasistisk?

Gemini om rasism:
Om vi granskar videons retorik och metodik uppfyller den flera av de centrala kriterierna för etnisk stereotypisering, främlingsfientlighet och kollektivt skuldbeläggande – vilket i dagligt tal ofta klassas som rasism.

Slutsats
Rent akademiskt kan man debattera om "rasistisk" är den exakta termen eftersom videon attackerar en nationalitet/ideologi snarare än en ras i biologisk mening. Men om vi definierar rasism som att kategoriskt tillskriva en grupp människor negativa, nedärvda egenskaper och bedöma individer enbart utifrån deras nationella eller etniska tillhörighet, så använder videon tveklöst en sådan retorik.

Gemini om videon:
Videon, "How Israelis Are Colonizing the World" från kanalen uncivilized, är inte en objektiv granskning, utan snarare en starkt polemisk och ideologiskt driven videoessä. Här är en bedömning av dess värderingsgrund och saklighet:

Värderingsgrund och ideologisk lins
Videons genomgående värdering bottnar i en dekolonial och explicit antisionistisk diskurs. Den centrala tesen är att sionism inte bara är ett politiskt projekt, utan en inneboende exploaterande och våldsam bosättarideologi ("settler colonialism") som formar individernas psyke och syn på andra människor. Budskapet är att israeler bär med sig en maktasymmetrisk mentalitet oavsett om de agerar som backpackers i Asien [00:48] eller som liberala utvandrare i italienska alpdalar [12:50]. Videon betraktar med andra ord inte israeliska turister eller emigranter som vanliga resenärer, utan som bärare och representanter för en expansiv kolonial struktur.

Saklighet och metodik
Ur ett metodologiskt och sakligt perspektiv är videon problematisk eftersom den konsekvent använder starka generaliseringar och anekdotisk bevisföring för att bekräfta sin övergripande tes.

Faktiska utgångspunkter: Den tar visserligen avstamp i verkliga fenomen och händelser. Till exempel den utbredda trenden att unga israeler reser till platser som Indien direkt efter sin militärtjänstgöring [01:56], samt den inrikespolitiska krisen kring rättsreformen 2023 som fick liberala, sekulära israeler att överväga att bosätta sig utomlands [10:55].

Anekdoter som bevis: Bristen på objektivitet uppstår i hur videon tolkar dessa fenomen. Den använder virala klipp på enskilda, aggressiva turister i Filippinerna [06:51] eller ett personligt exempel på en individ som medvetet bryter mot regler i en matbutik [05:16] för att dra svepande, psykologiska slutsatser om en hel nationalitet. Det israeliska kulturkonceptet kring att undvika att vara en "frier" (någon som blir lurad eller utnyttjad) framställs som bevis för en systematisk och hänsynslös vilja att bryta mot lokala lagar globalt.

Analys av internationella relationer
Ett tydligt exempel på videons betoning på värderingar framför objektivitet syns i hur den hanterar storpolitik och internationella avtal. Istället för att analysera säkerhetspolitiska försvarsavtal gällande militärövningar mellan Israel, Grekland och Cypern utifrån traditionell geopolitik, diplomati eller folkrättsliga intressen, stämplas regeringarna i Aten och Nicosia som "genocidal wingmen" [18:37]. Avancerade mellanstatliga avtal och militära samarbeten reduceras helt till att vara cyniska mekanismer för kolonialism och krigföring.

Sammanfattningsvis bygger videon på en noga utvald samling nyhetshändelser, historiska trauman och geopolitiska skeenden för att driva ett ideologiskt narrativ. I detta narrativ underordnas varje handling utförd av en israelisk medborgare utomlands – från turism till fastighetsköp och försvarssamarbeten – teorin om att en form av makt- och bosättarmentalitet alltid är närvarande. Den bör därför betraktas som ett opinionsbildande inlägg i en bredare konflikt, snarare än en saklig kartläggning.
Citera
2026-07-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag hyser stor tilltro till nattrams analysförmåga och om hon säger att videon är rasistisk tror jag att den är rasistisk. Att avsändaren är ett pro-palestinskt propagandacenter i Qatar talar inte direkt för motsatsen...

För att få en objektiv bedömning av videon tog jag hjälp av AI.

