2026-07-21, 22:30
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Du är inte den som dikterar facit. Även om den är en succé så kan den ignoreras av miljontals och intäkterna når inte sin fulla potential.

Detta bör du begripa.

Stjärnornas krig filmerna var också en succé och fy fan jag ångrar att jag ens gick och såg fanskapet. Klåperiet hade inga gränser. Att något är lyckat betyder inte att det levererat ö.h.t. Det har ofta att göra med reklam, finansiering, publicitet.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-21 kl. 23:30.
Citera
2026-07-21, 23:00
Avstängd
Gillar film men kommer inte se neger-stark-kvinna-dramat, inte ens gratis
Citera
2026-07-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Så hur var insatsen av den där bög-transan/saken som ser ut som en 12 årig pojke som åldrats 20 år i ansiktet?

Väldigt liten roll och väldigt medioker.

Gjorde ju annars ett par hyffsade(eller till och med bra) insatser som ung i Juno och Hard Candy, åtminstone tyckte jag det vid tiden det begav sig.
Citera
2026-07-21, 23:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Filmen fick högsta betyg, fem solar, i TV4 Nyhetsmorgon av Ronny S. Håller ni med honom?
Citera
2026-07-21, 23:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Filmen fick högsta betyg, fem solar, i TV4 Nyhetsmorgon av Ronny S. Håller ni med honom?
Efterbliven kommunist som uppenbarligen aldrig läst Odyssen eller förstått vad den vill säga.
The age of bronze is coming to an end?
Nolan är ett skämt
Citera
2026-07-21, 23:37
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Efterbliven kommunist som uppenbarligen aldrig läst Odyssen eller förstått vad den vill säga.
The age of bronze is coming to an end?
Nolan är ett skämt
På riktigt. Du skojar. Säger de det i filmen?
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-21 kl. 23:39.
Citera
2026-07-21, 23:44
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
4:3 kan du ju ändå välja på tv’n hemma.

Lite svårare att köra större bild än vad som finns dock.
Vadå större bild? IMAX-bildförhållandet kan du också ha på TV:n hemma, med precis samma eftergifter som att titta på 4:3? Dvs. svarta bars

Det är störigt och den krympta bilden märks om man inte har en enorm TV
Citera
2026-07-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Stjärnornas krig filmerna var också en succé och fy fan jag ångrar att jag ens gick och såg fanskapet. Klåperiet hade inga gränser. Att något är lyckat betyder inte att det levererat ö.h.t. Det har ofta att göra med reklamfinansiering, publicitet.

Ja, det stämmer helt klart om Star Wars, den förvandlades ju omedelbart till en utsträckt, meningslös "kamp" mellan "ont" och "gott" och något av en Muppet show i rymden med figurer som Jabba the Hut, Yoda, Jar Jar m fl.

Hollywood ska ha skippat just morden på tjänstekvinnorna minst en gång tidigare, om inte alltid, bland annat i en version med Kirk Douglas. Tyvärr leder sånt här säkerligen till historielöshet. Även ett fiktivt verk är ju en del av historien och man ska akta sig för att revidera historien, anser jag.
Citera
2026-07-21, 23:55
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ja, det stämmer helt klart om Star Wars, den förvandlades ju omedelbart till en utsträckt, meningslös "kamp" mellan "ont" och "gott" och något av en Muppet show i rymden med figurer som Jabba the Hut, Yoda, Jar Jar m fl.

Orginaltrilogin var underhållande och välgjord. Men de följande sex filmerna var riktigt rövmög.

Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Hollywood ska ha skippat just morden på tjänstekvinnorna minst en gång tidigare, om inte alltid, bland annat i en version med Kirk Douglas. Tyvärr leder sånt här säkerligen till historielöshet. Även ett fiktivt verk är ju en del av historien och man ska akta sig för att revidera historien, anser jag.

Hollywood omyndigförklarar kvinnor och tycker väl att kvinnor är barn och kan alldrig vara ansvariga för sina handlingar. Det är så jag tolkar det.
Citera
2026-07-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vadå större bild? IMAX-bildförhållandet kan du också ha på TV:n hemma, med precis samma eftergifter som att titta på 4:3? Dvs. svarta bars

Det är störigt och den krympta bilden märks om man inte har en enorm TV

Vilket format har IMAX då?
Har 60tums och har ing problem att titta på 4:3-formatet, exempelvis Jurassic Park.
Citera
2026-07-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Orginaltrilogin var underhållande och välgjord. Men de följande sex filmerna var riktigt rövmög.

Hollywood omyndigförklarar kvinnor och tycker väl att kvinnor är barn och inte kan vara ansvariga för sina handlingar. Det är så jag tolkar det.

Tror inte denna videokommentar har varit uppe, av Victor Davis Hanson, som är en konservativ klassicist, militärhistoriker, journalist och professor emeritus (https://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Davis_Hanson) påpekar att Lupita Nyong'o i en intervju ansåg att Odysséen inte skildrar kvinnor positivt. Det visade sig då att hon inte har läst Odysséen.

Han utreder först hur Odysséen , som han har undervisat på i 20 år,är väldigt fokuserad på starka kvinnor och ställer sedan frågan om Nyong'o:
"How can you ... get a masters from Yale and not have ever read The Odyssey?"
Han tar också upp att många invänder mot att Nyong'o är svart, och konstaterar att Helena beskrivs som "ljus" av Homeros men han menar samtidigt att etiopier förekommer positivt beskrivna i Iliaden, och han menar att hudfärgen antagligen inte har nån större betydelse om den inte har det i verket. Samtidigt påpekar han att det här med appropriering bara går åt ett håll, d v s det anses vara omoralisk appropriering om en vit kvinna har dreadlocks men däremot ok om en svart kvinna har blond peruk. Och det ansågs ont när vita spelade indianer eller spelade Shakespeares Othello och andra, men det anses helt okej med motsatsen.

Sedan ställer han frågan hur man kan ta ett grekiskt nationalepos och inte ha med nån grekisk skådespelare.

Victor Davis Hanson: ‘The Odyssey’ and the Woke Feminists Trying to Rewrite Homer’s Play
https://www.youtube.com/watch?v=7i8QScdhZzo

P.S. Hans ordval "Play" i rubriken måste vara en felskrivning.
Senast redigerad av Lamento 2026-07-22 kl. 00:24.
Citera
2026-07-22, 00:39
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Desperat att vara kvar i gammelmediasvängen. Därför försöker han blidka sina ägare. Han skulle aldrig klara sig som självständig i konkurrens med poddar, Youtube och annat.
Senast redigerad av Pedri 2026-07-22 kl. 00:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in