2026-07-21, 19:14
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Fotboll är generellt tillgängligt för alla samhällsklasser och svarta har ju generellt marginaliserats i samhället. De mer välbärgade har väl antagligen ett större urval och utbud som barn gällande fritidsintressen. Det är en teori.
En teori god som andra.
Kan på det tänka mig att de jämförelsevis mer välbärgade pluggar istf att sparka boll på gårdsplanen (om det ens finns ”gårdsplaner” där de bor).
Citera
2026-07-21, 19:38
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Majoriteten av världens starkaste män är inte svarta.
Ditt förhärligande av svarta är alltså felaktigt.
Antar du inte brukar titta på friidrott häck och 110 meter?
NBA har du också missat antar jag, NFL inget du känner till?
Citera
2026-07-21, 19:40
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Fotboll är generellt tillgängligt för alla samhällsklasser och svarta har ju generellt marginaliserats i samhället. De mer välbärgade har väl antagligen ett större urval och utbud som barn gällande fritidsintressen. Det är en teori.
Ja, samt att andra generationens invandrara uppmuntras att jobba hårt för att bli rik och då är fotboll för många den lättaste vägen i dessa länder.
Tränar man lite hårdare i åratal än den vita grannpojken som kan få sig ett hyfsad jobb ändå kan man nå långt.
Citera
2026-07-21, 19:47
Avslutad
Sorgligt är det. Men har ju trendat länge.
Senast redigerad av MidSommarVinter 2026-07-21 kl. 19:59.
Citera
2026-07-21, 19:48
Medlem
Det är inte konstigt då England och Frankrike är muslimska/Afrikanska länder..
Citera
2026-07-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Antar du inte brukar titta på friidrott häck och 110 meter?
NBA har du också missat antar jag, NFL inget du känner till?
Hur går det i styrkesporter som skidåkning och simmning tex?
Citera
2026-07-21, 20:03
Medlem
Citat:

Därtill gör väl trångboddhet och fattigdom sitt för att man vill spendera så mycket tid som möjligt på fotbollen, och så även att skolan är stökig så fotbollen blir ett andrum. Spekulerar vilt här dock, ska sägas.
Citera
2026-07-21, 20:04
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Självfallet ska väl dom bästa spelarna få spela men är det inte lite märkligt när tex England mot Frankrike i VM 2026 verkade ha drygt 90 % svarta spelare på planen? Det är ju liksom inte ens mångfald längre. Till o med Schweiz hade få vita med ju. Jag är inte i mot all invandring o dyl men det börjar bli något märkligt att typiska västerländska lag nästan saknar vita spelare. Än annan märklig notis är att det afrikanska (nordarab o dyl) lagen är rätt så dåliga. Dvs det måste vara nått med uppväxten, kosten el utbildningen/träningen som gör att dessa individer ändå lyckas i tex europa när deras hemländer (om dom stannat kvar förmodligen mm) är dåliga på fotboll iaf.
Låg punkten för mig var när ”svenska" Ayari brast ut i muslimsk bön i samband med mål.

Är det enbart fotboll som visar denna bild, man skulle ju kunna tro att merparten av västvärlden är mörkhyad osv men så är det väl ändå ej? Min teori om varför dom europeiska lagen som bivit så mörka stämmer? Hur länge har fotbolls lagen från västvärlden sett ut så här? Var dessa lag topp nationer även förut & var lagen vita då?

Därför det var oerhört viktigt att de åkte ur. Var väl bara 1 spelare i finalen som var svart? Williams?
Och ingen Muslim på planen heller. Låt oss försöka hålla det så ett sekel till åtminstone.
Citera
2026-07-21, 20:15
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Hur går det i styrkesporter som skidåkning och simmning tex?
Det faller inte negrer i smaken att hålla på med vintersporter har jag redan skrivit. Inte nödvändigtvis för att de är sämre utan de har ej intresse för sport i kalla sammanhang.
Citera
2026-07-21, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Jo visst men för det första är det märkligt med typ vita 3-4 spelare i en match mellan två europeiska lag & för det andra är det märkligt att dessa individers hemländer är slätstrukna, medelmåtiga & mediokra samtidigt. Dvs jag vill hävda att det hade sett mörkt ut på Kameruns avbytar bänk (i dubbel bemärkelse) även om Mbape hade representerat dom.

Inte särskilt konstigt alls - infrastrukturen (tränare, klubbar och plantskolor, fotbollsplaner) för fotboll i sådana länder är hemsk, och långt efter europeiska länder. Detta gör i sin tur att man tar in spelare som är födda och uppväxta i Europa, som haft fördel av att bli upplärda på infrastrukturen här. Eftersom de flesta föredrar att spela för det europeiska hemlandet så får de afrikanska lagen en andrasortering.

Och det rör sig då inte ens om spelare strax utanför startelvan eller VM-truppen i det europeiska landet - spelar man en match i ett landslag får man i regel inte byta. Så många fastnar i sitt europeiska lag genom ett inhopp i ett VM-kval, exempelvis, och andra tänker troligen till både en och två gånger innan de söker sig till det afrikanska hemlandet, eftersom en match där (oavsett längd på speltid) gör att de inte kan spela i det europeiska laget igen, där de ju har långt mycket större chans att gå långt i VM, man får spela i EM, man behöver inte delta i Afrikanska Mästerskapen mitt i de europeiska ligornas säsonger, och man får representera det land man känner sig mest hemma i.
Citera
2026-07-21, 20:34
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Därtill gör väl trångboddhet och fattigdom sitt för att man vill spendera så mycket tid som möjligt på fotbollen, och så även att skolan är stökig så fotbollen blir ett andrum. Spekulerar vilt här dock, ska sägas.

Ja det är rimligt, Tänker i usa är det lite samma med basket och hur ser det ut i NBA.
Och basket kan ju alla spela om man jämför med tex NFL och NHL.
Citera
2026-07-21, 20:37
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Om nu negrer (för är det något som de har gott om i Afrika så är det väl det) så borde ju rimligen Afrika göra lite bättre ifrån sig i VM kan jag nog tycka.

Nu måste vi vara ärliga och erkänna att spela på en sandplan utan riktiga mål och utan finansiering kanske är skälet. Men det du säger är ju alldeles rätt, jag försöker bara förstå varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in