2026-07-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
There is nothing like a man scorned. Henrik Bergström är en mansbebis som inte kunde tolerera att hans manliga ego fått en törn då hans exfru inte ville ha honom tillbaka och hans nya flickvän inte ville ha honom längre samtidigt som hon hade en fin och mogen relation till Henriks exfru och barn.
Trots att relationen var på paus eller över (efter att Henrik sagt att han ville ha tillbaka sin kärnfamilj) så åkte Nicole hem till Henrik för att stötta honom för att han mådde dåligt - och som tack för detta högg han ihjäl henne!
Att han fick livstids fängelse istället för vård är helt rätt då han inte är psykiskt sjuk och hans påhittade historia om tigrar och hallucinationer är patetiska! Har man begått ett brott kan man åtminstone stå för det och inte skylla ifrån sig!
Henrik var sååå rädd att hans barn skulle tas ifrån honom (läs "rädd för att behöva betala underhåll och sårad över att barnen mådde bättre hos mamman") men han tänkte aldrig att det faktiskt vore bättre för barnen att inte bo hos honom medan han mådde så himla dåligt som han tjatade om? Han hade heller inga tankar på barnen då han körde bilen till exets hus där han med sin medtagna kniv högg barnens mamma gång på gång framför barnen. Måtte fängelset ta honom ur hans egobubbla!
Kände du honom eftersom du vet så mycket om honom?
Jag anser även om man är sårad, en mansgris mm. Så krävs det en psykisk kollaps. En frisk människa går inte så långt och gör såna fruktansvärda handlingar som han gjorde.
Citera
2026-07-11, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Jag anser även om man är sårad, en mansgris mm. Så krävs det en psykisk kollaps. En frisk människa går inte så långt och gör såna fruktansvärda handlingar som han gjorde.

Inte mig du frågade eller citerade.

Men hovrätten dömde som du skriver, efter psykisk kollaps. GM hade ju dock börjat tillfriskna under vårdtiden på sjukhuset om jag minns rätt. Domen från hovrätten tar upp detta i ett klart och koncist resonemang ( citat från inlägg #3410 som är mitt eget).

(FB) Västerås: Man häktad efter mord och mordförsök (2025-05-09)
Citera
2026-07-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62

Det räcker att lyssna på podden (Rättegångspodden?) för att förstå rätt mycket om hur det ligger till. Om du köper hans förklaringar om hallucinationer och tigrar så är du nog den enda.... Om man är narcissist så är man de facto inte riktigt frisk i huvudet - men inte psyksjuk så att man inte förstår vad man gör.
Citera
2026-07-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det räcker att lyssna på podden (Rättegångspodden?) för att förstå rätt mycket om hur det ligger till. Om du köper hans förklaringar om hallucinationer och tigrar så är du nog den enda.... Om man är narcissist så är man de facto inte riktigt frisk i huvudet - men inte psyksjuk så att man inte förstår vad man gör.
Jag har lyssnat.. vet du hur en psykos fungerar?
Citera
2026-07-21, 20:42
Medlem
elidahmes avatar
Har någon möjlighet att lägga aktuella länkar för Fup?
Citera
2026-08-03, 11:38
Medlem
graventhulmars avatar
Lyssnar på de nya avsnitten av Rättegångspodden gällande detta fall. Riktigt farliga vibbar från Henrik. Pratar som en babbe fast han är svensk, brukar vara en indikation på att något inte står rätt till. Dock är snacket om psykostigrar som plötsligt dyker upp i det fjärde förhöret uppenbarligen påhittat för att han hoppades kunna lindra sitt straff. Nej, han är sjuk på ett annat sätt.
Citera
2026-08-03, 13:26
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elidahme
Har någon möjlighet att lägga aktuella länkar för Fup?
Om nu inte inlägg #2 räcker så finns denna
t3672710.zip 367.4 MB
temporär länk till ziparkiv
https://gofile.io/d/1vxk8Y
Citera
2026-08-03, 19:24
Medlem
elidahmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Om nu inte inlägg #2 räcker så finns denna
t3672710.zip 367.4 MB
temporär länk till ziparkiv
https://gofile.io/d/1vxk8Y

De var inte fungerande längre.
Tack!
Citera
2026-08-20, 18:10
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Precis lyssnat på Svenska brott podden om detta.

Det är ju ganska uppenbart för mig nu att han hittar på om sin "psykos".

Tror detta var noga planerat.

Och skadar sig själv efteråt grnom bla klippa sig i sitt underliv…?

Dokumtären/podden är ytlig och inte särskilt bra. Lyssna istället på originalet, dvs på hela rättegången :
https://m.youtube.com/watch?v=3nchlxPpx2M&list=PLhR8rlAoDcYR0_EMgudG4xl2 wlAgUYb8X&index=1
Citera
2026-08-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Dokumtären/podden är ytlig och inte särskilt bra. Lyssna istället på originalet, dvs på hela rättegången :
https://m.youtube.com/watch?v=3nchlxPpx2M&list=PLhR8rlAoDcYR0_EMgudG4xl2 wlAgUYb8X&index=1

Har inte lyssnat på precis allt men står nog ändå fast vid att han planerat detta.
Tigrarna har han ju hittat på för att få vård istället för livstid.

Kan ha fel, men det är vad jag tror i alla fall.
Citera
2026-08-21, 14:43
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Jaha och Henrik klipper sig i sitt underliv ?
Svea HR B 16461-25 Dom 2026-03-06 sida 52
Citat:
Han minns att han var stel och att alla muskler var spända. När han kom hem såg han Nicole liggandes med allt blod. Han blev då arg på sig själv och ville straffa sig själv på värsta sätt. Han tog en slägga och en kniv och började klippa sig själv.
Har du möjlighet att nämna protokoll och sida till det du nämner ?
Jag vet en psykolog som klippte sig i underlivet, vid random intresse
Citera
2026-08-21, 14:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Jaha och Henrik klipper sig i sitt underliv ?
Svea HR B 16461-25 Dom 2026-03-06 sida 52

Har du möjlighet att nämna protokoll och sida till det du nämner ?
Jag vet en psykolog som klippte sig i underlivet, vid random intresse

Nej tyväärr har jag inte längre FUP. Men det står ju i domen:

På sidan 69-70 i domen:

“Vi fortsätter sedan att söka igenom resten av bostaden och kommer till en toalett där det är blod överallt både på golvet och i och utanpå toalettstolen. På golvet i toaletten så ligger det en blodig sax samt en slägga.”

Och sidan 61 i domen:

”Han kände att hon började bli kall och hörde en röst som sa att han måste straffa sig själv. Han
slog med släggan mot kniven som han höll på penisen. Sedan tog han saxen
och började klippa av den. Han la dessförinnan upp pungen och snoppen på
kanten till toalettstolen.
Han minns inte polisingripandet. Han hade skurit sig i
halsen innan det blev svart. “

Dom: https://files.catbox.moe/6nzedu.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem