2026-07-21, 23:37
Medlem
zeke5s avatar
Var 11,3 grader i vattnet i Kämpinge Vellinge kommun idag mitt i sommaren blev inget dopp idag
Hörde på radion att någon badplats Brisund på Gotland hade 8,9 grader i vattnet idag
Inga snyft reportage om detta i media....
Citera
2026-07-21, 23:44
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är ju inte ens avvikande väder, utan alldeles vanligt sommarväder.

Men det gör det ju bara ännu underligare.

Hur kan någon vid sina sinnens fulla bruk irritera sig på att SVT rapporterar om vanligt sommarväder...
Citera
2026-07-21, 23:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Men det gör det ju bara ännu underligare.

Hur kan någon vid sina sinnens fulla bruk irritera sig på att SVT rapporterar om vanligt sommarväder...
För att Erica Bjurström och resten av miljömupparna tror att fyrtio grader i södra Europa är miljökatastrof. Och ovanligt.
Citera
2026-07-22, 00:01
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
För att Erica Bjurström och resten av miljömupparna tror att fyrtio grader i södra Europa är miljökatastrof. Och ovanligt.

Att det är 40 grader varmt är ju bara fakta. Och att rapportera fakta är ju precis vad nyhetsmedier ska göra.

Och alla som har litet mellan öronen kan enkelt själv kolla om det är normala temperaturer eller inte, sån data, dvs. sådan fakta, finns ju också tillgänglig online.

Det som är litet skumt är irritationen över att det rapporteras om hur varmt det är. Varfifrån kommer den? Är det varmt så är det ju varmt, det ÄR bara fakta...
Citera
2026-07-22, 00:07
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Den termometer (reklamskylt) dom brukar visa på ett apoteksbutik visar 40° var sitter givaren, nära fasaden?
På F1 tävlingar brukar dom säga typ, 25° i luften och 40° i asfalten.
Du tror väl inte att en termometer på en apoteksbutik kan användas som nån officiell guide til klimatet varken åt den ena eller andra hållet?
Om det sägs det skall bli 45 på officiella mätare så kan det ju hända det blir 60 på dom där skylten om givaren står i solen och ner mot asfalten.
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-07-22 kl. 00:11.
Citera
2026-07-22, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Du tror väl inte att en termometer på en apoteksbutik kan användas som nån officiell guide til klimatet varken åt den ena eller andra hållet?
Nej, men man har ofta haft den som en "bild av hettan"
Citera
2026-07-22, 00:15
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Att det är 40 grader varmt är ju bara fakta. Och att rapportera fakta är ju precis vad nyhetsmedier ska göra.

Och alla som har litet mellan öronen kan enkelt själv kolla om det är normala temperaturer eller inte, sån data, dvs. sådan fakta, finns ju också tillgänglig online.

Det som är litet skumt är irritationen över att det rapporteras om hur varmt det är. Varfifrån kommer den? Är det varmt så är det ju varmt, det ÄR bara fakta...
Jag har rest i södra Europa sen tidigt 80-tal, fyrtio grader är inget ovanligt.
Att rapportera om det är som att rapportera att det är tjugo grader på hösten.
Det är fakta, men komplett ointressant. Som att rapportera att Medelhavet är fortsatt blött.
Sant och fakta, men ointressant och inte nyheter.
Ungefär vad SvT och Bjerström klarar, mao.
Citera
2026-07-22, 00:17
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Nej, men man har ofta haft den som en "bild av hettan"
Kanske vi får se 60° på dom nu då!
Lite tramsigt att använda dom som bild på hettan ja, men jag tror nog dom mäter i skuggan. Och vita fasader och kanske brosten som ju är vanligt i dessa länder är nåt helt annat än asfalt.
Citera
2026-07-22, 00:27
Medlem
Överlag tror jag att svenska medier rapporterar mer om utländska, lokala nyheter än vice versa. Det kan ju t ex stå om en bussolycka i Peru, medan peruanska tidningar kanske inte skriver om en bussolycka i Sverige?

Sedan kan det ju finnas politiska agendor med klimat och så, men jag tror överlag att vi är mer intresserade av världen än vad världen är av oss.
Citera
2026-07-22, 00:54
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Jag har rest i södra Europa sen tidigt 80-tal, fyrtio grader är inget ovanligt.
Att rapportera om det är som att rapportera att det är tjugo grader på hösten.
Det är fakta, men komplett ointressant. Som att rapportera att Medelhavet är fortsatt blött.
Sant och fakta, men ointressant och inte nyheter.
Ungefär vad SvT och Bjerström klarar, mao.

Ja, men min poäng var inte SVTs rapportering utan den smått hysteriska bevakningen av SVTs väderrapportering, som (tydligen) granskar både om de rapporterar om vädret och vad de rapporterar om vädret.

Så länge väderrapporterna stämmer, hur kommer det sig att vissa bryr sig så vansinnigt starkt?

Dessutom finns det ett lustigt bias: SVT får gärna rapportera om "hur kallt det är", men herregud om de råkar rapportera om "hur varmt det är"...

Det är inte helt logiskt, det är allt annat än vettigt och det känns inte helt friskt. Och (just for the record) nu avser jag den frivilliga "bevakningen" av SVTs väderrapportering, inte väderrapporterna som sådana...

Jag har inga som helst problem med att förstå SVTs väderrapportering, men jag grundläggande problem med att förstås bevakningen av SVT...
Citera
2026-07-22, 02:06
Medlem
MP och vänstern hittar "Alltid" orsaker och skrämmer befolkningen med falska siffror, extremväder och domedagsprofetior. Är det soligt och varmt så är det SD och regeringens fel, regnar det så är det likadant. I MPs värld så ifall vi hade slutat att använda bensin och diesel, kärnkraft och kol i Sverige. Ja då hade vi haft perfekt väder här varje dag året runt. Fint på dagarna och lite lätt regn på nätterna. På vintertid så sjunker inte temperaturen under minus 20 någonstans. Sommartid någonstans mellan 22 och 27.
Citera
2026-07-22, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Kanske vi får se 60° på dom nu då!
Lite tramsigt att använda dom som bild på hettan ja, men jag tror nog dom mäter i skuggan. Och vita fasader och kanske brosten som ju är vanligt i dessa länder är nåt helt annat än asfalt.

Det behövs såklart inte egentligen. Det finns ju exakta mätserier som går lååångt tillbaka som visar temperaturstegringen. Tyvärr finns det fortfarande individer som har jättesvårt att ta till sig detta, därav förenklingen med bilder som till och med grabbarna på suntrip fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in