Jag bad Google Gemini 3.1 Pro analysera videon. Prompter: Bedöm videons saklighet med betoning på värderingar.

Jag bad även Google Gemini 3.1 Pro, efter att ha analyserat videon, svara på frågan om den är rasistisk. Prompter: Är videon rasistisk?

Gemini om rasism:
Om vi granskar videons retorik och metodik uppfyller den flera av de centrala kriterierna för etnisk stereotypisering, främlingsfientlighet och kollektivt skuldbeläggande – vilket i dagligt tal ofta klassas som rasism.

Slutsats
Rent akademiskt kan man debattera om "rasistisk" är den exakta termen eftersom videon attackerar en nationalitet/ideologi snarare än en ras i biologisk mening. Men om vi definierar rasism som att kategoriskt tillskriva en grupp människor negativa, nedärvda egenskaper och bedöma individer enbart utifrån deras nationella eller etniska tillhörighet, så använder videon tveklöst en sådan retorik.

Gemini om videon:
Videon, "How Israelis Are Colonizing the World" från kanalen uncivilized, är inte en objektiv granskning, utan snarare en starkt polemisk och ideologiskt driven videoessä. Här är en bedömning av dess värderingsgrund och saklighet:

Värderingsgrund och ideologisk lins
Videons genomgående värdering bottnar i en dekolonial och explicit antisionistisk diskurs. Den centrala tesen är att sionism inte bara är ett politiskt projekt, utan en inneboende exploaterande och våldsam bosättarideologi ("settler colonialism") som formar individernas psyke och syn på andra människor. Budskapet är att israeler bär med sig en maktasymmetrisk mentalitet oavsett om de agerar som backpackers i Asien [00:48] eller som liberala utvandrare i italienska alpdalar [12:50]. Videon betraktar med andra ord inte israeliska turister eller emigranter som vanliga resenärer, utan som bärare och representanter för en expansiv kolonial struktur.

Saklighet och metodik
Ur ett metodologiskt och sakligt perspektiv är videon problematisk eftersom den konsekvent använder starka generaliseringar och anekdotisk bevisföring för att bekräfta sin övergripande tes.

Faktiska utgångspunkter: Den tar visserligen avstamp i verkliga fenomen och händelser. Till exempel den utbredda trenden att unga israeler reser till platser som Indien direkt efter sin militärtjänstgöring [01:56], samt den inrikespolitiska krisen kring rättsreformen 2023 som fick liberala, sekulära israeler att överväga att bosätta sig utomlands [10:55].

Anekdoter som bevis: Bristen på objektivitet uppstår i hur videon tolkar dessa fenomen. Den använder virala klipp på enskilda, aggressiva turister i Filippinerna [06:51] eller ett personligt exempel på en individ som medvetet bryter mot regler i en matbutik [05:16] för att dra svepande, psykologiska slutsatser om en hel nationalitet. Det israeliska kulturkonceptet kring att undvika att vara en "frier" (någon som blir lurad eller utnyttjad) framställs som bevis för en systematisk och hänsynslös vilja att bryta mot lokala lagar globalt.

Analys av internationella relationer
Ett tydligt exempel på videons betoning på värderingar framför objektivitet syns i hur den hanterar storpolitik och internationella avtal. Istället för att analysera säkerhetspolitiska försvarsavtal gällande militärövningar mellan Israel, Grekland och Cypern utifrån traditionell geopolitik, diplomati eller folkrättsliga intressen, stämplas regeringarna i Aten och Nicosia som "genocidal wingmen" [18:37]. Avancerade mellanstatliga avtal och militära samarbeten reduceras helt till att vara cyniska mekanismer för kolonialism och krigföring.

Sammanfattningsvis bygger videon på en noga utvald samling nyhetshändelser, historiska trauman och geopolitiska skeenden för att driva ett ideologiskt narrativ. I detta narrativ underordnas varje handling utförd av en israelisk medborgare utomlands – från turism till fastighetsköp och försvarssamarbeten – teorin om att en form av makt- och bosättarmentalitet alltid är närvarande. Den bör därför betraktas som ett opinionsbildande inlägg i en bredare konflikt, snarare än en saklig kartläggning.

Perfekt! Då gör vi samma med dina källor framgent. Det är allt jag vill, att kunna enas om en objektiv bas för verkligheten.

Gemini 3.1 Pro, med prompten "Bedöm videons/artikelns/dokumentets saklighet med betoning på värderingar."

Som sagt, jag försvarar inte klippet. Jag välkomnar diskussion om ämnet. Stämmer det eller stämmer det inte. Att börja gasta om rasism då är inte så lite snowflake.

Men nu har vi en objektiv bas!
Citera
2026-07-22, 11:25
Medlem
Citat:
Det är en form av stereotypisering.

Israeler är individer och klistra på de en gruppmentaliet är att förneka att de är det.

Videon och du bedömer de som grupp utifrån dina fördomar. Videon skapar ett vi och dom för att förstärka att gruppen Israeler är fundamentalt annorlunda en andra grupper.

Jag såg ingen riktig fakta på den bit jag orkade se på, utan såg snarare en generalisering.

Israelerna är ett litet folk till antal så vi får ju också den typiska majoriteten tillskriver minoriteten egenskaper.

På vilket sätt är det inte rasism?

Utöver det tror jag att det är kulturen man är ute efter när man reser till Indien eftersom den är fantastisk. Samt att det är så billigt. Man kan leva på nästan inget och en middag kostar bara några kronor om man äter där indierna äter, därför passar det unga människor med mindre pengar. Jag tror inte det bara handlar om droger.

Hör du dig själv?

Israeler är individer OCH en grupp som tillsammans driver en nation. När man pratar om israeler så pratar man om dom som en representant för gruppen, och då kan man generalisera. På samma sätt som du gör med IRGC eller Hamas eller terrorister med mera. Vissa åker med av bara farten, men det är så det är att tillhöra en grupp med tydliga gruppbeteenden.

Är det en terrorgrupp så kommer du terrorkopplas, är den en kolonialmakt kommer du kolonialkopplas.

När man pratar om individer däremot, så använder man vanligtvis deras namn. I den kontexten har man andra kriterier för bedömning.

Du menar att man inte alls kan prata om grupper då eller? Ska komma ihåg det när du pratar om grupper framåt "Tänk på att alla är en egen individ". Vilken fruktbar debatt. Israelisk propaganda-megafon OCH batikhäxa.
Citera
2026-07-22, 11:27
Medlem
Citat:

Men nu har vi en objektiv bas!

Den objektiva basen är att du startade en tråd i Flashback Politik Utrikes Mellanöstern som var rasistisk mot israeler. Men du ber inte om ursäkt för det utan lovar att fortsätta likadant framgent.

Du måste förstå en sak. Jag har noll intresse för dig som person. Jag kommenterar bara inlägg som behöver nyanseras eller där jag kan tillföra ytterligare vinklar och analyser. Du däremot, har en osund fixering vid just mig, där du känner att du måste kommentera allt jag skriver. Det är således inte ämnet som intresserar dig, utan användaren "Petronius". Det är inte sunt.
Citera
2026-07-22, 11:29
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Detta tycker jag inte visar något. Då vi gör samma sak. Unga vuxna tenderar att börja sitt resande så fort de blivit fria och fått tag i lite pengar.

Man börjar alltså efter gymnasiet eller efter militärtjänst om man gör den.

Det var så jag gjorde, det var så unga vuxna som valde resande gjorde i min närhet, det var så de unga vuxna jag mötte under resor gjorde. Alltså inget direckt unikt med Israeler utan kanske bara att de har mer att klara av innan de kan påbörja resande eftersom de har längre militärtjänst. Det kan hända att det därför uppmanas mer av föräldrar och andra att resa. Man har kanske mer "förtjänat" det en om man bara är klar med gymnasiet.

Jag kollar inte gärna på denna typ av video. Så när det gäller att bosätta sig utomlands som ung vuxen vet jag inte egentligen vad de syftar på.

Men unga vuxna som reser gör ju det även på andra sätt. Som exempel bosätta sig i annat land och jobba eller plugga. Det gjorde jag också och jag mötte unga vuxna från hela världen. Jag var 30 år när jag kom hem och bosatte mig på alvar i Sverige igen. Detta är inget unikt för Israeler utan så det ser ut bland unga vuxna födda i demokratier.

Unga vuxna bör ta chansen att se världen. Man är absolut ingen dålig människa om man gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in